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Percorso della pagina
  1. Economics
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  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Sustainability and Non Financial Reporting
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Sustainability and Non Financial Reporting
Course ID number
2324-2-F7701M130
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
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Obiettivi formativi

L'obiettivo del corso è fornire gli strumenti necessari al fine di comprendere il concetto di responsabilità sociale d'azienda e di bilancio integrato.

Al termine del corso, lo studente dovrà dimostrare di aver acquisito i principi fondamentali e il linguaggio tipico della CSR.

Contenuti sintetici

Il corso si concentra sullo studio delle tematiche connesse alla CSR, ovvero le relazioni azienda-ambiente, la responsabilità sociale, i portatori di interesse, le strategie sociali, la rendicontazione sociale, il bilancio sociale e di sostenibilità, il bilancio integrato.

Programma esteso

1. Azienda e ambiente

2. Responsabilità sociale d'azienda

3. I portatori di interesse

4. Le strategie sociali

5. La rendicontazione sociale

6. Il bilancio sociale e di sostenibilità

7. Il bilancio integrato

Prerequisiti

/

Metodi didattici

Lezioni frontali

Modalità di verifica dell'apprendimento

Analisi di una Dichiarazione non finanziaria pubblicata da un'azienda assegnata dal docente (lavoro individuale).

Prova orale su tutto il programma (domande aperte in cui viene testata la capacità dello studente di argomentare; voto assegnato fino 30/30 con lode).

Non sono previste prove intermedie.

Testi di riferimento

Paola Orlandini, Stefano Amelio (2022)

Un percorso aziendale verso la sostenibilità

Giappichelli Editore

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

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Learning objectives

The aim of the course is to provide the necessary tools in order to understand the concept of corporate social responsibility and integrated reporting.

At the end of the course, the student must demonstrate that he has acquired the basic principles and the typical language of CSR.

Contents

The course focuses on the study of issues related to CSR, i.e. company-environment relations, social responsibility, stakeholders, social strategies, social reporting, the social and sustainability report, the integrated report.

Detailed program

1. Company and environment

2. Corporate social responsibility

3. The stakeholders

4. Social strategies

5. Social reporting

6. The social and sustainability report

7. The integrated report

Prerequisites

/

Teaching methods

Frontal lessons.

Assessment methods

Analysis of a Non-financial Report published by a company assigned by the Professor (individual work).

Oral examination of the whole program (open questions in which the student's ability to argue is tested, score awarded up to 30/30 with honors).

There are no intermediate tests.

Textbooks and Reading Materials

Paola Orlandini, Stefano Amelio (2022)

Un percorso aziendale verso la sostenibilità

Giappichelli Editore

Semester

First semester

Teaching language

Italian

Enter

Key information

Field of research
SECS-P/07
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

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