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Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Sociale, Economica e delle Decisioni [F5112P - F5106P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Cyberpsychology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Cyberpsychology
Course ID number
2324-2-F5106P029
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Area di apprendimento

Area di apprendimento della psicologia sociale e della psicologia economica e delle decisioni

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Cyberpsicologia: un campo emergente della psicologia
  • La relazione fra persone e tecnologie
  • Il sé, le relazioni e il comportamento nel continuum offline-online
  • le nuove tecnologie (realtà virtuale, nuovi media, social media) e il loro impatto sul comportamento

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Capacità di decifrare e interpretare in chiave psicosociale le dinamiche degli ambienti digitali e online
  • Analisi critica di casi studio e ricerche scientifiche nel campo della cyberpsicologia

Contenuti sintetici

Il corso si propone di affrontare l'uso e l'impatto delle tecnologie digitali nel corso della vita, esplorando le implicazioni psicologiche del cyberspazio, del web, del metaverso e delle tecnologie emergenti.

Saranno presentati i modelli teorici e le teorie principali che analizzano il comportamento, le emozioni e le conseguenze (positive e negative) del rapporto fra persone e tecnologia.

Programma esteso

  • Cyberpsicologia: un campo emergente
  • Technology-mediated communication
  • Identità ed espressione del sé online
  • Il sé nei social media
  • Relazioni interpersonali e relazioni romantiche online
  • Dinamiche di gruppo online
  • Aggressività e media, trolling e online hating
  • Utilizzo dello smartphone nelle relazioni sociali
  • Realtà virtuale, embodiment e sense of presence
  • Intelligenza artificiale e percezione
  • Introduzione delle nuove tecnologie in ambito organizzativo

Prerequisiti

Nessun prerequisito richiesto. Una buona conoscenza dei fondamenti della Psicologia Sociale consente una fruizione più consapevole dei contenuti del corso.

Metodi didattici

L'attività didattica sarà erogata in presenza.

Oltre alle lezioni frontali in aula, parte della didattica avverrà tramite la discussione guidata di articoli scientifici e discussioni in aula.

Il materiale (dispense della lezione e, quando possibile, articoli scientifici) sarà reso disponibile sulla pagina e-learning del corso, affinché sia fruibile anche dagli studenti non-frequentanti.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame è scritto, e prevede domande a scelta multipla e domande aperte, volte ad accertare l’effettiva acquisizione delle conoscenze teoriche e della relativa capacità di applicarle nell’analisi dei contesti digitali.

I criteri di valutazione sono rappresentati dalla correttezza delle risposte, la capacità di argomentare, sintetizzare, creare collegamenti, e leggere criticamente la realtà.

Sono previste due prove in itinere riservate agli/alle studenti/esse frequentanti (una a metà e una alla fine del corso) che sostituiscono l’esame integrale.

Per gli studenti che lo richiedano, è previsto anche un colloquio orale, su tutti gli argomenti del corso, che può portare a un aumento o decremento fino a 2 punti rispetto al punteggio dell’esame scritto.

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese

Testi di riferimento

La bibliografia verrà fornita dal docente all’inizio del corso e pubblicata sulla pagina del sito e-learning. Sarà costituita da articoli scientifici di approfondimento, capitoli di libro e studi.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
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Learning area

Learning area of social psychology and economic and decision psychology

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Cyberpsychology: an emerging field in psychology
  • The relationship between individuals and technologies
  • The self, social relationships, and behaviour in the offline-online continuum
  • New technologies (virtual reality, new media, social media) and their impact on human behavior

Applying knowledge and understanding

  • Ability to elaborate on the dynamics of digital and online environments from a psychosocial perspective
  • Critical analysis of case studies and research in the field of cyberpsychology

Contents

The class aims to address the use and the impact of digital technologies throughout life, exploring the psychological implications of cyberspace, the web, the metaverse and emerging technologies.

Most recent theoretical models and theories analysing behaviour, emotions and consequences (positive and negative) of the relationship between individuals and technology will be presented.

Detailed program

  • Cyberpsychology: an emerging field
  • Technology-mediated communication
  • Online identity and self-expression
  • The self in social media
  • Online interpersonal relationships
  • Online group dynamics
  • Media aggression, trolling and online hating
  • Internet, technology and addictions
  • Smartphone and social connections
  • Virtual reality, embodiment and sense of presence
  • Perception of Artificial Intelligence
  • Introduction of new technologies in an organisational context

Prerequisites

No previous knowledge is required. A good understanding of the basis of Social Psychology enables a more aware fruition of the course contents.

Teaching methods

Lessons will be held in presence.

In addition to classroom lectures, part of the teaching will take place through the discussion of scientific articles and discussions on the course topics.

All the materials (slides and, when possible, scientific articles) will be made available on the e-learning web page of the course so that also non-attending students can use it.

Assessment methods

The exam is composed of multiple-choice questions and open-ended questions, aimed at ascertaining the effective acquisition of both theoretical knowledge and the ability to apply them in analysing digital contexts.

The evaluation criteria are the correctness of the answers, the ability to argue, synthesize, create links, and critically read the reality.

Two mid-term exams reserved for attending students (one mid-term test and one test at the course end) are also scheduled and will replace the full exam.

Upon student’s request, an oral interview is also provided, on all the course topics, which can lead to an increase or decrease of up to 2 points compared to the score of the written exam.

Although this course is held in Italian, for Erasmus students course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so.

Textbooks and Reading Materials

Texts, books and scientific articles will be provided at the beginning of the course and published on the e-learning site page. It will consist of in-depth scientific articles, book chapters and studies.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
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Key information

Field of research
M-PSI/05
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Alessandro Gabbiadini
    Alessandro Gabbiadini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

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