Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Clinica [F5111P - F5107P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Assessment and Intervention in Healthy and Pathological Ageing
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Assessment and Intervention in Healthy and Pathological Ageing
Course ID number
2324-1-F5107P011
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

  1. Modelli e tecniche di Intervento e riabilitazione

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione
• Approcci teorici e metodologici in psicologia cognitiva e neuropsicologia dell’invecchiamento
• Fondamenti di neuropsicologia dell’invecchiamento normale e patologico
• Strumenti psicometrici per la valutazione del decadimento cognitivo
• Metodi di stimolazione cognitiva in soggetti sani e con demenza
• Casi clinici di pazienti con deterioramento cognitivo
• Nuove tecnologie applicate alla pratica neuropsicologica

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
• Iter diagnostico in neuropsicologia dell’invecchiamento
• Discussione critica di casi clinici di deterioramento cognitivo
• Linee guida di gestione di gruppi di stimolazione cognitiva

Contenuti sintetici

Il corso si propone di fornire un inquadramento teorico dei cambiamenti cognitivi e psicofisiologici dell'invecchiamento, affrontando i principali modelli teorici e i risultati delle ricerche più recenti sull’argomento. Verranno illustrate le varie forme di declino cognitivo, le loro caratteristiche ed i meccanismi psicofisiopatologici sottostanti.
Verranno presentati l’iter, gli strumenti e i criteri diagnostici per la diagnosi differenziale tra invecchiamento sano e invecchiamento patologico, tra demenza e pseudodemenza e tra demenze primarie e secondarie. Verranno illustrati casi clinici utili alla valutazione neuropsicologica.
Infine, saranno presentati i training di potenziamento del funzionamento cognitivo nell’invecchiamento sano e patologico, illustrando anche i più recenti ausili, come tecniche di stimolazione cerebrale non invasiva e dispositivi di realtà virtuale.

Programma esteso

• I fondamenti teorici dell’invecchiamento normale e attivo
• I fondamenti teorici dell’invecchiamento patologico (demenza)
• L’esame neuropsicologico clinico nel deterioramento cognitivo
• Mild Cognitive Impairment
• Malattia di Alzheimer e forme atipiche
• Le demenze vascolari
• Le demenze fronto-temporali
• La malattia di Parkinson ed i parkinsonismi atipici
• La demenza da Corpi di Levy
• Il deterioramento cognitivo nelle malattie psichiatriche
• I trattamenti di potenziamento delle funzioni cognitive nell’invecchiamento sano
• I trattamenti neuropsicologici nell’invecchiamento patologico
• Le nuove tecnologie applicate al potenziamento cognitivo dell’invecchiamento sano e patologico

Prerequisiti

Una buona conoscenza dei fondamenti del funzionamento cerebrale e delle basi epistemologiche della neuropsicologica consentirà una fruizione più consapevole dei contenuti del corso.

Metodi didattici

Lezioni in aula, discussioni, filmati, presentazione di strumenti neuropsicologici.
l materiale (slide delle lezioni e articoli scientifici di approfondimento) verrà reso disponibile sul sito e-learning del corso.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'esame prevede una prova scritta con orale facoltativo
La prova scritta prevede domande chiuse a scelta multipla e domande aperte. Le domande a scelta multipla mirano ad accertare in modo estensivo la preparazione dello studente; le domande aperte valutano la capacità di ragionare criticamente e creare collegamenti tra le conoscenze acquisite.
Un esempio di organizzazione della prova scritta è il seguente:
a) 32 domande a scelta multipla a 4 alternative, delle quali una sola è corretta. È assegnato un punto per ogni risposta corretta, senza penalizzazioni. Il punteggio minimo per il superamento della prova è 18 risposte corrette su 32 domande.
b) Due domande aperte a cui rispondere in modo esauriente e sintetico inerenti tutti gli argomenti del corso. Un massimo di 16 punti è assegnato a ciascuna domanda aperta, sulla base della valutazione fatta del docente

La prova orale (facoltativa, dopo la prova scritta) consiste in una o più domande aperte, cui rispondere in modo esauriente e sintetico. Il voto sarà in 30esimi e varrà 1/3 del voto finale (1/3 chiuse e 1/3 aperte).

Testi di riferimento

Neuropsicologia delle demenze (2020). A Cura di: Costanza Papagno e Nadia Bolognini. Il Mulino.

De Beni, R., & Borella, E. (Eds.), Psicologia dell'invecchiamento e della longevità. Bologna, Il Mulino, 2015.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

2: 2: Methods and techniques for treatment and rehabilitation

Learning objectives

Knowledge and understanding
• Theoretical and Methodological Approaches in Cognitive Psychology and Neuropsychology of Aging
• Foundations of Normal and Pathological Aging Neuropsychology
• Psychometric Tools for Assessing Cognitive Decline
• Methods of Cognitive Stimulation in Healthy Individuals and patients with Dementia
• Clinical Cases of Patients with Cognitive Decline
• New Technologies Applied to Neuropsychological Practice

Applying knowledge and understanding
• Diagnostic procedure in Neuropsychology of Aging
• Critical Discussion of Clinical Cases of Cognitive Decline
• Guidelines for Managing Cognitive Stimulation Groups

Contents

The course aims to provide a theoretical overview of cognitive and psychophysiological changes associated with aging, addressing the main theoretical models and the latest research findings in the field. It will cover various forms of cognitive decline, their characteristics, and the underlying psychophysiological mechanisms.
The course will present the diagnostic process, assessment tools, and criteria for differential diagnosis between healthy aging and pathological aging, between dementia and pseudodementia, and between primary and secondary dementias. Clinical cases will be presented to facilitate neuropsychological evaluation.
Furthermore, the course will introduce cognitive enhancement training programs for both healthy and pathological aging, highlighting the latest aids and cutting-edge techniques such as non-invasive brain stimulation and virtual reality devices.

Detailed program

• Theoretical Foundations of Normal and Active Aging
• Theoretical Foundations of Pathological Aging (Dementia)
• Clinical Neuropsychological Examination in Cognitive Decline
• Mild Cognitive Impairment
• Alzheimer's Disease and Atypical Forms
• Vascular Dementias
• Frontotemporal Dementias
• Parkinson's Disease and Atypical Parkinsonism
• Dementia with Lewy Bodies
• Cognitive Decline in Psychiatric Disorders
• Cognitive Enhancement Treatments in Healthy Aging
• Neuropsychological Treatments in Pathological Aging
• New Technologies Applied to Cognitive Enhancement in Healthy and Pathological Aging

Prerequisites

A good background on foundations of brain functioning and epistemological bases of neuropsychology will enable a more informed use of the content of the course.

Teaching methods

The course includes classroom lectures, discussions, videos, and presentations of neuropsychological tools. The course materials, including lecture slides and scientific articles for further study, will be made available on the course's e-learning website.

Assessment methods

The exam is written with oral interview upon request.
The written exam includes both multiple-choice and open-ended questions. The multiple-choice questions aim to assess the student's comprehensive preparation, while the open-ended questions evaluate their ability to think critically and make connections between acquired knowledge.

Here's an example of the exam structure:

a) 32 multiple-choice questions with 4 options, of which only one is correct. Each correct answer is awarded one point, with no penalties for incorrect answers. The minimum score required to pass the exam is 18 correct answers out of 32 questions.

b) Two open-ended questions that require comprehensive and concise responses covering all the topics of the course. Each open-ended question is assigned a maximum of 16 points based on the evaluation by the instructor.

The Oral Exam (optional, after the written exam) consists of one or more open-ended questions that require comprehensive and concise responses. The score will be on a 30-point scale and will account for 1/3 of the final grade (with 1/3 for multiple-choice and 1/3 for open-ended questions).

Textbooks and Reading Materials

Neuropsicologia delle demenze (2020). A Cura di: Costanza Papagno e Nadia Bolognini. Il Mulino.

De Beni, R., & Borella, E. (Eds.), Psicologia dell'invecchiamento e della longevità. Bologna, Il Mulino, 2015.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/02
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • RD
    Roberta Daini
  • LR
    Leonor Josefina Romero Lauro

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics