Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Scienze e Tecnologie Geologiche [F7402Q - F7401Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Geology of Sedimentary Basins
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Geology of Sedimentary Basins
Course ID number
2324-1-F7401Q001
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Capacità di analizzare i diversi tipi di bacini sedimentari associati ai diversi margini definiti dalla teoria della Tettonica della Placche. Conoscenza dei diversi meccanismi di subsidenza. Analisi dei diversi tipi di processi sedimentari (p.es. accrezione ed erosione tettonica). Conoscenza dei modelli classici per spiegare la formazione dei bacini sedimentari e loro alternative.

Contenuti sintetici

I diversi meccanismi di subsidenza (Rift, margini passivi, fosse). Bacini sedimentari nei margini di placca divergenti. Rift passivi e rift attivi. Bacini sedimentari nei margini di placca convergenti. Bacini associati a subduzione oceanica e a subduzione continentale. Accrezione ed erosione tettonica. Bacini sedimentari associati a orogeni. Il modello flessurale di bacino sedimentario. Modelli alternativi

Programma esteso

Introduzione e subsidenza. Meccanismi di subsidenza. Bacini in margini divergenti. Bacini associati a subduzione oceanica. Bacini associati a subduzione continentale. Meccanismi di subsidenza (rift, margini passivi, fosse). Subsidenza legata a subduzione e conclusione. Bacini associati a margini di placca divergenti – introduzione. Rift passivi e rift attivi. Rift: geometrie e margini iperestesi. Il sistema del rift africano. Il mar Rosso tettonica e magmatismo. Golfo di Suez e Levante. Sedimentazione in bacini di rift. Rift falliti e bacini intracratonici. Margini passivi e bacini oceanici. Un modello alternativo – introduzione. Alpi e Appennini. Subduzioni verso E e verso W. Subduzione oceanica – introduzione. Accrezione ed erosione tettonica. Esumazione, mélange e inizio della subduzione. Processi sedimentari - fosse e bacini trench-slope. Forearc basins – introduzione. Successioni di forearc basin - Tibet & California. Arc-trench systems – Ande, Sonda, Alaska e Barbados. Bacini di intra-arc. Bacini di back-arc. Il Mediterraneo occidentale. Remnant ocean basins. Bacini associati a orogeni - introduzione e obduzione. Classificazione orogeni. Tipi di orogeni e petrografia. Il modello flessurale. Forebulge. Esempi e note finali sulle relazioni.

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Lezioni frontali in presenza

Materiale didattico

Articoli scientifici forniti dal docente durante le lezioni. Risorse online.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1 semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Le competenze fornite durante le lezioni frontali saranno valutate in un esame scritto seguito da un esame orale.
La valutazione in generale riguarderà l’analisi di un bacino sedimentario e la sua descrizione insieme alla capacità di collegare gli argomenti trattati a lezione.

Orario di ricevimento

Mercoledì dalle 14.30 alle 17.30 (contattare prima il docente all'indirizzo mail: eduardo.garzanti@unimib.it)

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

Ability to analyze the different types of sedimentary basins associated with the different margins defined by the theory of Plate Tectonics. Knowledge of subsidence mechanisms. Analysis of different types of sedimentary processes (eg accretion and tectonic erosion). Classical models to explain the formation of sedimentary basins and their alternatives.

Contents

The different subsidence mechanisms (Rifts, passive margins, trenches). Sedimentary basins in divergent plate boundaries. Passive rifts and active rifts. Sedimentary basins in convergent plate boundaries. Basins associated with oceanic subduction and continental subduction. Accretion and tectonic erosion. Sedimentary basins associated with orogens. The flexural model of a sedimentary basin. Alternative models.

Detailed program

Introduction and subsidence. Subsidence mechanisms. Basins in divergent margins. Basins associated with oceanic subduction. Basins associated with continental subduction. Subsidence mechanisms (rifts, passive margins, trenches). Subsidence linked to subduction and conclusion. Basins associated with divergent plate boundaries – introduction. Passive rifts and active rifts. Rift: hyperextended geometries and margins. The African Rift System. The Red Sea tectonics and magmatism. Gulf of Suez and the Levant. Sedimentation in rift basins. Aborted rifts and intracratonic basins. Passive margins and oceanic basins. An alternative model – introduction. Alps and Apennines. E and W subductions. Oceanic subduction – introduction. Accretion and tectonic erosion. Exhumation, mélange and start of subduction. Sedimentary processes - trench-slope trenches and basins. Forearc basins – introduction. Forearc basin successions - Tibet & California. Arc-trench systems – Andes, Sunda, Alaska and Barbados. Basins of intra-arc. Back-arc basins. The Western Mediterranean. Remnant ocean basins. Basins associated with orogens - introduction and obduction. Orogen classification. Types of orogens and petrography. The flexural model. Forebulge. Examples and final notes on relationships.

Prerequisites

No prerequisites

Teaching form

Lectures in the classroom.

Textbook and teaching resource

Scientific articles provided by the teacher during the lessons. Resources online.

Semester

Semester 1.

Assessment method

The skills provided during the frontal lessons will be evaluated in a written exam follow by an oral exam.
The evaluation in general will concern the analysis of a sedimentary basin and its description together with the ability to connect the topics covered in class.

Office hours

Wednesday from 14.30 to 17.30 (to schedule an appointment: eduardo.garzanti@unimib.it)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
GEO/02
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • EG
    Eduardo Aldo Franco Garzanti

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics