Course Syllabus
Area di apprendimento
Area di apprendimento della psicologia sociale e della psicologia economica e delle decisioni
Obiettivi formativi
Conoscenza e comprensione
- Conoscenza di base dei processi psicologici, cognitivi, emotivi e motivazionali, nei contesti di scelta
- Il rapporto tra affect, processi motivazionali e presa di decisione
- Le principali metodologie nello studio psicologico della decisione
- Conoscenze avanzate relative alle potenzialità/limiti della ricerca psicologica sulla decisione in numerosi ambiti applicativi (sociale, economico, organizzativo e della salute)
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
- Capacità di individuare i fattori emotivi e motivazionali maggiormente implicati nella presa di decisione
- Capacità di analizzare criticamente materiali e report di ricerca sulla presa di decisione
- Saper progettare e realizzare un progetto di indagine scientifica che indaghi la relazione tra emozioni, motivazione e presa di decisione
Contenuti sintetici
Il corso intende introdurre allo studio dei processi motivazionali ed emotivi implicati nel decision making. Accanto alla trattazione dei principali quadri teorici di riferimento, verranno approfonditi gli studi più recenti volti a indagare il ruolo della motivazione e dell’emozione nelle decisioni.
Il corso offrirà, inoltre, l’opportunità di approfondire alcune tematiche specifiche attraverso la progettazione di una ricerca empirica.
Programma esteso
- La motivazione - sviluppi recenti in relazione al decision making
- Le emozioni - sviluppi recenti in relazione al decision making
- Misurare la motivazione e l'esperienza emotiva
- Affect e processamento delle informazioni: l'emozione come risorsa
- Affect, motivazione e cognizione nel decision making
- Lo studio di casi: affect e salute, affect e decisioni d'acquisto
- Le fasi di un progetto di ricerca nello studio della decisione
Prerequisiti
Nessuno in particolare. Una buona conoscenza dei fondamenti della psicologia generale consente una fruizione più consapevole dei contenuti del corso.
Metodi didattici
Insegnamento con differenti modalità didattiche:
8 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza
20 lezioni da 2 ore svolte in modalità interattiva in presenza mediante discussione di esperimenti, lavori di gruppo e progettazione di ricerche/interventi.
Le lezioni saranno affiancate da discussioni di articoli scientifici e da esercitazioni pratiche sui temi del corso, in forma individuale e in piccoli gruppi.
Questi metodi hanno la finalità di rendere più fruibili i contenuti del corso e facilitare l’acquisizione di specifiche competenze sugli strumenti per la valutazione dei processi motivazionali ed emotivi e la progettazione e realizzazione di una ricerca sul decision making.
Agli studenti è data inoltre la possibilità di approfondire alcuni argomenti del corso attraverso la lettura di materiali specifici e la loro presentazione alla classe, sotto la supervisione del docente.
Il materiale (dispense della lezione e, quando possibile, test/questionari ed articoli scientifici) viene reso disponibile sul sito e-learning del corso.
Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese
Modalità di verifica dell'apprendimento
La verifica dell’apprendimento sarà effettuata attraverso una prova orale volta a verificare la specifica conoscenza dei principali contenuti del corso.
I criteri di valutazione della prova orale sono: la correttezza delle risposte, la capacità di argomentare, sintetizzare, creare collegamenti e lettura critica dei fenomeni presentati.
Per questa modalità d'esame non sono previste prove in itinere.
Durante il corso, agli studenti viene data la possibilità di sviluppare a lezione un progetto di ricerca volto a indagare la relazione tra emozioni, motivazione e presa di decisione. Il progetto potrà essere sviluppato individualmente o in piccoli gruppi, su temi liberamente scelti dallo studente, sotto la supervisione del docente. Il progetto verrà presentato e discusso in aula. Dovrà essere poi redatto individualmente un elaborato sul progetto di ricerca (project work).
Per gli studenti che svilupperanno il progetto è prevista la valutazione della presentazione e dell'elaborato scritto e una prova orale volta ad approfondire i contenuti dell'elaborato stesso.
I criteri di valutazione del progetto sono: completezza della revisione della letteratura, adeguatezza nella formulazione degli obiettivi di ricerca, correttezza delle metodologie scelte, adeguatezza nella formulazione dei risultati attesi, bontà formale. Durante la prova orale lo studente dovrà presentare brevemente il suo elaborato. I criteri di valutazione di tale prova sono: capacità di presentare e argomentare, creare collegamenti e lettura critica dei fenomeni indagati.
Testi di riferimento
- Carmeci, F.A., Misuraca, R., Cardaci, M. (2007). Emozioni e decisioni. In R. Misuraca, B. Fasolo, M. Cardaci (a cura di), I processi decisionali – Paradossi, sfide, supporti. Bologna: Il Mulino, pp. 115-146.
- D'Addario, M. (2012) La decisione. In P. Cherubini (a cura di) Psicologia generale. Milano: Raffaello Cortina Editore, pp. 567-607.
- Graffeo, M., Bonini, N. (2012). Il ruolo dell’emozione nelle scelte economiche. In G. Bellelli, R. Di Schiena (a cura di), Decisioni ed emozioni. Bologna: Il Mulino, pp. 107-125.
- Lerner, J.S., Li, Y., Valdesolo, P., Kassam, K.S. (2015) Emotion and decision making. Annual Review of Psychology, 66:799-823. doi: 10.1146/annurev-psych-010213-115043. Epub 2014 Sep 22. PMID: 25251484.
- Peters, E., Lipkus, I., Diefenbach, M.A. (2006). The functions of affect in health communications and in the construction of health preferences. Journal of Communication, 56, 140-162.
- Steca, P. (2021). Le emozioni. In P. Cherubini, E. Bricolo e C. Reverberi (a cura di), Psicologia generale. Milano: Raffaello Cortina Editore, pp. 439-484.
- Steca, P. (2021). La motivazione. Fattori e processi. In P. Cherubini, E. Bricolo e C. Reverberi (a cura di), Psicologia generale. Milano: Raffaello Cortina Editore, pp. 485-530.
- Zeelenberg, M., Nelissen, R. M. A., & Pieters, R. (2008). Emotion, motivation and decision making: A feeling is for doing approach. Intuition in judgment and decision making, 173-190.
- SLIDE DEL CORSO
Informazioni dettagliate circa altro materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso.
Sustainable Development Goals
Learning area
Social psychology, economic psychology and decision-making
Learning objectives
Knowledge and understanding
- Basic knowledge of psychological processes, cognitive, emotional and motivational, in choice contexts
- The relationship between affect, motivational processes and decision making
- The main methodologies in the psychological study of decision
- Advanced knowledge on potentialities/limits of psychological research on decision in different applicative contexts (social, economic, organizational and health)
Applying knowledge and understanding
- Identifying the emotional and motivational aspects most involved in decision making
- Ability to critically analyze materials and research reports on decision making
- Knowing how to design and implement a scientific research project that investigates the relationship between emotions, motivation and decision making
Contents
The course aims to introduce students to the study of motivational and emotional processes involved in decision making. Main theoretical approaches in the field will be presented and large attention will be devoted to the discussion of recent empirical studies investigating the role of motivation and emotion in decisional processes.
Students will be also involved in the development of a research project that will give them the opportunity to deepen the knowledge of some specific topics.
Detailed program
- Motivation: recent developments; role in decision making processes
- Emotions: recent developments; role in decision making processes
- The assessment of motivation and emotional experience
- Affect and information processing: emotion as a resource
- Affect, motivation and cognition in decision making processes
- Case studies: affect and health, affect and purchase decisions
- The phases of a research project in the study of the decision
Prerequisites
Nothing specific. A good knowledge of the basis of General Psychology enables a more aware use of the course contents.
Teaching methods
Two different teaching methods:
8 DE lessons in presence
20 DI lessons in presence with group activities (discussions of experiments, literature and project works).
Part of the teaching will take place through the discussion of scientific articles, and practical exercises on the course topics, individual and in small groups.
These methods aim to make the course contents more usable and to facilitate the acquisition of specific skills on the motivation and emotions assessment and on the design and implementation of an empirical study on decision making.
Students are given the further opportunity to deepen their knowledge of the course contents through the reading of specific papers and their presentation to the class, under the supervision of the teacher.
The material (slides and, when possible, tests/questionnaires and scientific articles) is made available on the e-learning site of the course.
Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so.
Assessment methods
The verification of learning will be carried out through an oral examination aimed at verifying the specific knowledge of the main contents of the course.
The evaluation criteria are: correctness of the answers, ability to argue, synthesize, create links, and the ability to critically analyze the phenomena. For this examination mode no mid-term assignments are graded.
During the course, students are given the opportunity to develop, during the lessons, a research project aimed at investigating the relationship between emotions, motivation and decision making. The research project can be developed individually or in small groups, on themes freely chosen by the student, under the supervision of the teacher. Students will give an oral presentation of the project. A written report on the research project must be prepared individually (project work).
For students involved in the research project there will be an evaluation of the presentation and of the written report and an oral exam aimed at deepening the contents of the report.
The evaluation criteria of the report are: completeness of the literature review, adequacy in the formulation of the research aims, correctness of the chosen methodologies, adequacy in the formulation of the expected results, formal quality. During the oral examination the student will have to present her/his work briefly. The evaluation criteria of this examination are: ability to present and argue, to create links and critical reading of the investigated phenomena.
Textbooks and Reading Materials
- Carmeci, F.A., Misuraca, R., Cardaci, M. (2007). Emozioni e decisioni. In R. Misuraca, B. Fasolo, M. Cardaci (a cura di), I processi decisionali – Paradossi, sfide, supporti. Bologna: Il Mulino, pp. 115-146.
- D'Addario, M. (2012) La decisione. In P. Cherubini (a cura di) Psicologia generale. Milano: Raffaello Cortina Editore, pp. 567-607.
- Graffeo, M., Bonini, N. (2012). Il ruolo dell’emozione nelle scelte economiche. In G. Bellelli, R. Di Schiena (a cura di), Decisioni ed emozioni. Bologna: Il Mulino, pp. 107-125.
- Lerner, J.S., Li, Y., Valdesolo, P., Kassam, K.S. (2015) Emotion and decision making. Annual Review of Psychology, 66:799-823. doi: 10.1146/annurev-psych-010213-115043. Epub 2014 Sep 22. PMID: 25251484.
- Peters, E., Lipkus, I., Diefenbach, M.A. (2006). The functions of affect in health communications and in the construction of health preferences. Journal of Communication, 56, 140-162.
- Steca, P. (2021). Le emozioni. In P. Cherubini, E. Bricolo e C. Reverberi (a cura di), Psicologia generale. Milano: Raffaello Cortina Editore, pp. 439-484.
- Steca, P. (2021). La motivazione. Fattori e processi. In P. Cherubini, E. Bricolo e C. Reverberi (a cura di), Psicologia generale. Milano: Raffaello Cortina Editore, pp. 485-530.
- Zeelenberg, M., Nelissen, R. M. A., & Pieters, R. (2008). Emotion, motivation and decision making: A feeling is for doing approach. Intuition in judgment and decision making, 173-190.
- SLIDE DEL CORSO
Detailed information about other materials will be published on the course webpage (e-learning website).