Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia delle Banche, delle Assicurazioni e degli Intermediari Finanziari [E1803M]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Spanish Language - 2
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
Spanish Language - 2
Course ID number
2324-2-E1803M060-T2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Spanish Language

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso si propone di fare acquisire agli studenti le strutture fondamentali della morfosintassi della lingua spagnola e di fornire gli strumenti per lo studio della fonetica e del lessico necessari per consentire la comprensione di testi in lingua e una giusta interazione linguistica. Inoltre, il corso mira a dare agli studenti le abilità comunicative e discorsive di base in spagnolo così come ad introdurli alla civiltà dei paesi di lingua spagnola.

Contenuti sintetici

Grammaticali, comunicativi e socioculturali.

I contenuti grammaticali e comunicativi del corso corrispondono ad un livello linguistico B1 del Quadro comune europeo di riferimento per la conoscenza delle lingue (QCER).

Programma esteso

Contenuti grammaticali:

  • Elementos de fonética y fonología

  • Acentuación

  • Artículo: determinado e indeterminado

  • Sustantivo: género y número

  • Adjetivo: género y número, grado

  • Demostrativos

  • Posesivos

  • Cuantificadores (numerales, indefinidos)

  • Pronombre:
    - Personal (sujeto, complemento)
    - Relativos: que/quien
    - Interrogativos y exclamativos

  • Adverbio y locuciones adverbiales

  • Preposiciones

  • Conjunciones

  • Verbos del indicativo: morfología y usos- Presente
    - Pasados (pretérito perfecto, pretérito imperfecto, pretérito indefinido, pretérito pluscuamperfecto)
    - Futuro simple
    - Condicional simple

  • Verbos del subjuntivo: morfología del presente de subjuntivo y algunos usos- Oraciones temporales

  • Oraciones sustantivas

  • Forma y usos del imperativo afirmativo y negativo

  • Formas no personales del verbo

  • Perífrasis verbales para expresar:
    - Obligación (Tener que / Haber que / Deber / Haber de + infinitivo)
    - Intención (Ir a / Pensar + Infinitivo)
    - Duración (Estar / Llevar / Seguir / Ir + gerundio)
    - Inicio de acción (Empezar a + Infinitivo)
    - Final de acción (Dejar de / Acabar de + Infinitivo)
    - Repetición (Volver a + Infinitivo)

  • Construcciones impersonales

  • Usos de los verbos

  • SER/ESTAR/TENER/HABER

  • Distinción entre los verbos: PEDIR/PREGUNTAR, IR/VENIR, TRAER/LLEVAR

  • Marcadores del discurso

Contenuti comunicativi:

I contenuti comunicativi riguardano le abilità necessarie per una adeguata interazione linguistica sia orale sia scritta del livello linguistico richiesto. Informazioni precise saranno caricate sulla piattaforma e-learning del corso.

Contenuti socio-culturali:

I contenuti socio-culturali corrispondono ad una selezione di letture preparate dai docenti Lengua, cultura y sociedad del mundo hispano. (Materiale reperibile in formato pdf nel sito del corso).

Prerequisiti

Non è richiesto nessun livello linguistico iniziale.

Metodi didattici

Lezione frontale e attività didattica di supporto.

Le lezioni e le attività didattiche (esercitazioni) si svolgeranno in presenza nei giorni e orari prefissati con trasmissione dal vivo. Non ci saranno registrazioni delle lezioni.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La prova di Lingua - Spagnolo (6 cfu) consiste in due parti:

  1. Test scritto sui contenuti grammaticali e lessicali del programma.

  2. Prova orale sui contenuti comunicativi e socio-culturali del programma in cui si valuta la capacità di espressione orale.

Nota: Il test scritto è propedeutico all’orale.

Testi di riferimento

Testo adottato:

Campus Sur A1-B1, Edición Premium Libro alumno + libro digital + Campus Difusión. DISPONIBILE IN: https://www.ilpiacerediapprendere.it. ISBN: 978-88-536-3057-5

Testi consigliati:

Cuadernos de gramática española, A1/B1. Editorial Difusión. ISBN 978-84-8443-858-8

R. Odicino – C. Campos – M. Sánchez, Gramática española. Niveles A1-C2, Milano, Utet, 2019. In formato digitale: su Pandoracampus.it (con audio lettura e e-pub): .

R. Odicino - C. Campos - M. Sánchez*, Ejercicios de gramática española para italófonos*. Milano, Utet, in formato digitale su Scuolabook:

Dizionari:

Calvo Rigual, Giordano, Haensch (dir.), Diccionario Herder Italiano-Español, Español-Italiano, Barcelona, Herder 2000.

Tam, L. *Dizionario Spagnolo-Italiano. Diccionario Italiano-*Español, Milano, Hoepli, 2004. Accesibile online: https://www.grandidizionari.it/dizionario_spagnolo-italiano.aspx

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Spagnolo

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | ENERGIA PULITA E ACCESSIBILE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO
Export

Learning objectives

The course aims at teaching the basic structures of Spanish morpho-syntax. The course will provide elements of phonetics and vocabulary to help students read and understand texts in Spanish, as well as to allow them to achieve a correct linguistic interaction. The course will also further students’ acquisition of basic communicative and discursive skills in Spanish and introduce them to the main aspects concerning culture and civilization in Spanish-speaking countries.

Contents

Grammar, communicative and socio-cultural contents.

The grammar and communicative contents of the course correspond to a B1 proficiency level according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR).

Detailed program

Grammar:

  • Elementos de fonética y fonología

  • Acentuación

  • Artículo: determinado e indeterminado

  • Sustantivo: género y número

  • Adjetivo: género y número, grado

  • Demostrativos

  • Posesivos

  • Cuantificadores (numerales, indefinidos)

  • Pronombre:
    - Personal (sujeto, complemento)
    - Relativos: que/quien
    - Interrogativos y exclamativos

  • Adverbio y locuciones adverbiales

  • Preposiciones

  • Conjunciones

  • Verbos del indicativo: morfología y usos- Presente
    - Pasados (pretérito perfecto, pretérito imperfecto, pretérito indefinido, pretérito pluscuamperfecto)
    - Futuro simple
    - Condicional simple

  • Verbos del subjuntivo: morfología del presente de subjuntivo y algunos usos- Oraciones temporales

  • Oraciones sustantivas

  • Forma y usos del imperativo afirmativo y negativo

  • Formas no personales del verbo

  • Perífrasis verbales para expresar:
    - Obligación (Tener que / Haber que / Deber / Haber de + infinitivo)
    - Intención (Ir a / Pensar + Infinitivo)
    - Duración (Estar / Llevar / Seguir / Ir + gerundio)
    - Inicio de acción (Empezar a + Infinitivo)
    - Final de acción (Dejar de / Acabar de + Infinitivo)
    - Repetición (Volver a + Infinitivo)

  • Construcciones impersonales

  • Usos de los verbos

  • SER/ESTAR/TENER/HABER

  • Distinción entre los verbos: PEDIR/PREGUNTAR, IR/VENIR, TRAER/LLEVAR

  • Marcadores del discurso

Communicative skills:

The communicative contents concern the skills necessary for an adequate oral and written linguistic interaction of the required linguistic level. Precise information will be uploaded to the course's e-learning platform.

Social and cultural contents:

The socio-cultural contents correspond to a selection of readings prepared by the teachers Lengua, cultura y sociedad del mundo hispano. (Material available in pdf format on the course's e-learning platform).

Prerequisites

No previous language proficiency level is required.

Teaching methods

Grammar exercise lessons and lectures.

Lectures and teaching activities will take place in presence on the fixed days and times with live broadcasting. There will be no recording of lectures.

Assessment methods

The exam consists of two parts:

  1. A written test on grammar. The written test is preliminary to the oral exam.

  2. An oral exam concerning the socio-cultural topics discussed in class in order to evaluate students’ oral expression skills.

Textbooks and Reading Materials

Course textbook (adopted in class):

Campus Sur A1-B1, Edición Premium Libro alumno + libro digital + Campus Difusión. AVAILABLE IN: https://www.ilpiacerediapprendere.it. ISBN: 978-88-536-3057-5

Suggested reading (for further exercise or independent study):

R. Odicino – C. Campos – M. Sánchez, Gramática española. Niveles A1-C2, Milano, Utet, 2019. Digital edition: su Pandoracampus.it (con audio lettura e e-pub): .

R. Odicino - C. Campos - M. Sánchez*, Ejercicios de gramática española para italófonos*. Milano, Utet, digital edition Scuolabook:

Dictionaries:

Calvo Rigual, Giordano, Haensch (dir.), Diccionario Herder Italiano-Español, Español-Italian, Barcelona, Herder 2000.

Tam, L. *Dizionario Spagnolo-Italiano. Diccionario Italiano-*Español, Milano, Hoepli, 2004. Online: https://www.grandidizionari.it/dizionario_spagnolo-italiano.aspx

Semester

First semester

Teaching language

Spanish

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION
Enter

Key information

Field of research
L-LIN/07
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course

Staff

    Teacher

  • AG
    Ana Maria Gonzalez Luna Corvera

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY - Ensure access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for all
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics