Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Biologia [F0602Q - F0601Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Identification of Pathogenetic Mutations
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Identification of Pathogenetic Mutations
Course ID number
2324-1-F0601Q116-F0601Q116M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Genetic Diseases: From Diagnosis To Therapy

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso avrà una struttura multidisciplinare e modulare che fornisce una panoramica completa degli aspetti genetici, molecolari, biochimici, fisiologici e farmacologici nello studio delle malattie umane. Il focus tematico del corso sarà lo studio, da diverse prospettive, di una patologia genetica, dalla diagnosi alla terapia.
In particolare, alla fine del corso lo studente avrà acquisito le seguenti capacità:

  1. conoscenza e capacità di comprensione: avere una visione integrata dei diversi approcci per lo studio di una determinata malattia genetica umana
  2. conoscenza e capacità di comprensione applicate: applicare quanto appreso e traslare le informazioni allo studio delle numerose patologie genetiche umane
  3. autonomia di giudizio: essere in grado di valutare quanto appreso con grande senso critico
  4. abilità comunicative: comunicare in modo esaustivo con una corretta terminologia scientifica quanto appreso
  5. capacità di apprendere: apprendere con senso critico la letteratura scientifica riguardante i diversi aspetti della patologia.

Nell’a.a. 2023-2024 la patologia genetica umana presa in considerazione sotto i diversi aspetti è la FIBROSI CISTICA.

In merito al modulo di Genetica (2 CFU), lo studente avrà modo di imparare come analizzare un albero genealogico di famiglie portatrici di una malattia; come identificare le mutazioni patogeniche in un gene; come disegnare uno screening prenatale; come identificare i modelli cellulari ed animali per studiare la malattia; come studiare e presentare articoli scientifici inerenti alla malattia studiata.

Contenuti sintetici

Il corso è articolato in lezioni frontali, lavori di gruppo e didattica inversa sulle tematiche riguardanti una malattia genetica da un punto di vista di identificazione e caratterizzazione delle mutazioni patogeniche.

Programma esteso

Il modulo di Genetica può essere suddiviso come segue:

  • Analisi dell'incidenza della malattia in diverse popolazioni
  • Metodi per l'identificazione del gene-malattia
  • Studio degli effetti della mutazione patogenica sulla funzione del gene
  • Analisi ed interpretazione dei risultati di articoli scientifici inerenti all’argomento

Prerequisiti

Conoscenze di base di Genetica.

Modalità didattica

Didattica frontale, lavori di gruppo e didattica inversa tramite presentazione di lavori scientifici da parte dello studente.

Materiale didattico

Diapositive del corso sulla piattaforma e-learning.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto.
L’esame del modulo di Genetica è parte integrante dell’esame generale del corso che consta nella verifica dell’apprendimento degli argomenti trattati in tutti i moduli del corso.
Si vedano i dettagli nella pagina generale del corso.

Orario di ricevimento

Appuntamento via e-mail con il docente del modulo.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The course will be multidisciplinary and organized in modules in order to offer an overview of genetic, molecular, biochemical, physiological and pharmacological aspects of a human disease.
The focus of the course will be the study, from different perspectives, of a genetic disease, from diagnosis to treatment.
In particular, at the end of the course the student will have acquired the following skills:

  1. knowledge and understanding: complete overview with different integrated approaches of a specific human genetic disease
  2. applied knowledge and understanding: apply what has been learned to the study of numerous human genetic diseases
  3. self-judgment: capacity to critically evaluate what has been learned
  4. oral competences: oral communication of what has been learned using the correct scientific terminology
  5. ability to learn: critical learning and understanding of scientific literature on different aspects of a human disease.

In the academic year 2023-2024 the genetic disease studied will be CYSTIC FIBROSIS.

For the Genetics module (2 CFU), the student will learn how to perform a pedigree analysis; how to identify the disease causing mutation; how to design a prenatal test for a specific disease; how to choose models to study a genetic disease; how to present research papers on the disease under study.

Contents

The course is organized into lectures, group studies and student presentations on specific aspects of the characterization of a genetic disease.

Detailed program

The Genetics module is organized as follows:

  • Analysis of the incidence of a specific genetic disease in different populations
  • Methods to identify the disease-causing mutation
  • Studies of the effects of the disease-causing mutation on gene function
  • Analysis and interpretation of the results of scientific research papers on a specific aspect of research on a genetic disease

Prerequisites

Basic knowledge of Genetics.

Teaching form

Lectures, group assignments, students presentations of scientific papers.

Textbook and teaching resource

Powerpoint presentations will be available on e-learning.

Semester

Second.

Assessment method

Written exam.
The exam of the genetics module is part of the general exam of the course that will assess the learning of the material discussed in all the modules.
See the details on the general course page.

Office hours

Appointment via e-mail with the Genetics module Lecturer.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
BIO/18
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
20
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SM
    Sara Mercurio
  • AR
    Antonella Ellena Ronchi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics