Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Courses of Study (deactivated)
  3. Psicologia Clinica e Neuropsicologia nel Ciclo di Vita [F5104P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Assessment and Enhancement of Sensorimotor Functions
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Assessment and Enhancement of Sensorimotor Functions
Course ID number
2324-2-F5104P046
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

MODELLI E TECNICHE DI INTERVENTO E DI RIABILITAZIONE

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

Approccio alla valutazione delle funzioni sensori-motorie nell’individuo normale e nel paziente affetto da patologie cerebrali. Strumenti diagnostici di base e di riabilitazione di interesse per lo psicologo.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

Conoscenza di procedure di esame di base delle funzioni sensori-motorie e applicazione di esse per fini clinici e di ricerca.

Contenuti sintetici

Saranno presentate le principali patologie associate a deficit motori e sensoriali. Saranno discussi i trattamenti riabilitativi più utilizzati per migliorare i deficit e gli strumenti per valutare l’efficacia di questi trattamenti. Verranno affrontati i principi metodologici per impostare un trattamento riabilitativo e gli studenti si cimenteranno nella preparazione di una proposta di protocollo riabilitativo.

Programma esteso

• Valutazione dei deficit motori primari e secondari acquisiti.
• Riabilitazione e assesment dell’efficacia dei deficit motori.
• I principi metodologici alla base di un protocollo riabilitativo.
• Proposta di un protocollo riabilitativo da parte dello studente.

Prerequisiti

Una buona conoscenza delle neuroscienze cognitive e della riabilitazione neuropsicologia permettono una fruizione più consapevole dei contenuti del laboratorio.

Metodi didattici

Lezioni in aula, discussioni, video, esercitazioni pratiche.

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova pratica: la seconda parte del laboratorio sarà dedicata alla stesura di una proposta di protocollo riabilitativo da parte dello studente.

Testi di riferimento

Il materiale di approfondimento sarà indicato agli studenti durante il Laboratorio e pubblicati sulla pagina E-Learning associata al corso.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

METHODS AND TECHNIQUES FOR TREATMENT AND REHABILITATION

Learning objectives

Knowledge and understanding

Assessment of sensory-motor functions in healthy and brain-damaged individuals. Basic diagnostic tools and rehabilitative paradigms of psychological relevance.

Applying knowledge and understanding

Knowledge of principles and procedures for the assessment of sensory-motor functions and their application for both clinical and research purposes.

Contents

The course will provide an in depth overview of the main diseases associated with motor or sensory deficits. We will discuss the most common rehabilitation procedures and the instruments to assess their efficacy. The students will learn the methodology necessary to elaborate rehabilitation protocols and will be asked to write a proposal for the rehabilitation of a specific sensorimotor deficit.

Detailed program

• Assessment of acquired primary and secondary motor deficits.
• Rehabilitation of motor deficits.
• The principles at the basis of rehabilitation protocols.
• Proposal of a rehabilitation protocol to target a specific sensorimotor deficit.

Prerequisites

A good background on cognitive neuroscience and neuropsychological rehabilitation allows a more informed participation to the lab.

Teaching methods

Lectures, discussion, video, practical training.

Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so.

Assessment methods

Practical test: the second part of the laboratory will be dedicated to the preparation of a proposal of a rehabilitation protocol to target a specific sensorimotor deficit.

Textbooks and Reading Materials

Articles and other learning supports will be provided during the course and uploaded to the e-learning page.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LS
    Lucia Maria Sacheli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics