Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Clinica [F5111P - F5107P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Clinical Psychology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Clinical Psychology
Course ID number
2324-1-F5107P006
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

1: MODELLI E TECNICHE DI VALUTAZIONE DEL FUNZIONAMENTO PSICOLOGICO

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione
• Temi generali e orientamenti teorici in psicologia clinica.
• Aspetti relativi alla diagnosi psichiatrica e psicodinamica
• Aspetti relativi ai principi del trattamento

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
• Acquisizione dei principi relativi all’inquadramento clinico del paziente
• Comprensione critica di alcuni quadri psicopatologici relativa a diagnosi e trattamento
• Le basi del lavoro clinico

Contenuti sintetici

Il corso mira a fare acquisire agli studenti alcune competenze specialistiche relative alla diagnosi clinica e alle tematiche inerenti con particolare riguardo alle difese e alle organizzazioni/disturbi di personalità con particolare riferimento all’area narcisistica e borderline; saranno inoltre approfonditi gli aspetti introduttivi alla comprensione e al trattamento di alcuni disturbi specifici (disturbi affettivi, disturbi da addiction) con particolare riferimento ai modelli contemporanei e alla integrazione delle prospettive utili agli interventi clinici.

Programma esteso

• Cenni sull’inquadramento descrittivo (DSM-5)
• I meccanismi di difesa
• La valutazione psicodinamica del paziente; le organizzazioni e i disturbi di personalità
• Clinica dei disturbi affettivi, dei disturbi di personalità, dei disturbi da addiction

Prerequisiti

Si assume che gli studenti abbiano competenze di base in ambito di Psicopatologia (criteri diagnostici DSM-5) e Psicologia Dinamica - principali riferimenti teorici alla base della diagnosi psicodinamica- compresi cenni sui modelli storici. Si invitano gli studenti che non avessero sostenuto tali esami a segnalare al docente (via mail o in presenza) eventuali carenze, al fine di concordare una bibliografia di riferimento di base.

Metodi didattici

Lezioni frontali in aula, dove parte della didattica avverrà tramite applicazioni pratico-cliniche delle competenze acquisite: discussione su materiali clinici, video, e approfondimenti relativi alla psicologia clinica.
Il materiale presentato in aula - se possibile - viene reso disponibile sul sito e-learning del corso.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame consiste in una prima prova scritta con 30 domande a scelta multipla; gli studenti che supereranno la prova scritta (minimo 18 risposte corrette) avranno accesso a una prova orale. Entrambe le prove verteranno su tutto il programma del corso; sono possibili anche domande su prerequisiti

Testi di riferimento

Testi obbligatori - Required bibliography:

  1. Lingiardi V., Madeddu F. (2023). I meccanismi di difesa. Milano: Raffaello Cortina Editore. Cap. 1, cap 3, cap 4, appendice DMRS.
  2. Gabbard G.O. (2015). Psichiatria Psicodinamica. Raffaello Cortina Editore 4,8,9,12 (solo parte relativa ai disturbi da uso di sostanze, pp.343-356),14,15 (pp. 425-442),17 (pp. 509-521),18 (pp. 539-551),19
  3. Madeddu F. (2020). I Mille volti di Narciso. Raffaello Cortina Editore (cap. 1,2,3,4 + un capitolo a scelta dello studente)
  4. Eventuali altri riferimenti potranno essere dati a lezione/ Any other references may be given in class

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

1: PSYCHOLOGICAL FUNCTIONING: MODELS AND METHODS FOR ASSESSMENT

Learning objectives

Knowledge and understanding
• Broad issues and theoretical orientations in clinical psychology.
• Aspects related to psychiatric and psychodynamic diagnoses
• Introduction to psychological treatment

Applying knowledge and understanding
• Acquisition of the general principles of clinical assessment and reasoning
• Critical understanding of diagnosis and treatment aspects related to core psychopathological features
• Introduction to clinical practice

Contents

Aim of the course is to introduce the student to the study of (I) advanced clinical diagnosis and defense mechanisms, (II) personality organization/ personality disorders (in particular narcissism and borderline), (III) Affective Disorders, Addiction Disorders.
In order to do so, the course will provide basic notions on contemporary clinical treatments.

Detailed program

• Diagnosis of mental disorders (DSM-5)
• Defense mechanisms
• Psychodynamic assessment; personality organization and disorders
• Advanced clinical features of Affective Disorders, Personality Disorders Addiction Disorders

Prerequisites

General knowledge of Psychopathology (DSM-5 diagnostic criteria) and Dynamic Psychology (Psychodynamic Diagnosis and basic knowledge). We encourage students lacking such prerequisites to ask for basic references (via e-mail or during classes).

Teaching methods

Lectures, where students will be also invited to apply acquired competencies through discussion of case studies, videos, and further considerations on clinical psychology.

Supplementary materials - if possible - will be available on the e-learning platform.

Assessment methods

Step 1: Multiple choice examination (30 questions).
Step 2: Candidates who succeed at the multiple-choice examination (min.18 correct answers), get access to the oral examination.
Both steps shall focus on the whole programme; it will be possible also the presence of questions on prerequisites.

Textbooks and Reading Materials

Testi obbligatori - Required bibliography:

  1. Lingiardi V., Madeddu F. (2023). I meccanismi di difesa. Milano: Raffaello Cortina Editore. Cap. 1, cap 3, cap 4, appendice DMRS.
  2. Gabbard G.O. (2015). Psichiatria Psicodinamica. Raffaello Cortina Editore 4,8,9,12 (solo parte relativa ai disturbi da uso di sostanze, pp.343-356),14,15 (pp. 425-442),17 (pp. 509-521),18 (pp. 539-551),19
  3. Madeddu F. (2020). I Mille volti di Narciso. Raffaello Cortina Editore (cap. 1,2,3,4 + un capitolo a scelta dello studente)
  4. Eventuali altri riferimenti potranno essere dati a lezione/ Any other references may be given in class

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/08
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • FM
    Fabio Madeddu

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics