Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Analisi dei Processi Sociali [F8804N - F8802N]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Technoscience, Communication and Innovation
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Technoscience, Communication and Innovation
Course ID number
2324-2-F8802N028
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

L'obiettivo del corso è introdurre allo studio delle relazioni scienza-tecnologia-società, con particolare attenzione allo sviluppo di alcune nuove tecnologie-chiave (Intelligenza Artificiale, Ict, Robotica, Biotecnologie) e della società della conoscenza nell'epoca della crisi del neoliberismo.

Contenuti sintetici

Immaginazione sociologica e sociologia della conoscenza. Sociologia della tecnologia. Tecnologie-chiave contemporanee. Filiera della conoscenza. Teologia politica neoliberista.

Programma esteso

INTRODUZIONE AL CORSO
Immaginazione sociologica e sociologia della conoscenza.

PARTE PRIMA
La sociologia della tecnologia.
Tecnologie-chiave contemporanee.
Filiera della conoscenza: scuola-università-ricerca-innovazione.

PARTE SECONDA
Conoscenza e società della conoscenza
Utopie e ideologie.
Teologia politica neoliberista.

CONCLUSIONE. Comunicazione, conoscenza e democrazia.

Prerequisiti

Nessuno.

Metodi didattici

Lezioni in presenza

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame orale + discussione di un elaborato concordato col docente

Testi di riferimento

Il programma d'esame, è uguale per frequentanti e non frequentanti:
a) appunti delle lezioni (il materiale proiettato a lezione verrà pubblicato man mano sul sito del corso);
b) Cerroni A. 2022, “Techne, logos e utopie. Ripensare la fabbrica del mondo per un umanesimo tecnologico”, Cambio. Rivista sulle trasformazioni sociali, doi:10.36253/cambio-13297
c) preparazione e discussione di un elaborato scritto (4.000 parole ca. da inviare per email al docente almeno una settimana prima della data d’esame) su argomento e bibliografia concordati col docente.

N.B.: A tutti gli studenti (soprattutto non frequentanti) si consiglia la consultazione del testo (non obbligatorio): Cerroni A., Simonella Z. (2014), Sociologia della scienza. Capire la scienza per capire la società contemporanea, Roma: Carocci. Altri testi saranno concordati con il docente per la preparazione dell’elaborato scritto.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

The aim of the course is to introduce the study of science-technology-society relations, with a focus on the development of some new key technologies (Artificial Intelligence, ICT, Robotics, Biotechnology) and the knowledge society in the era of the crisis of neoliberalism.

Contents

Sociological imagination and sociology of knowledge. Sociology of technology. Contemporary key technologies. Knowledge chain. Neoliberal political theology.

Detailed program

INTRODUCTION
Sociological imagination and sociology of knowledge.

PART ONE
The sociology of technology.
Contemporary key-technologies.
Knowledge chain: school-university-research-innovation.

PART TWO
Knowledge and knowledge society
Utopias and ideologies.
Neoliberal political theology.

CONCLUSION. Communication, knowledge and democracy.

Prerequisites

None.

Teaching methods

In-person lesson

Assessment methods

Oral examination + discussion of a paper approved by the lecturer

Textbooks and Reading Materials

The examination programme is the same for attending and non-attending students:
a) lecture notes (material projected in lectures will be published on the course website);
b) Cerroni A. 2022, “Techne, logos e utopie. Ripensare la fabbrica del mondo per un umanesimo tecnologico”, Cambio. Rivista sulle trasformazioni sociali, doi:10.36253/change-13297
c) preparation and discussion of a written paper (approx. 4,000 words to be sent by email to the lecturer at least one week before the exam date) on a topic and bibliography to be agreed with the lecturer.

N.B.: All students (especially non-attending students) are advised to consult the text (not compulsory): Cerroni A., Simonella Z. (2014), Sociologia della scienza. Capire la scienza per capire la società contemporanea, Rome: Carocci. Other texts will be agreed with the lecturer for the preparation of the written paper.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
SPS/08
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Andrea Cerroni
    Andrea Cerroni

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics