Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Sociale, Economica e delle Decisioni [F5112P - F5106P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Professional Ethics
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Professional Ethics
Course ID number
2324-1-F5106P036
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Conoscenze specialistiche fondamentali

Obiettivi formativi

Presentare i principi etici e deontologici che lo psicologo deve seguire e inquadrarli in relazione ai diversi contesti nei quali andrà ad operare.

Conoscenza e comprensione

Conoscenza delle regole del Codice Deontologico degli Psicologi, ma anche e soprattutto dei Principi ispiratori di tali regole, nonché dei beni giuridici che esse perseguono e tutelano.
Basilari norme giuridiche e nozioni teoriche di deontologia e legislazione civile e penale concernenti la professione di psicologo.
Acquisizione delle basi storiche sull’istituzione della professione di psicologo, nonché sull’approvazione e sulle successive revisioni del codice deontologico degli psicologi italiani

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

Passaggio da un Pensiero deontologico, meramente nozionistico, ad un Pensare deontologico fondato non solo sulle proprie competenze specifiche, ma altresì su un’adeguata valutazione delle norme giuridiche regolanti il contesto operativo.
Corretta gestione del rapporto professionale, con particolare riferimento alla relazione triadica Committente/Professionista/Soggetto della prestazione.

Contenuti sintetici

Il corso illustrerà il significato e la funzione del codice deontologico approfondendo le principali norme deontologiche che devono orientare lo psicologo nella gestione del rapporto con il cliente, con il committente e con la comunità professionale.
Verranno descritte ed approfondite le circostanze in cui l’inosservanza delle norme giuridiche può essere fonte di responsabilità professionale in ambito disciplinare, civile e penale.
Al contempo, verranno esaminate le ipotesi di giusta causa di deroga alla norma deontologica: tra queste, il consenso dell’avente diritto, l’adempimento di un dovere, il legittimo esercizio di un proprio diritto, lo stato di necessità.
Verrà approfondito inoltre il tema della comunicazione sociale dei professionisti, il suo impatto a livello sociale e i potenziali rischi e benefici.
Gli studenti saranno chiamati ad analizzare problemi che insorgono nell’attività professionale, e a proporre soluzioni che siano deontologicamente e/o giuridicamente fondate.

Programma esteso

Etica, deontologia e diritto
Psicologia come professione
Autonomia professionale
Tutela dei Diritti, in particolare dei Soggetti fragili
Contratto
Responsabilità professionale
Consenso informato
Segreto professionale
Obbligo di referto e di denuncia
La sfida della comunicazione digitale per psicologi

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Lezioni frontali, studio di articoli scientifici, presentazione di elaborati alla classe, lavori di gruppo, simulazioni.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La valutazione è effettuata attraverso la richiesta di produzione di elaborati o l’esposizione di articoli scientifici, la partecipazione al lavoro in gruppo e alle simulazioni organizzate durante le lezioni secondo le modalità di volta in volta esplicitate dal docente.

Testi di riferimento

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso.

Sustainable Development Goals

PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning area

Fundamental specialized knowledge

Learning objectives

Knowledge and understanding

Knowledge of the rules of the Psychologists' Code of Ethics, the principles underpinning these rules, and the legal goods they pursue and protect.
Basic legal regulations and theoretical notions of deontology, as well as civil and criminal legislation concerning the psychology profession.
Knowledge of the historical background concerning the establishment of the psychology profession and the approval and subsequent revisions of the code of ethics for Italian psychologists

Ability to apply knowledge and understanding

Moving from rote learning to deontological thinking based on one's specific competencies and an adequate evaluation of the operational context's legal rules.
Proper management of the professional relationship, especially the triadic relationship between the client, the professionals, and the service subject.

Contents

This course aims to illustrate the meaning and function of the Code of Ethics by exploring the main deontological rules that guide psychologists in managing their relationships with clients and the professional community.
It describes how non-compliance with legal requirements can lead to professional liability in disciplinary, civil and criminal matters.
It examines the hypotheses of cause for departure from the ethical rule. These include the consent of the person entitled, the performance of a duty, and the legitimate exercise of a right and necessity.
In addition, the course explores the issue of social communication by professionals, its impact on society and the potential risks and benefits.
Students are required to analyse problems that arise in professional activities and to propose deontological and/or legally sound solutions.

Detailed program

Ethics, Deontology and Law
Psychology as a profession
Professional autonomy
Protection of rights, especially of vulnerable persons
The contract
Professional Responsibility
Informed consent
Professional secrecy
Reporting and Duty to Report
The digital communication challenge for psychologists

Prerequisites

None required.

Teaching methods

Lectures, reading of scientific articles, presentation of papers to the class, group work, simulations.

Assessment methods

Assessment will be carried out in various ways, including writing essays, presenting scientific articles, and participating in group work and organised simulations.

Textbooks and Reading Materials

Detailed information about the teaching materials will be published on the course's e-learning page.

Sustainable Development Goals

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
16
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Manager

  • LM
    Lorenzo Montali
  • Teacher

  • EL
    Elena Leardini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics