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Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Sociale, Economica e delle Decisioni [F5112P - F5106P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Consultancy and Organization Development
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Consultancy and Organization Development
Course ID number
2324-2-F5106P017
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Area di apprendimento

Area di apprendimento della psicologia sociale e della psicologia economica e delle decisioni.

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

Le principali teorie della consulenza.
Metodi di consulenza.
La consulenza di processo.
La dimensione etica della consulenza.
La formazione in organizzazione: processo, principali metodi e strumenti.
La formazione alla leadership.
Il transfer of training.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

Collegare in maniera coerente le conoscenze presentate durante il corso.
Prepararsi per colloqui conoscitivi con clienti aziendali e disporsi a realizzarli in modo quanto più possibile costruttivo
Interpretare il contesto organizzativo e le sue dinamiche con molteplici lenti in modo da poter arrivare a ipotizzare/proporre interventi di sviluppo
Sperimentarsi con i principali strumenti di formazione d’aula
Pensare alla leadership in organizzazione come competenza sviluppabile e saper ipotizzare interventi di formazione e sviluppo della leadership
Saper applicare un metodo alla formazione manageriale che possa sostenere la progettazione formativa

Contenuti sintetici

Vengono presentati i capisaldi della consulenza organizzativa, con particolare attenzione al modello della consulenza di processo di Schein, e la formazione come possibile leva per lo sviluppo del soggetto in organizzazione e dell’organizzazione in generale. La formazione verrà applicata al tema della leadership.

Programma esteso

• Approcci alla consulenza
• La consulenza di processo
• Il primo colloquio tra consulente e cliente e i vari tipi di cliente
• La dimensione etica della consulenza
• La formazione in organizzazione e il legame con l’apprendimento
• Il processo di formazione: dalla analisi dei bisogni alla valutazione dei risultati
• Principali metodi e strumenti di formazione in aula (es. casi, role play, uso del cinema).
• La formazione on the job: l’esempio del mentoring
• La formazione alla leadership
• Il transfer of training

Prerequisiti

Nessuno in particolare

Metodi didattici

I metodi didattici includono lezioni frontali per la presentazione degli argomenti teorico-metodologici, discussioni in aula e lavoro personale/di gruppo in aula su casi ed esercitazioni proposte dalla docente per lo sviluppo della capacità applicative.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’apprendimento verrà verificato tramite colloquio orale.
La prova orale è volta a verificare il raggiungimento degli obiettivi formativi precedentemente delineati, dunque verterà sia sulle conoscenze teoriche sia sulla capacità di applicarle, o di ipotizzarne e proporne una applicazione, in contesto reale. Il colloquio potrà riguardare l’intera bibliografia d’esame: i due volumi, il capitolo tratto dal testo in inglese e gli articoli elencati alla pagina e-learning del corso.
Per i frequentanti il colloquio avverrà in due momenti separati: al termine del corso (1) saranno chiamati a presentare in gruppo una breve lezione per una ipotetica formazione da realizzare in un contesto organizzativo (si veda descrizione della “lezione” nel testo di Castagna in bibliografia). La lezione sarà sviluppata a partire da una delle letture suggerite (si veda la pagina e-learning associata al corso per la lista degli articoli). Studenti/esse saranno anche chiamati a motivare le scelte relative alla progettazione della lezione al termine della presentazione così da dimostrare le competenze applicative acquisite. La lezione peserà per un quarto del voto finale.
In sede di appello d’esame (2), i frequentanti sosterranno la parte individuale di colloquio che sarà più breve rispetto al colloquio dei non frequentanti.
Per i non frequentanti il colloquio si esaurirà nel momento dell'appello e sarà un colloquio approfondito, esclusivamente individuale che determinerà interamente la valutazione.
Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese.

Testi di riferimento

Schein E. H. (2016) La consulenza di processo: come costruire le relazioni d'aiuto e promuovere lo sviluppo organizzativo. Raffaello Cortina, Milano.
Castagna M. (2016, XI edizione) Progettare la formazione. Guida metodologica per la progettazione del lavoro in aula. Franco Angeli, Milano.
Hodges, J. (2017) Designing and delivering interventions. In Consultancy, Organizational Development and Change. A Practical Guide to Delivering Value. Capitolo 5, pp. 153-198. Kogan Page: London. (Soltanto il capitolo 5 verrà richiesto all’esame)

Informazioni relative al materiale didattico che completa la bibliografia d’esame saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso.

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Learning area

Social Psychology, economic psychology and decision-making.

Learning objectives

Knowledge and understanding

Main theories of consultation.
Consultation methods.
Process consultation.
The ethical dimension of consultation.
Training in the organization: process, main methods and tools.
Leadership training.
Training transfer.

Applying knowledge and understanding

Linking the material presented during the course coherently.
Preparing for initial meetings with corporate clients and approaching them as constructively as possible.
Interpreting the organizational setting and its dynamics through multiple lenses in order to design and propose organizational development interventions.
Gaining practical familiarity with the main face-to-face training tools.
Thinking of leadership in the organization as a skill that can be developed, and being able to plan leadership training and leadership development initiatives.
Being able to apply a managerial training method that can support training design.

Contents

The course will present the fundamentals of organizational consultation, with particular attention to Schein’s process consultation model, and training as a means of developing the individual in the organization and the organization as a whole. The focus will be on leadership training.

Detailed program

• Approaches to consultation
• Process consultation
• The first meeting between consultant and client and the various types of client
• The ethical dimension of consultation
• Training in the organization and the link to learning
• The training process: from needs analysis to training evaluation
• Main face-to-face training methods and tools (e.g., case studies, role playing, use of cinema).
• On-the-job training: the example of mentoring
• Leadership training
• Training transfer

Prerequisites

No specific prerequisites

Teaching methods

Teaching will involve classroom lectures on theoretical and methodological subjects, in-class discussions, and individual and group work in the class on cases and exercises assigned by the instructor in order to develop the students’ capacity to apply what they have learned.

Assessment methods

The assessment takes place through an oral examination.
As the oral exam is intended to assess student achievement of the learning objectives outlined above, it will center on both theoretical knowledge and the ability to apply it, or to design a real-life application. The exam may cover all the specified reading material (the two textbooks indicated below, the chapter from the English book, plus the articles listed in the e-learning webpage).
The oral examination will take place on two separate occasions for attending students: at the end of the course (1), they will be required to present a short lesson in groups for a hypothetical training program at an organization (see the description of the “lesson” in the text by Castagna indicated in the section headed Textbooks and Reading Materials). The lesson shall be based on one of the articles in the reading list given on the course’s e-learning webpage. To demonstrate that they have mastered applied skills, students will also be required to explain the choices they made in planning the lesson. The lesson will count for one quarter of the final grade.
Afterwards, attending students will be examined individually during one of the regularly scheduled examination dates (2), and their exam will be shorter than that for non-attending students.
Non-attending students will be examined only individually in a in-depth oral exam that will determine the whole final grade.
Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so.

Textbooks and Reading Materials

Schein E. H. (1999) Process Consultation Revisited: Building the Helping Relationship. Addison Wesley, Reading, MA. [Schein E. H. (2016) La consulenza di processo: come costruire le relazioni d'aiuto e promuovere lo sviluppo organizzativo. Raffaello Cortina, Milano.]
Castagna M. (2016, XI edizione) *Progettare la formazione. Guida metodologica per la progettazione del lavoro in aula. *Franco Angeli, Milano.
Hodges, J. (2017) Designing and delivering interventions. In Consultancy, Organizational Development and Change. A Practical Guide to Delivering Value. Chapter 5, pp. 153-198. Kogan Page: London. (Only chapter 5 for the exam)

Information about additional educational materials (i.e., the articles in the reading list) will be posted on the course’s e-learning webpage.

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Key information

Field of research
M-PSI/06
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • PG
    Paola Gatti

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

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