Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Sociale, Economica e delle Decisioni [F5112P - F5106P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Social Cognition
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Social Cognition
Course ID number
2324-2-F5106P011
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Area di apprendimento della psicologia sociale e della psicologia economica e delle decisioni.

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Approcci teorici e metodologici della psicologia sociale cognitiva
  • Processi cognitivi nella percezione di individui e di gruppi
  • Bias cognitivi e interazioni sociali

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Analisi critica dei modelli sociali-cognitivi
  • Sviluppo di competenze metodologiche attraverso esercizi pratici e lavori di gruppo

Contenuti sintetici

Il corso intende fornire gli strumenti teorici e metodologici utili alla comprensione della percezione e cognizione sociale. Particolare attenzione sarà dedicata alle più recenti teorie e modelli che spiegano la formazione di impressioni anche attraverso l’analisi e discussione di recenti ricerche.

Programma esteso

  • Le basi teoriche della cognizione sociale
  • Processi automatici e controllati
  • Metodi impiegati in cognizione sociale
  • Formazione di impressioni
  • Percezione dei volti
  • I processi di categorizzazione sociale
  • Stereotipi
  • La relazione tra cognizione e comportamento

Prerequisiti

Nessuno in particolare. Una buona conoscenza dei fondamenti della Psicologia Sociale consente una fruizione più consapevole dei contenuti del corso.

Metodi didattici

I metodi didattici includono l’utilizzo di lezioni frontali, filmati, discussioni ed esercitazioni pratiche. Tutto il materiale sarà reso disponibile sul sito e-learning del corso.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell'apprendimento sarà effettuata attraverso una prova orale volta ad accertare l’effettiva acquisizione delle conoscenze teoriche e metodologiche. Le risposte a ciascuna domanda saranno valutate in termini di correttezza delle risposte, capacità di argomentazione, sintesi, creazione di collegamenti tra i diversi ambiti, e lettura critica dei fenomeni presentati.

Testi di riferimento

Arcuri, L., & Castelli, L. (2000). La Cognizione Sociale. Roma-Bari: Laterza

Brambilla, M., Sacchi, S., Rusconi, P., Goodwin, G. (2021). The primacy of morality in impression development: Theory, research, and future directions. Advances in Experimental Social Psychology, 64, 187-262. (Questo articolo è disponibile online)

Carlston, D.E. (2013). The Oxford Handbook of Social Cognition. Oxford University Press. Limitatamente ai capitoli: 1, 2, 3, 4, 9, 14, 27. (Alcune copie del testo sono disponibili in biblioteca di Ateneo)

Sacchi, S., & Brambilla, M. (2014). Psicologia della moralità. Roma: Carocci Editore. Limitatamente ai capitoli: 3, 5, 6.

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning area

Social psychology, economic psychology and decision-making.

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Theories and methods in social cognition
  • The role of cognitive processes in shaping person and group perception
  • Cognitive biases and social interactions

Applying knowledge and understanding

  • Critical review of theoretical models
  • Building methodological skills through practical exercises and group works

Contents

The purpose of the course is to develop an understanding of social perception, cognition and impression formation through examining recent research.

Detailed program

  • Theoretical background and key concepts
  • Automatic versus controlled processing
  • Methods in Social Cognition
  • Impression formation
  • Face perception
  • Social categorization
  • Stereotyping
  • Cognition and behavior

Prerequisites

None in particular. However, a good knowledge of the foundations of social psychology enables a more informed understanding of the course contents.

Teaching methods

Teaching methods include the use of lectures, films, discussions and practical exercises. All course materials will be available on the e-learning platform.

Assessment methods

Oral test. Questions are aimed at assessing the effective acquisition of both theoretical knowledge and methodological skills. The answers to each question will be evaluated in terms of correctness of the answers, argumentative capacity, synthesis, ability to form links among the different areas, and the ability to critically present the phenomena.

Textbooks and Reading Materials

Arcuri, L., & Castelli, L. (2000). La Cognizione Sociale. Roma-Bari: Laterza

Brambilla, M., Sacchi, S., Rusconi, P., Goodwin, G. (2021). The primacy of morality in impression development: Theory, research, and future directions. Advances in Experimental Social Psychology, 64, 187-262.

Carlston, D.E. (2013). The Oxford Handbook of Social Cognition. Oxford University Press. Chapters 1, 2, 3, 4, 9, 14, 27.

Sacchi, S., & Brambilla, M. (2014). Psicologia della moralità. Roma: Carocci Editore. Chapters 3, 5, 6.

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/05
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Marco Brambilla
    Marco Brambilla

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics