Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Courses of Study (deactivated)
  3. Psicologia Clinica e Neuropsicologia nel Ciclo di Vita [F5104P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Neuropsychological Assessment in Adulthood
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Neuropsychological Assessment in Adulthood
Course ID number
2324-2-F5104P039
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

MODELLI E TECNICHE DI VALUTAZIONE DEL FUNZIONAMENTO PSICOLOGICO

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

· Approccio al paziente neuropsicologico adulto

· L’anamnesi cognitivo-comportamentale

· Strumenti psicometrici per la valutazione dei deficit cognitivi

· Casi clinici di pazienti con deficit cognitivi

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

· Discussione critica di casi clinici neuropsicologici

· Iter diagnostico in neuropsicologia clinica

· La stesura del referto e la comunicazione al paziente

Contenuti sintetici

Il laboratorio ha l’obiettivo di fornire agli studenti competenze applicative per l’esecuzione dell’esame neuropsicologico nel paziente adulto. Verranno proposte esercitazioni pratiche con i principali strumenti psicometrici adoperati per la valutazione dei deficit cognitivi, ponendo particolare attenzione ai diversi approcci valutativi in relazione all’eziologia dei disturbi e alla sede della lesione cerebrale. Saranno presentati e discussi casi clinici che illustrano i principali deficit neuropsicologici, corredati dai protocolli testistici prodotti in fase di valutazione, che permetteranno agli studenti di avere un’idea concreta e realistica dei vari tipi di pazienti neuropsicologici. Gli studenti potranno esercitarsi nell’interpretazione dei risultati, con particolare attenzione agli aspetti qualitativi oltre che quantitativi, nella stesura di referti clinici e nella comunicazione dei risultati al paziente.

Programma esteso

  • Il colloquio clinico in neuropsicologia;
  • Caratteristiche psicometriche dei test neuropsicologici;
  • Individuazione dei deficit cognitivi ed emotivo-motivazionali determinati da lesioni cerebrali;
  • Valutazione dei disturbi acquisiti del linguaggio orale e scritto;
  • Valutazione dei disturbi del movimento volontario;
  • Valutazione dei disturbi visuo-percettivi;
  • Valutazione dei disturbi visuo-spaziali e della negligenza spaziale unilaterale;
  • Valutazione dei disturbi esecutivi e attentivi;
  • Valutazione dei disturbi di memoria;
  • Interpretazione dei risultati e stesura del referto;
  • Valutazione neuropsicologica e telemedicina.

Prerequisiti

Una buona conoscenza della neuropsicologia consente una fruizione più consapevole dei contenuti del corso.

Metodi didattici

L'attività didattica sarà erogata in presenza attraverso lezioni in aula, discussioni, filmati ed esercitazioni pratiche.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La prova pratica consiste nella presentazione di alcuni casi clinici.
Allo studente verrà chiesto di proporre delle ipotesi diagnostiche e di indicare una selezione di test adeguata per lo specifico paziente, oppure di interpretare i dati forniti suggerendo una diagnosi neuropsicologica.

Testi di riferimento

Il materiale di approfondimento (principalmente in lingua inglese) sarà indicato agli studenti durante il Laboratorio e pubblicato sulla pagina E-learning associata al corso.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

PSYCHOLOGICAL FUNCTIONING: MODELS AND METHODS FOR ASSESSMENT

Learning objectives

Knowledge and understanding

· The approach to the adult neuropsychological patient

· The cognitive-behavioural history

· Psychometric instruments for the assessment of cognitive deficits

· Clinical cases: adult patients with cognitive deficits

Applying knowledge and understanding

· Critical discussion of neuropsychological cases

. Diagnostic procedure in clinical neuropsychology

. Writing a clinical report and how to effectively communicate the results to the patient

Contents

The lab course aims to provide students with applicative skills for performing the neuropsychological examination in the adult patient. The students will take part in practical training with the psychometric tests most commonly used for the assessment of the cognitive deficits, paying particular attention to the different evaluative approaches in relation to the etiology of the disorders and the site of the brain lesion. Clinical cases of brain-damaged patients will be also shown and discussed, along with the description of their clinical assessment. This will provide a realistic insight about various types of neuropsychological disorders. The students will practice how to interpret the results, with emphasis on both quantitative and qualitative aspects, write clinical reports and communicate the results to the patient.

Detailed program

  • The clinical interview in neuropsychology;
  • The psychometric features of neuropsychological tests;
  • Identification of cognitive and emotional-motivational deficits due to brain damage;
  • Assessment of acquired oral and written language disorders;
  • Assessment of voluntary movement disorders;
  • Assessment of visuo-perceptual disorders;
  • Assessment of visuo-spatial disorders and unilateral spatial neglect;
  • Assessment of executive and attentional deficits;
  • Assessment of memory disorders;
  • Interpretation of the results and how to write clinical reports;
  • Neuropsychological assessment and telemedicine.

Prerequisites

A good background on neuropsychology enables a better understanding of the topics discussed in this course.

Teaching methods

Lessons will be held in presence through lectures, discussions, videos, practical training.

Assessment methods

Practice test consists of the presentation of clinical cases.
The student will be required to propose diagnostic hypotheses, and indicate which test would perform for the specific patient, or interpret the data provided suggesting a neuropsychological diagnosis.

Textbooks and Reading Materials

The teaching material (mainly in English) will be indicated during the course and uploaded on the E-learning page.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
32
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LV
    Laura Veronelli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

SE NON SIETE STUDENTI DEL 2° ANNO (accesso senza vincoli), ALLORA UTILIZZARE QUESTO LINK PER RICHIEDERE AL DOCENTE L'ACCESSO AL CORSO (motivandolo)
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics