Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Courses of Study (deactivated)
  3. Psicologia Clinica e Neuropsicologia nel Ciclo di Vita [F5104P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Theories and Intervention Techniques in Normal and Pathological Ageing
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Theories and Intervention Techniques in Normal and Pathological Ageing
Course ID number
2324-2-F5104P038
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Modelli e tecniche di intervento e di riabilitazione

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Approcci teorici e metodologici in psicologia cognitiva e neuropsicologia dell’invecchiamento
  • Fondamenti di neuropsicologia dell’invecchiamento normale e patologico
  • Strumenti psicometrici per la valutazione del decadimento cognitivo
  • Metodi di stimolazione cognitiva in soggetti sani e con demenza
  • Casi clinici di pazienti con deterioramento cognitivo

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Iter diagnostico in neuropsicologia dell’invecchiamento
  • Discussione critica di casi clinici di deterioramento cognitivo

Linee guida di gestione di gruppi di stimolazione cognitiva

Contenuti sintetici

Saranno presentati e discussi dati empirici e casi clinici che illustrano le varie forme di decadimento cognitivo, corredati dai protocolli prodotti in fase di valutazione. Gli studenti/studentesse potranno avere un’idea concreta e realistica delle funzioni cognitive di maggior declino nell’invecchiamento normale e patologico. Esercitazioni pratiche favoriranno la familiarizzazione con i principali strumenti psicometrici adoperati per la valutazione degli effetti dell’invecchiamento normale e patologico e con le metodologie validate di stimolazione cognitiva. Sarà inoltre prevista una parte di progettazione volta a creare interventi strutturati per anziani istituzionalizzati, stimolazioni cognitive e attività di promozione dell'invecchiamento attivo.

Programma esteso

• I fondamenti teorici dell’invecchiamento normale e attivo

• I fondamenti teorici dell’invecchiamento patologico (demenza)

• L’esame neuropsicologico clinico nel deterioramento cognitivo

• I trattamenti di potenziamento delle funzioni cognitive nell’invecchiamento sano

• I trattamenti neuropsicologici nell’invecchiamento patologico

• Conoscenze teoriche sull’active ageing e progettazione orientata al rispetto dei Sustainable Developlement Goal (Goal 3: ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages)

Prerequisiti

Una buona conoscenza dei fondamenti della valutazione e riabilitazione neuropsicologica consentirà una fruizione più consapevole dei contenuti del corso.

Metodi didattici

Lezioni in aula, discussioni, filmati, somministrazione di strumenti neuropsicologici, esercitazioni pratiche.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Project work, problemi o esercizi come controllo delle competenze pratiche acquisite.

Ad esempio:

  1. durante il laboratorio, gli studenti, suddivisi in piccoli gruppi, presentano e discutono tra di loro, coordinati e indirizzati dal docente progetti di intervento nell’ambito della prevenzione della demenza;

  2. al termine del laboratorio gli studenti, individualmente, presentano valutazioni neuropsicologiche di anziani sani raccolte al di fuori del laboratorio.

Testi di riferimento

Testi di approfondimento:

De Beni, R., & Borella, E. (Eds.), Psicologia dell'invecchiamento e della longevità. Bologna, Il Mulino, 2015.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

Models and techniques for treatment and rehabilitation

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Theoretical and methodological approaches in cognitive psychology and neuropsychology of ageing
  • Foundations of neuropsychology of normal and pathological ageing
  • Psychometric instruments for the assessment of cognitive decline
  • Methods of cognitive stimulation in healthy subjects and patients with dementia
  • Clinical cases: patients with cognitive decline

Applying knowledge and understanding

  • Diagnostic procedure in neuropsychology of ageing
  • Critical discussion of neuropsychological cases of cognitive decline

Guidelines of cognitive stimulation in groups

Contents

Empirical data and clinical cases exemplifying all various forms of cognitive decline will be shown and discussed, along with the description of the clinical assessment. Students will gain a practical and realistic insight about the neuropsychological disorders observed in normal and pathological ageing. Practical training will help in getting to the main psychometric tests used for the assessment of cognitive decline and to the validated methods of cognitive stimulation. There will also be a design part aimed at creating structured interventions for institutionalised older people, cognitive stimulation and activities promoting active ageing.

Detailed program

• Basics of theoretical foundations of healthy and active ageing

• Basics of theoretical foundations of pathological ageing (dementia)

• The clinical neuropsychological examination of cognitive decline

• Trainings of cognitive enhancement in healthy ageing

• Methods of neuropsychological rehabilitation in pathological ageing

• - Theoretical knowledge on active ageing and design based on the Sustainable Development Goals (Goal 3: Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages)

Prerequisites

A good background on neuropsychological assessment and rehabilitation will enable a more informed use of the content of the course.

Teaching methods

Lectures, discussions, video, practice with neuropsychological test, practical training.

Assessment methods

Assessment methods

Project work, problems or exercises as control of acquired practical skills.

As an example:

  1. during the laboratory, students, subdivided into small groups, present and discuss among them, under the coordination and guidance of the teacher, intervention projects in the field of dementia prevention;

  2. at the end of the workshop the students, individually, present neuropsychological assessments of healthy elderly people gathered outside the laboratory.

Textbooks and Reading Materials

Texbook of reference:

De Beni, R., & Borella, E. (Eds.), Psicologia dell'invecchiamento e della longevità. Bologna, Il Mulino, 2015.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
32
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Stefania La Rocca
    Stefania La Rocca

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics