Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Master Degree
  3. Scienze Pedagogiche [F8502R - F8501R]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Pedagogical Theories and Practices of Social Models of Disability
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Pedagogical Theories and Practices of Social Models of Disability
Course ID number
2324-1-F8501R071
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Teorie e Pratiche Pedagogiche dei Modelli Sociali della Disabilità

Argomenti e articolazione del corso

Il corso tratterà il tema della disabilità in chiave storica, normativa, sociale ed educativa. Verrà dato particolare rilievo alla dimensione della progettualità inclusiva di contenuti e percorsi didattici, servizi e interventi educativi.

Obiettivi

Conoscenza e comprensione

  • Conoscenza dei presupposti culturali e teorici della prospettiva inclusiva;
  • Conoscenza dell’evoluzione storica della percezione della disabilità;
  • Conoscenza dei principali sistemi di classificazione promossi dall'OMS;
  • Conoscenza del quadro normativo di riferimento rispetto alle tematiche dell’inclusione (in particolare a livello scolastico e lavorativo);
  • Conoscenza delle premesse metodologiche per sviluppare la prospettiva inclusiva e l'integrazione delle persone con disabilità nella scuola e nei servizi;
  • Conoscenza della terminologia e dei modelli di riferimento della Pedagogia Speciale.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Valutare il livello di inclusività di un servizio educativo, mappando risorse, professionalità e competenze per identificare bisogni speciali e situazioni problematiche;
  • Ricercare documentazione e materiali funzionali alla progettualità educativa in ottica inclusiva;
  • Utilizzare o predisporre strumenti per la (auto)valutazione di interventi, progetti e servizi educativi rivolti a persone con disabilità.

Metodologie utilizzate

Il corso sarà erogato in modalità blended, secondo questa distribuzione:

  • 28 ore di didattica in aula;
  • 28 ore di didattica online asincrona (con videolezioni registrate e attività interattive).

Lezioni frontali e seminariali si alterneranno a lavoro collaborativo e discussioni online, attività di analisi di documenti e simulazioni.

Materiali didattici (online, offline)

Presentazioni, tracce di discussione, casi di studio.

Programma e bibliografia

  • Schianchi, M. (2021). Disabilità e relazioni sociali. Temi e sfide per l'azione educativa. Roma: Carocci.
  • Mangiatordi, A. (2019). Costruire inclusione. Progettazione Universale e risorse digitali per la didattica. Milano: Angelo Guerini e Associati.
  • Marchisio, C., & Curto, N. (2019). Diritto al lavoro e disabilità. Progettare pratiche efficaci. Roma: Carocci.

Un libro a scelta tra:

  • Cottini, L. (2016). L'autodeterminazione nelle persone con disabilità: percorsi educativi per svilupparla. Trento: Edizioni Centro Studi Erickson.
  • Schianchi, M., a cura di. (2024). Le contraddizioni dell’inclusione. Il lavoro socio-educativo nei servizi per la disabilità tra criticità e prospettive. Mimesis.

Modalità d'esame

Esame orale, basato sui contenuti dei testi e delle slide caricate sulla pagina elearning del corso. Le esercitazioni svolte durante il semestre saranno utilizzate come punto di partenza per lo sviluppo del discorso durante il colloquio. Queste attività non sono obbligatorie, ma caldamente consigliate.

Orario di ricevimento

La data e l'ora del ricevimento può essere prenotata dagli studenti:

prof. Matteo Schianchi - invio mail

prof. Andrea Mangiatordi - scelta orario

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Course title

Theories and Pedagogical Practices of Social Models of Disability

Topics and course structure

The course will reflect upon the topics of disability, in a historical, legal, social and educational perspective. Specifically, the topics of the inclusive design of educational content, services and models of intervention will be addressed closely.

Objectives

Knowledge and Comprehension

  • Knowledge of cultural and theoretical premises of the inclusive perspective;
  • Knowledge of the evolution of the perception of disability through history;
  • Knowledge of the main classification systems promoted by the WHO;
  • Knowledge of the legal framework related to the topics of inclusion (specifically in formal education and at work);
  • Knowledge of the theoretical premises required to develop an inclusive perspective and inclusion for people with disabilities at school and in other educational institutions;
  • Knowledge of the proper terminology and of the main models that are the building blocks of Special Education.

Applying knowledge and understanding

  • To evaluate the inclusivity level of educational services, by mapping resources, professional competence and skills in order to identify special needs and problems;
  • To research information and documents that are relevant to inclusive design;
  • To use or to design (auto)evaluation instruments for intervention plans, projects and educational services addressing the needs of people with disabilities.

Methodologies

This is a blended learning course. Lectures and seminars (28 hours) will be integrated by online activities such as collaborative work, discussions, analysis of documents, simulations.

Online and offline teaching materials

Presentations, discussion prompts, case studies.

Programme and references

  • Timmons, V., & Alur, M. (2009). Inclusive Education Across Cultures : Crossing Boundaries, Sharing Ideas. Los Angeles: Sage Publications Pvt. Ltd.
  • Metcalf, D. J. (2011). Succeeding in the Inclusive Classroom : K-12 Lesson Plans Using Universal Design for Learning. Los Angeles: SAGE Publications, Inc.
  • Stiker, H. J. (1999). A history of disability, Ann Arbor: The University of Michigan Press

Assessment methods

Oral exam, based on the textbooks in the course programme and on the slides available in the course elearning page. The assignments given during the course will not be mandatory, but will be used as a starting point in the discussion.

Office hours

Office hours can be booked with the two teachers of the course using the following links:

prof. Matteo Schianchi - invio mail

prof. Andrea Mangiatordi - scelta orario

Programme validity

Programmes are valid for two academic years.

Course tutors and assistants

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
M-PED/03
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Andrea Mangiatordi
    Andrea Mangiatordi
  • Matteo Schianchi
    Matteo Schianchi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics