Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Sociale, Economica e delle Decisioni [F5112P - F5106P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Laboratory of Qualitative Methods - B
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Laboratory of Qualitative Methods - B
Course ID number
2425-1-F5106P034-F5106P035M-B
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Laboratory of Methods

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Area dell'apprendimento esperienziale

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Identificare l’analisi più adeguata per testare un'ipotesi specifica tra l'Analisi delle Componenti Principali, Regressione e Analisi della Varianza.
  • Identificare le variabili per poter svolgere l’analisi

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Svolgere Analisi delle Componenti Principali, regressione semplice e multipla e analisi della varianza in jamovi
  • Interpretare i risultati

Contenuti sintetici

Utilizzando il software statistico jamovi, ci si focalizzerà in particolare sull’uso dell’Analisi delle Componenti Principali, dell’Analisi della Regressione e dell’Analisi
della Varianza. Durante i laboratori, studenti e studentesse impareranno ad eseguire le analisi statistiche su diversi set di dati e a interpretare i risultati.

Programma esteso

  • Breve introduzione a jamovi
  • Analisi delle Componenti Principali
  • Analisi della Regressione (semplice e multipla – mediazione e moderazione)
  • Analisi della Varianza (tra soggetti, entro soggetti)

Prerequisiti

Gli studenti devono avere una conoscenza di base di un software statistico (come SPSS o jamovi) in modo da poter eseguire operazioni semplici (ad esempio inserimento dati, creazione di variabili, ecc.). Inoltre, gli studenti devono frequentare il corso di Metodologie Quantitative perché fornisce la conoscenza teorica riguardante le diverse tecniche statistiche utilizzate.

Metodi didattici

24 ore di esercitazioni svolte in modalità interattiva, organizzate in incontri di tre ore in presenza. Ogni incontro prevede la presentazione di esempi di analisi e lo svolgimento individuale di esercizi analoghi da parte degli studenti.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Nel corso dei laboratori gli studenti svolgeranno esercizi specifici sulle tre tematiche studiate (Analisi delle Componenti Principali, Regressione e Analisi della Varianza) per valutare le loro abilità nell'esaminare la validità di alcune ipotesi eseguendo analisi appropriate e interpretando i risultati.

Testi di riferimento

Gallucci, M., Leone, L., & Berlingeri, M. (2017). Modelli statistici per le scienze sociali. Pearson

Danielle J. Navarro and David R. Foxcroft, Learning Statistics with jamovi: A Tutorial for Beginners in Statistical Analysis. Cambridge, UK: Open Book Publishers, 2025,
https://doi.org/10.11647/OBP.0333

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning area

Experiential learning

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Identifying the correct analysis to be performed among Principal Component Analysis, Regression, and Analysis of Variance to test a hypothesis.
  • Identifying the variables to run the analysis

Applying knowledge and understanding

  • Running Principal Component Analysis, Regression, and Analysis of Variance in
  • Interpreting Results

Contents

We will use the jamovi statistical package to perform Principal Component Analysis on questionnaire data, Regression Analysis, and simple Analysis of Variance for
experimental data. During the laboratories, students will learn how to perform these statistical techniques on different datasets and how to interpret the results.

Detailed program

  • Brief Introduction to jamovi
  • Principal Component Analysis
  • Linear Regression (simple, multiple including mediation and moderation analyses)
  • Analysis of Variance (between-subject, within-subject)

Prerequisites

Students should have basic knowledge of statistical software (such as SPSS or jamovi) to be able to perform basic operations (e.g., data entry, creation of variables, etc.). Furthermore, they should be attending or have attended the Quantitative Methodologies course, because it provides theoretical knowledge regarding the statistical techniques used.

Teaching methods

24 hours of interactive exercises (interactive teaching), organized into three-hour in-person sessions. Each session includes the presentation of analysis examples and the individual completion of similar exercises by the students.

Assessment methods

As part of the laboratory, students will perform specific exercises regarding the topics they studied (Principal Component Analysis, Regression, and ANOVA) to test their abilities in evaluating the validity of a series of hypotheses by conducting appropriate analyses and interpreting the results.

Textbooks and Reading Materials

Gallucci, M., Leone, L., & Berlingeri, M. (2017). Modelli statistici per le scienze sociali. Pearson

Danielle J. Navarro and David R. Foxcroft, Learning Statistics with jamovi: A Tutorial for Beginners in Statistical Analysis. Cambridge, UK: Open Book Publishers, 2025,
https://doi.org/10.11647/OBP.0333

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
3
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MP
    Marco Alessandro Petilli

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics