Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Marketing e Mercati Globali [F7704M - F7702M]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Quantitative Analyses of Companies for Marketing
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Quantitative Analyses of Companies for Marketing
Course ID number
2324-2-F7702M035
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Quantitative Market Analysis (advanced) Course ID number 2324-2-F7702M035-F7702M077M
Course summary SYLLABUS
Course full name Experimental Plans for Marketing Course ID number 2324-2-F7702M035-F7702M106M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

L’insegnamento (10 CFU) si propone di fornire le conoscenze necessarie per effettuare delle analisi di mercato approfondite e per disegnare degli esperimenti utili ai fini delle decisioni di marketing. Al termine dell’insegnamento, lo studente dovrà dimostrare di conoscere le fonti da cui ottenere i dati da analizzare in base alle esigenze conoscitive; conoscere i metodi statistici da applicare ai dati; interpretare correttamente i risultati delle analisi effettuate.

Contenuti sintetici

Parte di Analisi Quantitative di Mercato:

  • le fonti di dati;
  • l’analisi del comportamento d’acquisto;
  • l'analisi del mercato obiettivo;
  • la previsione della domanda.

Parte di Piani Sperimentali per il Marketing:

  • disegni campionari;
  • piani degli esperimenti a uno o più fattori.

Programma esteso

Parte di Analisi Quantitative di Mercato:

  • le fonti di dati;
  • l’analisi del comportamento d’acquisto;
  • l'analisi del mercato obiettivo;
  • la previsione della domanda.

Parte di Piani Sperimentali per il Marketing:

  • disegni campionari;
  • piani degli esperimenti a uno o più fattori.

Prerequisiti

Nessuno; tuttavia una conoscenza delle nozioni basilari di statistica è consigliata.

Metodi didattici

Il corso è organizzato in lezioni frontali. Le slide delle lezioni e gli altri materiali didattici sono disponibili sulla piattaforma e-learning dell'insegnamento.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell'apprendimento consiste in un esame scritto.
Il voto dell'esame è espresso in trentesimi.

Testi di riferimento

Ricerche di marketing. Metodologie e tecniche per le decisioni strategiche e operative di marketing. Autori: L. Molteni, G. Troilo, anno di pubblicazione: 2022. Editore: Egea.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

L'insegnamento è annuale. Analisi Quantitative di Mercato si svolge nel primo semestre, Piani Sperimentali per il Marketing nel secondo semestre.

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Learning objectives

The course (10 credits) aims at providing the knowledge needed to perform market analyses and to design experiments for providing information supporting management decisions. By the end of the course, students are expected to acquire the knowledge of the data sources useful to meet information needs, the ability to apply statistical methods to data, the ability to correctly interpret results.

Contents

Part of Quantitative Market Analysis:

  • data sources;
  • analysis of purchasing behaviour;
  • analysis of target market;
  • sales forecasting.

Part of Design of Experiments for Marketing:

  • survey designs;
  • single factor experimental designs
  • multiple factor experimental designs

Detailed program

Part of Quantitative Market Analysis:

  • data sources and collection;
  • analysis of purchasing behaviour;
  • analysis of target market;
  • sales forecasting.

Part of Design of Experiments for Marketing:

  • survey designs;
  • single factor experimental designs
  • multiple factor experimental designs

Prerequisites

None; nevertheless, a basic knowledge of statistics is recommended.

Teaching methods

The course is structured in frontal lectures. Lecture slides and other learning materials are available on the e-learning platform of the course.

Assessment methods

The assessment of learning outcomes consists of a written exam.
The exam score is on a 30-point scale.

Textbooks and Reading Materials

Ricerche di marketing. Metodologie e tecniche per le decisioni strategiche e operative di marketing. Autori: L. Molteni, G. Troilo, anno di pubblicazione: 2022. Editore: Egea.

Semester

The course is annual. Quantitative Market Analysis is held in the first semester, Design of Experiments for Marketing is held in the second semester.

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

ECTS
10
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
70
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics