Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Matematica [F4002Q - F4001Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Differential Topology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Differential Topology
Course ID number
2324-1-F4001Q111
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

L' insegnamento ha lo scopo di proseguire ed approfondire il percorso in geometria della Laurea Triennale. Non è propedeutico agli altri insegnamenti di Geometria, che possono comunque essere scelti indipendentemente, ma ha la finalità di unificare e collegare le altre tematiche.

La topologia differenziale indaga l’interazione tra la struttura differenziale e le proprietà topologiche delle varietà differenziali. Costituisce una base naturale per affrontare anche tematiche più astratte e generali in Topologia Algebrica. Le tecniche legate all’ambito differenziale forniscono inoltre un approccio concreto ed esplicito alla teoria dell’intersezione.

I risultati di apprendimento attesi comprendono:

Conoscenze: la conoscenza e la comprensione delle definizioni e degli enunciati fondamentali, nonché delle strategie di dimostrazione basilari utilizzate in topologia differenziale; la conoscenza e la comprensione di alcuni esempi chiave in cui si esplica la teoria.

Capacità: la capacità di applicare le tecniche e i concetti sviluppati alla discussione di esempi notevoli e alla soluzione di semplici esercizi, nonché di esporre in modo organico, con chiarezza e precisione, i risultati teorici appresi.

Contenuti sintetici

Trasversalità e teoria dell’intersezione.
Teoria di De Rham su varietà differenziali.

Programma esteso

  • Applicazioni trasverse ad una sottovarietà liscia, intersezione di varietà trasverse.
  • Trasversalità per varietà a bordo.
  • Applicazioni: esistenza di retrazioni lisce, Teorema del punto fisso di Brower.
  • Teoremi di trasversalità, proprietà di genericità.
  • Indice di intersezione modulo 2 e grado di una mappa liscia modulo 2.
  • Teoria dell’intersezione per varietà orientate: numeri di intersezione per varietà orientate e teoria del grado.
  • Applicazioni: numero di avvolgimento e Teorema di Jordan-Brouwer.
  • Teoria dei punti fissi di Lefschetz.
  • Campi vettoriale e Teorema di Poincarè-Hopf.
  • Gruppi di Coomologia di de Rham su varietà lisce.
  • Sequenza esatta di Mayer-Vietoris.
  • Dualità di Poincaré su una varietà orientata.
  • Formula di Kunneth.

Prerequisiti

Sono presupposti: i contenuti di base dei corsi di Analisi I, Algebra Lineare e Geometria, Geometria I e II del biennio della Laurea Triennale in Matematica; le nozioni di base sulle varietà differenziali e sulle forme differenziali, come introdotte nei corsi di Geometria II e III. Verrà fatto comunque un breve riepilogo quando necessario.

Modalità didattica

L' insegnamento si svolge mediante lezioni frontali alla lavagna.
Verranno proposti alcuni esercizi relativi agli argomenti svolti durante le lezioni. Saranno pubblicati alla pagina e-learning del corso e la loro risoluzione potrà essere discussa in aula a richiesta degli studenti o durante i ricevimenti.
Il corso è previsto in lingua italiana ma potrebbe essere tenuto in lingua inglese in presenza di studenti stranieri.

Materiale didattico

Testi di riferimento:

  • V. Guillemin, P. Haine, Differential forms, World Scientific Publishing Co.
  • V. Guillemin e A. Pollack, Differential Topology, Prentice Hall
  • J.W. Milnor, Topology from the Differentiable Point of View; University Press of Virginia.

Altro materiale:
-Appunti delle lezioni.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

II semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame consiste di una prova orale.
Non sono previste prove in itinere o parziali.
La prova orale si divide in due parti:
-nella prima vengono proposti quesiti di carattere teorico (definizioni, enunciati e dimostrazioni dei risultati discussi a lezione),
-nella seconda vengono proposti quesiti di applicazione della teoria (risoluzione di esercizi simili a quelli proposti durante le lezioni, costruzione di esempi o controesempi).
Le due parti concorrono in egual misura alla determinazione del punteggio finale valutato in trentesimi. Nella prima parte verranno valutate la conoscenza e la comprensione dei concetti presentati nel corso e dei risultati teorici dimostrati in aula, la capacità di organizzare un' esposizione efficace, rigorosa e coerente. Nella seconda parte verranno valutate la padronanza e l'autonomia nell'affrontare lo svolgimento degli esercizi, l'esattezza delle risposte e la proprietà del linguaggio matematico utilizzato.
L'esame è superato se si ottiene una valutazione di almeno 18/30.

Sono previsti 5 appelli d'esame (giugno, luglio, settembre, gennaio e febbraio).

Orario di ricevimento

Su appuntamento.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

The scope of this course is the continuation of the study of Geometry along the path started in the Laurea Triennale (Bachelor). While it is not a strict prerequisite to the other courses in Geometry, which can be taken independently, it aims to unify and connect the different themes and perspectives developed in them.

Differential topology studies the interplay between the differential structure and the topological properties of smooth manifolds. Differential topology is thus also a natural starting base to explore more abstract aspects of algebraic topology. These techniques also yield a geometric approach to intersection theory.

The expected learning outcomes include the following:

  • Knowledge: the knowledge and understanding of the basic definitions and statements, as well as of the basic strategies of proof in the theory of differential topology; the knowledge and understanding of some of the most relevant basic applications and examples of the theory;
  • competence: the ability to apply the acquired abstract knowledge to the construction and discussion of simple examples and solution of exercises; the ability to expose and communicate effectively and clearly the theoretical content of the course.

Contents

Transversality and intersection theory.
De Rham Theory for smooth manifolds.

Detailed program

  • Transversal maps, intersection of transversal smooth manifolds.
  • Transverality for manifolds with boundary.
  • Applications: smooth retractions of manifolds and Brower fixed-point Theorem.
  • Transversality Theorems, homotopy and families.
  • Intersection Theory mod 2.
  • Intersection Theory for oriented manifolds: intersection number for oriented varieties, degree of a map.
  • Applications: winding numbers and Jordan-Brouwer separation Theorem.
  • Lefschtez fixed-point Theory.
  • Vector fields and Poincarè-Hopf Theorem.
  • De Rham cohomology groups on smooth manifolds.
  • Mayer-Vietoris sequence.
  • Poincarè duality on orientable manifolds.
  • The Kunneth Theorem.

Prerequisites

The content of the courses of Analysis I, Linear Algebra and Geometry, Geometry I. The basics on differential varieties and differential forms (as content of Geometry II and Geometry III). Brief recalls will be offered as needed.

Teaching form

Front lessons at the blackboard.
Some exercises will be proposed, their solutions can be discussed either in class or during office hours.
The course is provided in Italian, but it could be conducted in English in the presence of foreign students.

Textbook and teaching resource

Reference texts:

  • V. Guillemin, P. Haine, Differential forms, World Scientific Publishing Co.
  • V. Guillemin e A. Pollack, Differential Topology, Prentice Hall
  • J.W. Milnor, Topology from the Differentiable Point of View; University Press of Virginia.

Other material:
Lecture notes.

Semester

Second semester

Assessment method

The assessment method consists in oral exam.
There are no partial texts.
The exam consists of two parts:
-in the first one there are theorethical questions involving definitions, statements of theorems, proofs,
-in the second one there are computational questions as construction of examples and counterexamples and exercises (similar to those proposed at lectureres).
The two parts will contribute equally to the the final grade (up to 30/30). In the first part, the evaluation will take into account the knowledge and the understanding of conceptual framework of the course, as well the ability to expose it in well-organized manner. In the second part, the evaluation will take into account the ability to perform exercises, the exactness of the answers and the mathematical language used.
In order to successfully complete the exam the students need to obtained a grade of at least 18/30.
There will be 5 exam sessions (june, july, september, january and february).

Office hours

Upon appointment.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
MAT/03
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SB
    Sonia Brivio

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics