Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Scienze e Tecnologie per l'Ambiente e il Territorio [F7503Q - F7501Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Extreme Events
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Extreme Events
Course ID number
2324-1-F7501Q102-F7501Q111M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Sustainable Management of The Territory

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il modulo “Eventi Estremi” ha come obiettivo generale di fornire le basi culturali per la comprensione dei drivers climatici di eventi estremi e dei loro impatti sui sistemi naturali ed antropizzati (e possibili adattamenti) attraverso esercitazioni, lezioni frontali e laboratori dedicati.

Contenuti sintetici

Si svilupperanno in particolare i seguenti temi:
• Definizione e caratterizzazione degli eventi estremi (aspetti meteorologici e aspetti climatici)
• Metodi di analisi degli Eventi Estremi e dei loro cambiamenti
• Analisi degli eventi passati per la definizione di scenari di evoluzione degli Eventi Estremi (past-to-future)
• Analisi degli impatti degli Eventi Estremi in vari contesti territoriali e impatti sull’uomo
• Modalità di adattamento agli eventi estremi
• Manipolazione dei dati per modelli territoriali

Programma esteso

Nelle lezioni di esercitazione si lavorerà con i dati climatici e modelli digitali integrando i risultati in un ambiente GIS con l’obiettivo di:
• Comprendere, manipolare ed informatizzare i dati climatici (es. provenienti da stazioni meteo)
• Imparare i fondamenti della Terrain Analysis al fine di comprendere gli effetti di possibili eventi estremi sul territorio

Le lezioni frontali saranno organizzate in tre sezioni:
• una sezione introduttiva, volta a fornire un quadro generale rispetto al sistema climatico e alla variabilità climatica e meteorologica (inclusa una definizione di eventi estremi), a contestualizzare il ruolo e i metodi della ricerca scientifica sul clima nell’ambito del dibattito e degli accordi internazionali sui cambiamenti climatici
• una sezione di approfondimento su aspetti chiave di questo modulo, incluso le basi scientifiche dei cambiamenti climatici, i drivers climatici di eventi estremi e dei loro impatti e i concetti di vulnerabilità, rischio e adattamento, gli scenari futuri, e gli impatti climatici su scala regionale
• una sezione (fortemente improntata all’analisi dei rapporti dell’IPCC ed alcuni documenti tecnici) dedicata all’analisi dei drivers climatici di eventi estremi e dei loro impatti (passati, emergenti, possibili/futuri), i rischi e le possibili strategie di adattamento, declinati per diverse tipologie di impatto, diversi settori e diversi contesti territoriali (urbano, costiero, montano, ecc.), anche prendendo in considerazione impatti multipli.

Le lezioni di laboratorio sono volte a:
• imparare a conoscere e a discriminare i principali modi di rappresentazione di variabili di interesse meteo-climatico (serie temporali, periodicità, distribuzione di probabilità) a diversi gradi di risoluzione temporale, e ad utilizzare i principali strumenti di statistica descrittiva applicati a queste tipologie di variabili (incluso misure di dispersione dei dati)
• chiarire le diverse definizioni di eventi estremi, sulla base delle tecniche di statistica richiamate in precedenza ed applicate a dati meteo-climatici
• risolvere semplici problemi che enfatizzino/esemplifichino la variabilità negli eventi estremi in relazione al cambiamento climatico

Prerequisiti

Basi di cartografia digitale e geografia fisica

Modalità didattica

Esercitazioni (2 CFU ; Dott. Bosino) - presenza obbligatoria ad almeno il 75% delle ore
Lezioni frontali (3 CFU ; Prof. Albani)
Laboratorio (1 CFU ; Prof. Albani) - presenza obbligatoria ad almeno il 75% delle ore

Materiale didattico

Slides dei docenti, documenti tecnico-scientifici (elencati sotto), materiale di approfondimento (links a pubblicazioni scientifiche, documenti e pagine web rilevanti ).

Parti generali (basi di climatologia)
• Atmospheric science : an introductory survey, J.M. Wallace and P.V. Hobbs, Elsevier, 2006.
• Global Physical Climatology, D.L. Hartmann, Academic Press, 1994 (eBook).
• A Climate Modelling Primer. Kendal McGuffie; Ann Henderson-Sellers. Edition: 3rd ed. Chichester, West Sussex : Wiley. 2005. eBook.

Parti caratterizzanti (cambiamenti climatici, eventi estremi, impatti, adattamento)
• IPCC Assessment Report 6, Working Group 1. Technical Summary : https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/report/IPCC_AR6_WGI_TS.pdf
• IPCC Assessment Report 6, Working Group 2. Technical Summary : https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/downloads/report/IPCC_AR6_WGII_TechnicalSummary.pdf
• Documenti sintetici in italiano disponibili alla pagina web dell’IPCC Focal Point Italia : https://ipccitalia.cmcc.it/
• Ulteriori documenti specifici saranno messi a disposizione durante la fase di erogazione dell’insegnamento.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Esercitazioni (PRIMO semestre ; Dott. Bosino) - presenza obbligatoria ad almeno il 75% delle ore
Lezioni frontali (SECONDO semestre ; Prof. Albani)
Laboratorio (SECONDO semestre ; Prof. Albani) - presenza obbligatoria ad almeno il 75% delle ore

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Lezioni frontali + laboratorio: colloquio orale sugli argomenti svolti a lezione, sostituibile con una prova scritta durante l’ultima lezione. La parte di esercitazione verrà valutata attraverso una prova pratica e comporterà un giudizio del tipo “approvato”/”non approvato”.
Come da regolamento di Ateneo, il mancato rispetto della presenza ad almeno il 75% delle ore, per ciascuna delle parti di esercitazione e di laboratorio, preclude l’accesso all’esame.
Il voto finale sarà registrato mediante iscrizione all'esame di "Geologia Ambientale e Gestione del Territorio”, e risulterà dalla media dei voti dei due moduli “Eventi Estremi” e "Geologia Ambientale e Gestione del Territorio”.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO
Export

Aims

The overall goal of the teaching module "Extreme Events" is to provide the cultural bases for understanding the climate drivers of extreme events and their impacts on natural and anthropic systems, as well as possible adaptations, through practical sessions, frontal lessons, and a dedictaed lab.

Contents

The discussion will focus on the following themes:
• Definition and features of extreme events (meteorological and climatological aspects)
• Analytical methods for extreme events and their variability
• Analysis of extreme events in the past and future evolution (past-to-future)
• Analysis of the impacts of extreme events on several natural and anthropic systems
• Adaptation to extreme events
• Handling and analysis of data for spatial models

Detailed program

The practical sessions will show the use climate data and digital models within an integrated GIS environment, with the goal of:
• Understanding, organizing and digitizing climate data (e.g. from a meteorological station)
• Learning the bases of Terrain Analysis with the objective to understand the possible effects of extreme events on the territory

The frontal classes will be organized in three main sections:
• An introduction, aiming at providing a general picture of the climate system and climate and meteorological variability (including a definition of extreme events), and contextualizing the role and methods of scientific research on climate within the international debate and treaties on climate change
• A section focussed on key aspects of the module, incluing the scentific bases of climate change, climatic drivers of extreme events and their impacts, and the concepts of vulnerability, risk, adaptation, future scenarios, and climate impacts at the regional scale
• A section (drawing especially from the IPCC reports and selected technical documents) dealing with the analysis of climatic drivers of extreme evenets and their impacts (past, emerging, possible/future), the associated risks and possible adaptation strategies, with focus on different types of impacts, different sectors and landscape / environamnetl contexts, inclunding the analysis of compund impacts.

The lab aims at:
• Learning the main methods to display and analyze meteo-climatic data (time series, periodicities, probability distributions) at different levels of time resolution, and apply the main tools of descriptive statistics (including measures of dispersion of the data)
• Clarifying different definitions of extreme events, based on the statistical methods previously recalled, applied to meteo-climatic data
• Solving simple problems that show the variablity of extreme events on relation to climate change

Prerequisites

Bases of digital cartography and physical geography

Teaching form

Practical (2 CFU ; Dr. Bosino) - compulsory presence to at least 75% of the hours
Frontal lessons (3 CFU ; Prof. Albani)
Lab (1 CFU ; Prof. Albani) - compulsory presence to at least 75% of the hours

Textbook and teaching resource

Teachers' slides, scientific and techincal documets (see list below), further in-depth reading (links to relevant scientific publications, documents, web pages ).

General parts (bases of climatology)
• Atmospheric science : an introductory survey, J.M. Wallace and P.V. Hobbs, Elsevier, 2006.
• Global Physical Climatology, D.L. Hartmann, Academic Press, 1994 (eBook).
• A Climate Modelling Primer. Kendal McGuffie; Ann Henderson-Sellers. Edition: 3rd ed. Chichester, West Sussex : Wiley. 2005. eBook.

Specific parts (climate change, extreme events, impacts, adaptation)
• IPCC Assessment Report 6, Working Group 1. Technical Summary : https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/report/IPCC_AR6_WGI_TS.pdf
• IPCC Assessment Report 6, Working Group 2. Technical Summary : https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/downloads/report/IPCC_AR6_WGII_TechnicalSummary.pdf
• Summary documents in Italian available through the IPCC Focal Point for Italy : https://ipccitalia.cmcc.it/
• Additional specific documents will be made available during the course.

Semester

Practical (FIRST semester ; Dr. Bosino) - compulsory presence to at least 75% of the hours
Frontal lessons (SECOND semester ; Prof. Albani)
Lab (SECOND semester ; Prof. Albani) - compulsory presence to at least 75% of the hours

Assessment method

Frontal classes + lab: oral exam on the topics presented during the course; the oral exams can be replaced by a written exam held during the clast class. The practical sessions will be evaluated through a dedicated practical activity, yielding an evaluation of the type "approved"/"not approved".
As per the University rules, presence limited to less than 75% of the hours dedicated to each of the practical and lab activity sessions precludes the access to the final exam.
The final score will be registred after enrolling to the entire course "Sustainable Management of the Territory", resulting from the average of the scores of the two modules "Environmental Geology and Territorial Management" and "Extreme Events".

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

CLIMATE ACTION
Enter

Key information

Field of research
GEO/04
ECTS
6
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
54
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SA
    Samuel Albani
  • AB
    Alberto Bosino

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics