Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Analisi dei Processi Sociali [F8804N - F8802N]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Contemporary Social and Politica Theory
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Contemporary Social and Politica Theory
Course ID number
2324-1-F8802N051
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Obiettivi dell'insegnamento: fornire conoscenze e competenze avanzate sulle principali teorie sociali e politiche contemporanee; sviluppare la capacità di cogliere le connessioni tra approcci contemporanei e teorie classiche; esercitare la capacità di applicare modelli teorici all’analisi di fenomeni e processi sociali.
Tra i risultati di apprendimento attesi, alla conclusione del corso lo studente: avrà acquisito familiarità con i concetti impiegati dalle teorie sociologiche contemporanea e sarà in grado di riconoscere le diverse visioni interpretative e le modalità di analisi da essa elaborate; avrà affinato la capacità di applicare concetti e teorie all’analisi dei processi sociali.

Contenuti sintetici

Il corso si articola in due parti. La prima parte offre una panoramica dei principali approcci di teoria sociale e politica contemporanea. La seconda parte affronta alcuni dei temi chiave che hanno caratterizzato il dibattito nelle scienze sociali: la relazione individuo-società, l’analisi delle forme del potere, le interpretazioni della modernità contemporanea e il mutamento sociale, la globalizzazione e i processi di individualizzazione.

Programma esteso

Argomenti trattati nelle lezioni:

Società e teoria sociale
La struttura della teoria sociale e politica
La rilevanza dei classici
Vita quotidiana, interazionismo simbolico, fenomenologia
Approccio drammaturgico e ordine dell’interazione
Strutturalismo e post strutturalismo
La svolta culturale e interpretativa
La teoria critica contemporanea
Interpretare la modernità

Prerequisiti

Conoscenza di base delle principali teorie sociali e politiche classiche

Metodi didattici

Lezioni frontali in aula; lavori individuli e di gruppo sulla base di letture assegnate durante il corso.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La prova d'esame è costituita da un colloquio orale sugli argomentati affrontati nel corso ; sono previste anche prove in itinere basate su relazioni e saggi brevi con esposizione in aula per esercitare le capacità comunicative e favorire la comprensione dei concetti.

Testi di riferimento

(Lista provvisoria)
Testo consigliato per la prima parte del corso:
Baert P. Carreira Da Silva F. (2010), La teoria sociale contemporanea Bologna: il Mulino.

Altri testi consigliati
Elliott A. (2022, 3rd ed.) Contemporary Social Theory; an introduction Abingdon: Routledge
Segre S. (2019) Le teorie sociologiche contemporanee, Roma: Carocci.
Delanty G. Turner S.P. (2022) Routledge International Handbook of Contemporary Social and Political Theory New York: Routledge.

Ulteriori indicazioni bibliografiche verranno fornite durante il corso.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning objectives

To provide advanced knowledge and skills on the main contemporary social and political theories; to develop the ability to grasp the connections between contemporary approaches and classical theories; to exercise the ability to apply theoretical models to the analysis of social phenomena and processes.
Among the expected learning outcomes, by the end of the course the student will: have become familiar with the concepts employed by contemporary sociological theories and will be able to recognise the different interpretative visions and modes of analysis elaborated by them; have refined the ability to apply concepts and theories to the analysis of social processes.

Contents

The course is divided into two parts. The first part provides an overview of the main approaches in contemporary social and political theory. The second part deals with some of the key themes that have characterised the debate in the social sciences: the individual-society relationship, the analysis of forms of power, interpretations of contemporary modernity and social change, globalisation and processes of individualisation.

Detailed program

Topics covered in the lectures:

Society and social theory
The structure of social and political theory
The relevance of the classics
Everyday life, symbolic interactionism, phenomenology
Dramaturgical approach and order of interaction
Structuralism and poststructuralism
The cultural and interpretative turn
Contemporary critical theory
Interpreting modernity

Prerequisites

Basic knowledge of the main classical social and political theories

Teaching methods

Classroom lectures; individual and group work based on assigned readings during the course.

Assessment methods

Oral examination on the topics covered in the course; there will also be in itinere tests based on reports and short essays with classroom exposition to practise communication skills and foster understanding of the concepts.

Textbooks and Reading Materials

(Provisional list)
Recommended text for the first part of the course
Baert P. Carreira Da Silva F. (2010), La teoria sociale contemporanea Bologna: il Mulino.

Other recommended texts
Elliott A. (2022, 3rd ed.) Contemporary Social Theory; an introduction Abingdon: Routledge
Segre S. (2019) Le teorie sociologiche contemporanee, Rome: Carocci.
Delanty G. Turner S.P. (2022) Routledge International Handbook of Contemporary Social and Political Theory New York: Routledge

Further bibliographical information will be provided during the course.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
SPS/04
ECTS
7
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
49
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • RM
    Roberto Marchisio

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)
Course enrol confirmation

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics