Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Courses of Study (deactivated)
  3. Psicologia Clinica e Neuropsicologia nel Ciclo di Vita [F5104P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Clinical Models and Techniques of Interventions
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Clinical Models and Techniques of Interventions
Course ID number
2324-2-F5104P020
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

MODELLI E TECNICHE DI INTERVENTO E DI RIABILITAZIONE

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Principali modelli e tecniche di intervento in ambito cognitivo-comportamentale di seconda e terza generazione.
  • Basi teoriche, aspetti tecnici, dati di efficacia e ambiti di applicazione delle varie strategie di intervento.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Promozione delle competenze cliniche.
  • Padroneggiamento delle tecniche di intervento da applicare flessibilmente nel trattamento del disagio psicologico nelle sue diverse espressioni.

Contenuti sintetici

Il corso si propone di presentare una rassegna di alcuni dei principali modelli di intervento sviluppati negli ultimi anni in ambito cognitivo-comportamentale e integrato (“terza ondata”). Verranno inoltre illustrati alcuni dei principali orientamenti di stampo psicodinamico relativi al trattamento dei disturbi di personalità. Il corso è finalizzato a promuovere le competenze cliniche dello studente/studentessa e fornirgli una serie di strategie di intervento da applicare flessibilmente nel trattamento del disagio psicologico nelle sue diverse espressioni.

Programma esteso

  • Modello cognitivo-comportamentale: peculiarità e confronto con altri orientamenti.
  • La terapia razionale emotiva comportamentale - REBT (Ellis) .
  • La terapia cognitivo-comportamentale - CBT (Beck).
  • Le terapie metacognitive e basate sulla mindfulness.
  • Strategie di intervento per i disturbi d’ansia, depressivi e ossessivi.
  • Strategie di intervento per i disturbi di personalità (TFP, MBT).

Prerequisiti

Una buona conoscenza dei fondamenti della Psicologia dinamica e clinica e della Psicopatologia consente una fruizione più consapevole dei contenuti del corso.

Metodi didattici

Oltre alle lezioni frontali in aula, parte della didattica avverrà tramite applicazioni pratico-cliniche delle competenze acquisite: discussione di articoli scientifici, casi clinici, lavori di gruppo su materiali clinici e discussione di tematiche relative all’assessment.

Tutto il materiale (dispense delle lezioni e, quando possibile, articoli scientifici) viene reso disponibile sul sito e-learning del corso, perché sia fruibile anche dagli studenti non-frequentanti.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame è scritto, e prevede 20 domande a risposta multipla (punteggio massimo 20) e la discussione di un caso clinico (punteggio massimo 10 più eventuale bonus). Il voto finale è dato dalla somma delle due prove.

Le domande sono volte ad accertare l’effettiva acquisizione sia delle conoscenze teoriche sia delle competenze pratico-cliniche relative alle diverse tecniche di intervento.

I criteri di valutazione sono: la correttezza delle risposte e la padronanza delle tecniche apprese nella lettura e discussione del caso clinico.

Per gli studenti che lo richiedano, è previsto anche un colloquio orale, su tutti gli argomenti del corso, che può portare a un aumento o decremento fino a 2 punti rispetto al punteggio dell’esame scritto.

Non sono previste prove in itinere.

Testi di riferimento

L'esame verterà, oltre che sulle slide e il materiale presentati a lezione e caricati sul sito E-learning, sullo studio di alcuni testi che saranno indicati all'inizio del corso.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

METHODS AND TECHNIQUES FOR TREATMENT AND REHABILITATION

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Second and third wave cognitive-behavioral models and methods for brief intervention.
  • Theoretical basis, technical aspects, effectiveness and fields of application of different strategies of intervention.

Applying knowledge and understanding

  • Promoting clinical competence.
  • Correct use of the intervention techniques in the treatment of psychological distress in its different forms.

Contents

Recent cognitive-behavioral and integrative “third wave” models for brief intervention will be presented and discussed. Some of the main psychodynamic orientations related to the treatment of personality disorders will also be explained. The aim of the course is to promote the clinical skills of the students and their ability to use flexibly a series of strategies of intervention for treating psychological distress in its different forms.

Detailed program

  • Cognitive-behavioral approach: definition and differences with other approaches.
  • Rational Emotive Behavioral Therapy - REBT (Ellis).
  • Cognitive Behavioral Therapy - CBT (Beck).
  • Metacognitive and mindfulness-based interventions.
  • Strategies of intervention for anxiety, depression and obsessive disorders.
  • Strategies of intervention for personality disorders (TFP, MBT).

Prerequisites

A good knowledge of the basis of Psychodynamic and Clinical Psychology and Psychopathology enables a more aware use of the course contents.

Teaching methods

In addition to classroom lectures, part of the teaching will take place through the discussion of scientific articles, case studies, and exercises and discussions on the course topics.
The material (slides and, when possible, scientific articles) is made available on the e-learning site of the course, so that it can also be used by non-attending students.

Assessment methods

The exam is written, and includes 20 multiple choice questions (maximum score 20) and the discussion of a clinical case (maximum score 10 plus an eventual bonus). The final score is given by the sum of the two tests.

The questions are intended to ascertain the effective learning of both theoretical knowledge and practical-clinical skills related to different techniques of intervention.

The evaluation criteria are: the correctness of the answers and the ability to apply the learned techniques to the reading and discussion of the clinical case.

For those students who request it, an oral interview is also provided, on all the topics of the course, which can lead to an increase or decrease of up to 2 points compared to the score of the written exam.

No “in itinere” examinations are scheduled.

Textbooks and Reading Materials

The examination will be conducted in Italian. In addition to the slides and material presented in class and uploaded to the E-learning site, the exam will focus on the study of some texts that will be indicated at the beginning of the course.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/07
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • EG
    Emanuela Saveria Valentina Gritti
  • Diego Sarracino
    Diego Sarracino

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics