Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Biologia [F0602Q - F0601Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Functional Analysis and Models
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Functional Analysis and Models
Course ID number
2324-1-F0601Q116-F0601Q119M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Genetic Diseases: From Diagnosis To Therapy

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso avrà una struttura multidisciplinare e modulare che fornisce una panoramica completa degli aspetti genetici, molecolari, biochimici, fisiologici e farmacologici nello studio delle malattie umane. Il focus tematico del corso sarà lo studio, da diverse prospettive, di una patologia genetica, dalla diagnosi alla terapia.
In particolare, alla fine del corso lo studente avrà acquisito le seguenti capacità:

  1. conoscenza e capacità di comprensione: avere una visione integrata dei diversi approcci per lo studio di una determinata malattia genetica umana
  2. conoscenza e capacità di comprensione applicate: applicare quanto appreso e traslare le informazioni allo studio delle numerose patologie genetiche umane
  3. autonomia di giudizio: essere in grado di valutare quanto appreso con grande senso critico
  4. abilità comunicative: comunicare in modo esaustivo con una corretta terminologia scientifica quanto appreso
  5. capacità di apprendere: apprendere con senso critico la letteratura scientifica riguardante i diversi aspetti della patologia.

Nell’a.a. 2023-2024 la patologia genetica umana presa in considerazione sotto i diversi aspetti è la FIBROSI CISTICA.

In merito al modulo di fisiologia (1 CFU), lo studente avrà modo di approfondire l’analisi funzionale della proteina mutata rispetto a quella WT (canale CFTR del cloro), analizzando la patogenesi della malattia a livello dei diversi organi. Lo studente potrà quindi apprendere come traslare le informazioni dall’analisi della singola proteina mutata all’analisi delle manifestazioni cliniche associate alla patologia.

Contenuti sintetici

IL corso è articolato in lezioni frontali, lavori di gruppo e didattica inversa sulle tematiche riguardanti l’aspetto funzionale cellulare e d’organo della fibrosi cistica.

Programma esteso

Il corso è suddiviso come segue:
-fisiopatologia del canale CFTR
-manifestazioni cliniche della fibrosi cistica
-modelli sperimentali
-analisi ed interpretazione dei risultati di articoli scientifici inerenti all’argomento

Prerequisiti

Conoscenze di base di fisiologia generale e fisiologia dei sistemi.

Modalità didattica

Didattica frontale e didattica inversa tramite presentazione di lavori scientifici da parte dello studente.

Materiale didattico

Diapositive del corso disponibili sulla piattaforma e-learning.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto.
L’esame del corso consta nella verifica dell’apprendimento degli argomenti trattati in tutti i moduli del corso.
La prova scritta verrà effettuata nei laboratori informatici.
Si vedano i dettagli nella pagina generale del corso

Orario di ricevimento

Appuntamento via e-mail con il docente

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The course will be multidisciplinary and organized in modules in order to offer an overview of genetic, molecular, biochemical, physiological and pharmacological aspects of a human disease.
The focus of the course will be the study, from different perspectives, of a genetic disease, from diagnosis to treatment.
In particular, at the end of the course the student will have acquired the following skills:

  1. knowledge and understanding: complete overview with different integrated approaches of a specific human genetic disease
  2. applied knowledge and understanding: apply what has been learned to the study of numerous human genetic diseases
  3. self-judgment: capacity to critically evaluate what has been learned
  4. oral competences: oral communication of what has been learned using the correct scientific terminology
  5. ability to learn: critical learning and understanding of scientific literature on different aspects of a human disease.

In the academic year 2023-2024 the genetic disease studied will be Cystic Fibrosis.

Regarding the physiology module (1 CFU), the student will have the opportunity to deepen the functional analysis of the mutated protein compared to the WT one (CFTR chlorine channel), analyzing the pathogenesis of the disease at the different organ levels. The student will be able to learn how to translate information from the analysis of the single mutate protein to the clinical manifestations associated with the pathology.

Contents

The course is composed in lectures, group works and reverse teaching on issues relating to the cellular and organ functional aspect of cystic fibrosis.

Detailed program

The course is structured as follows:
-physiopathology of the CFTR channel
-clinical manifestations of cystic fibrosis
-experimental models
-analysis and interpretation of the results of scientific articles relating to the topic

Prerequisites

Basic knowledge of general and systems physiology.

Teaching form

Lectures, group assignments, students presentations of scientific papers

Textbook and teaching resource

Powerpoint presentations will be available on e-learning.

Semester

Second

Assessment method

Written test.
The exam of the course consists in verifying the learning of the topics covered in all the modules of the course.
The written test will be carried out in the computer labs.
See the details on the general course page

Office hours

Appointment via e-mail with the Physiology module Lecturer.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
BIO/09
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
10
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • FL
    Francesco Lodola
  • MR
    Marcella Rocchetti

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics