Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Master Degree
  3. Scienze Pedagogiche [F8502R - F8501R]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Practical Philosophy
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Practical Philosophy
Course ID number
2324-1-F8501R009
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Pratiche filosofiche: Vita filosofica e l'animale umano

Argomenti e articolazione del corso

In che rapporto stanno vita e pensiero secondo la meditazione filosofica nella sua radice greca? Come si intrecciano filosofia, azione (praxis) ed esperienza (intesa, quest'ultima, sia nel suo senso quotidiano che in quello propriamente spirituale)? In che modo l'essere umano è frutto di un lavoro architettonico-formativo?

Il corso introduce alle pratiche filosofiche, ovvero alla filosofia come forma (e formazione) di vita e agli esercizi filosofico-spirituali. Nelle elaborazioni sistematiche delle scuole tardo-antiche, così come nella riflessione platonico-aristotelica, e presocratica, la filosofia intesa nella sua dimensione originariamente (essenzialmente) pratica illumina i problemi cruciali dei processi formativi e delle relazioni di cura.

Il corso è erogato in italiano.

Obiettivi

Sviluppare: 1) la capacità di lettura e interpretazione; 2) le capacità di esposizione autonoma; 3) le capacità critico-dialettiche; 4) la capacità formativa e la conoscenza di sé; 5) la capacità di ascolto e dialogo in contesto pedagogico e analitico.

Metodologie utilizzate

Lezione, discussione, seminari.

Materiali didattici (online, offline)

Il corso è tenuto da Claudia Baracchi, con interventi della Dott.ssa Elena Bartolini, del Dott. Luca Grecchi. I segmenti di lezione frontale si intrecceranno con momenti di discussione seminariale e pratiche (esercizi mutuati dalle tradizioni antiche, sperimentati in chiave contemporanea).

Durante secondo semestre verranno postati sul sito del corso materiali in vari formati, sui temi affrontati e letture.

APPROFONDIMENTI:

I seguenti testi possono essere utilmente consultati, su base del tutto facoltativa, per ampliare la conoscenza dei temi del corso:

P. Hadot, Che cos'è la filosofia antica?(Einaudi)

P. Hadot, Plotino, o la semplicità dello sguardo(Einaudi)

P. Hadot, La filosofia come modo di vivere(Einaudi)

Platone, Simposio

J. Sallis, Being and Logos(Indiana University Press)

Simone Weil, La rivelazione greca(Adelphi)

Programma e bibliografia

Quest'anno il corso sarà dedicato al nesso tra vita filosofica e animalità, e prenderà in esame il tema dell'origine della filosofia, l'esplorazione della potenzialità umana, la riflessione sull'essere al mondo.

1) Aristotele, Etica Nicomachea, trad. C. Natali, Laterza
2) Aristotele, Poetica, trad. G. Paduano, Laterza, oppure trad. Guastini, Carocci
3) Claudia Baracchi, Aristotele, Feltrinelli
4) Pierre Hadot, Esercizi spirituali e filosofia antica, Einaudi

Modalità d'esame

  • Esame orale
  • Criteri di valutazione: chiarezza espositiva, conoscenza adeguata dei temi e delle letture assegnate, capacità di analisi critica e interpretativa
  • Non sono previste prove intermedie
  • L'esame orale include un esercizio esegetico, un'esposizione tematica, e l'analisi critica di un tema affrontato

Orario di ricevimento

Per appuntamento.

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Dr. Luca Grecchi

Dr. Elena Bartolini

Dr. Andrea I. Daddi

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Course title

Philosophical practices: Philosophical Life and the Human Animal

Topics and course structure

What is the relationship between life and thought according to ancient Greek philosophy? How are philosophy, action (praxis), and experience (in its both ordinary and properly spiritual dimensions) intertwined in this beginning? How are we to understand the human being as the fruit of an architectonic, formative process?

This course focuses on philosophy as a body of formative practices and philosophical-spiritual exercises. In the systematizations of the late ancient schools as well as the Platonic-Aristotelian and pre-Socratic reflection, philosophy understood in its essentially practical dimension casts light on the crucial problems of pedagogical processes and therapeutic relationships alike.

The course is taught in Italian.

Objectives

Developing: 1) reading and interpretive abilities; 2) capacity for autonomous articulation; 3) critical and dialectical skills; 4) self-awareness and formative abilities; 5) listening and dialogical ability in pedagogical/analytical context.

Methodologies

Lectures, discussion, seminars.

Online and offline teaching materials

During the semester, materials in various formats will be posted on the homepage of this course, regarding themes addressed in the lectures.

Programme and references

This year the course will focus on the nexus between philosophical life and animality and will address the intertwined themes of the origin of philosophy, the exploration of human potentiality, and the reflection on being in the world.

Aristotle, Nicomachean Ethics
Aristotle, Poetics
Claudia Baracchi, Aristotle's Ethics as First Philosophy, Cambridge UP
Claudia Baracchi, Friendship: The Future of an Ancient Gift, Indiana UP

Assessment methods

Oral exam

Evaluation criteria: Clarity of exposition, Adequate knowledge of themes and reading assignments, Capacity for critical analysis and interpretation

No mid-term exam

The exam includes a reading exercise, a thematic exposition, and critical assessment of a theme addressed

Office hours

By appointment.

Programme validity

2 years.

Course tutors and assistants

Dr. Luca Grecchi

Dr. Elena Bartolini

Dr. Andrea I. Daddi

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
M-FIL/03
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Claudia Baracchi
    Claudia Baracchi
  • Tutor

  • EB
    Elena Bartolini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics