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  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Clinica [F5111P - F5107P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Design and Development of Psychological Healthcare and Treatment Plans
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Design and Development of Psychological Healthcare and Treatment Plans
Course ID number
2324-1-F5107P003
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
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Area di apprendimento

2: Modelli e tecniche di intervento e di riabilitazione

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Conoscenze delle strutture organizzative che, all’interno del quadro normativo del Sistema Sanitario Nazionale e Regionale, erogano prestazioni sanitarie e in particolare prestazioni psicologiche
  • Conoscenza degli assunti teorici e ideologici che presiedono le scelte organizzative
  • Conoscenza del percorso storico che ha portato agli attuali assetti organizzativi
  • Conoscenza dei principali documenti istituzionali che normano la programmazione del Sistema Sanitario Nazionale e Regionale affinché gli studenti possano utilizzare tali documenti come strumenti di progettazione e sviluppo professionale

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Comprensione e analisi critica dei meccanismi organizzativi e degli strumenti istituzionali dei sistemi sanitari regionali, con particolare riferimento a quello Lombardo
  • Capacità di analisi delle peculiarità organizzative dei contesti sociosanitari
  • Conoscenze di progettazione sanitaria, identificando risorse e vincoli dei contesti organizzativi
  • Comprensione delle dinamiche di rete interorganizzative necessarie per lo sviluppo di servizi psicologici e percorsi di cura
  • Capacità di integrare conoscenze di natura psicologica in contesti di lavoro di equipe multidisciplinare e di rete tipici dei contesti sanitari
  • Riflessione sul ruolo delle professionalità psicologiche nei contesti socio-sanitari

Contenuti sintetici

L’insegnamento è finalizzato ad approfondire la natura e il funzionamento delle strutture organizzative che erogano prestazioni psicologiche in ambito sanitario pubblico e privato. Verranno quindi fornite alcune conoscenze fondamentali sull’organizzazione dei servizi psicologici e dei percorsi di cura e verranno sviluppate competenze per tener conto delle dimensioni organizzative nella progettazione, conduzione e valutazione di interventi di sostegno psicologico di natura clinica.

Programma esteso

  • Forme organizzative del Sistema Sanitario Nazionale e Regionale
  • Documenti istituzionali che normano la programmazione di tali sistemi
  • Ruolo e contributi delle professioni psicologiche nel Sistema Sanitario Nazionale e Regionale
  • Sviluppi e prospettive della psicologia per l’analisi di organizzazioni sanitarie
  • Reti interorganizzative e intersettoriali per la salute
  • Progettazione sanitaria

Prerequisiti

Una buona conoscenza dei fondamenti della Psicologia del Lavoro e delle Organizzazioni e della Psicologia Sociale consente una fruizione più consapevole dei contenuti del corso. Si invitano gli studenti che non avessero una pregressa formazione in queste materie a segnalare al docente tali carenze, al fine di concordare una bibliografia di base.

Metodi didattici

Lezioni frontali, analisi di casi, seminari tematici, incontri con professionisti, lavori di gruppo

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell’apprendimento sarà effettuata attraverso una prova orale volta a verificare la specifica conoscenza delle tematiche affrontate nel corso. Verranno valutate le conoscenze, la padronanza di uno specifico linguaggio tecnico, la comprensione e la valutazione dei processi organizzativi. La partecipazione alle attività facoltative (approfondimenti tematici, esercitazioni, etc.) proposte durante il corso concorre alla valutazione (solo per i frequentanti).

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese

Testi di riferimento

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI
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Learning area

2: Methods and techniques for treatment and rehabilitation

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Knowledge of the organizational structures that, within the normative framework of the National and Regional Health System, deliver health care services and in particular psychological services
  • Knowledge of the theoretical and ideological assumptions that preside over organizational choices
  • Knowledge of the historical path that led to the current organizational assets
  • Knowledge of the main institutional documents that regulate the planning of the National and Regional Health System so that students can use these documents as tools for planning and professional development

Applying knowledge and understanding

  • Understanding and critical analysis of the organizational mechanisms and institutional instruments of regional health care systems, with particular reference to the Lombardy system
  • Ability to analyze the organizational peculiarities of social and health care contexts
  • Knowledge of health care planning, identifying resources and constraints of organizational contexts
  • Understanding of interorganizational network dynamics necessary for the development of psychological services and care pathways
  • Ability to integrate psychological knowledge in multidisciplinary teamwork and network contexts typical of health care settings
  • Reflection on the role of psychological professionals in social and health care contexts

Contents

The teaching is aimed at deepening the nature and functioning of organizational structures that deliver psychological services in public and private health care settings. Thus, some basic knowledge about the organization of psychological services and care pathways will be provided, and skills will be developed to take organizational dimensions into account when designing, conducting, and evaluating psychological support interventions of a clinical nature.

Detailed program

  • Organizational structures of the national and regional health care systems.
  • Institutional documents that regulate the programming of these systems
  • Role and contributions of the psychological professions in the National and Regional Health System
  • Developments and perspectives of psychology for the analysis of health care organizations
  • Interorganizational and intersectoral networks for health care
  • Health care planning

Prerequisites

Good knowledge of the foundations of Work and Organisational Psychology and Social Psychology facilitate more fruitful learning of the course contents. Students lacking such basic knowledge are encouraged to ask for a list of primary references.

Teaching methods

Lectures, case analyses, thematic seminars, meetings with professionals,team work

Assessment methods

Verification of learning will be through an oral test designed to test specific knowledge of the topics covered in the course. Knowledge, mastery of specific technical language, understanding and evaluation of organizational processes will be assessed. Participation in the optional activities (in-depth thematic studies, exercises, etc.) offered during the course contributes to the evaluation (only for those attending).

Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so.

Textbooks and Reading Materials

Detailed information about the course materials will be posted on the e-learning page associated with the course.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
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Key information

Field of research
M-PSI/06
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • VV
    Veronica Velasco

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES

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