Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Sociale, Economica e delle Decisioni [F5112P - F5106P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Project Lab
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Project Lab
Course ID number
2425-2-F5106P040
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Area di apprendimento delle teorie fondamentali e delle metodologie della ricerca psicologica in ambito sociale e economico

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Modelli e approcci della progettazione
  • Fasi della progettazione e strumenti utili
  • Criticità e le potenzialità della progettazione
  • Cambiamento sociale e organizzativo
  • Aree professionali in cui sono necessarie competenze di progettazione

Competenze pratiche

  • Applicazione delle teorie psicologiche nella progettazione
  • Applicazione di competenze metodologiche nella progettazione
  • Applicazione delle fasi di progettazione a progetti nell'area della psicologia della psicologia sociale, della psicologia della salute, della psicologia del lavoro e delle organizzazioni
  • Identificazione delle sfide, risorse e criticità della progettazione nei contesti professionali
  • Analisi delle criticità nel cambiamento organizzativo e sociale

Contenuti sintetici

La progettazione è un processo ciclico che si sviluppa per fasi, partendo dalla definizione di un obiettivo fino alla verifica del suo raggiungimento. Il laboratorio intende affrontare le competenze implicate in ognuna di queste fasi, gli strumenti operativi maggiormente utilizzati nella ricerca e nella pratica.
Agli studenti saranno fornite competenze pratiche per scegliere l’approccio più adeguato in base all'ambito di applicazione e alle risorse disponibili, per gestire efficacemente le diverse fasi operative e per identificare i punti di forza e di debolezza di ogni approccio metodologico.
Particolare attenzione sarà dedicata alla connessione tra teoria e pratica. Agli studenti sarà chiesto di individuare tra le loro conoscenze pregresse o attraverso la ricerca nella letteratura scientifica, i modelli psicologi più utili per raggiungere l’obiettivo previsto dal progetto che si intende realizzare.

Programma esteso

Approcci alla progettazione
Ambiti di progettazione
Fasi della progettazione
La competenza psicologica nella progettazione
La progettazione nei contesti professionali

Prerequisiti

Conoscenze basilari di metodologia della ricerca.
Conoscenze delle teorie psicologiche fondamentali in ambito sociale, della salute, lavorativo/organizzativo e economico.

Metodi didattici

a. Il laboratorio alterna didattica erogativa (lezioni frontali) e didattica interattiva rispettivamente nella misura del 30% e 70%. Sono previste lezioni teoriche, analisi di casi, lavoro in piccoli gruppi. Se possibile saranno invitati professionisti testimoniare le proprie esperienze.
b. Il laboratorio mira a integrare gli aspetti teorici con la pratica incentivando la produzione di elaborati da parte degli studenti che sperimenteranno la stesura di un progetto in piccoli gruppi e la revisione degli stessi in una sorta di peer-rewiew.
c. Le lezioni si terranno tutte in presenza.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Si richiede la frequenza di almeno il 70% degli incontri nonché la produzione di un lavoro finale, frutto di esercitazioni in piccoli gruppi.

Testi di riferimento

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning all'avvio del laboratorio.

Export

Learning area

Basics of research methods in social and economic psychology

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Different project planning approaches
  • Project planning phases and useful instruments
  • Strengths and weaknesses
  • Social and organizational change
  • Professional areas where project planning skills are necessary

Implementing knowledge

  • Implementation of psychological theories in project planning
  • Implementation of methodological skills in project planning
  • Application of project planning phases to projects in the area of working and organizational psychology, social psychology, health psychology
  • Identification of challenges, resources and critical points in project design and planning in the professional field
  • Critical analysis of organizational and social change

Contents

Planning is a step by step process, going from the definition of a goal up to the evaluation of its achievement. The laboratory aims to address which skills are involved in each phase and what tools are most frequently used in research and practice.
Students will be provided with practical skills to help them choose the most appropriate approach according to the scope of the application area and available resources, to manage the different operational steps and to identify the strengths and weaknesses of each methodological approach.
Particular attention will be paid to the connection between theory and practice. Students will be asked to identify among their prior knowledge or through research in the scientific literature, the psychological models useful for achieving the project aim.

Detailed program

Project design and planning approaches
Professional areas of project design and planning
Project design and planning steps
Psychological knowledge in project planning
Project planning in professional fields

Prerequisites

Basic knowledge of research methodology.
Knowledge of fundamental psychological theories in social, health, working/organizational and economic area.

Teaching methods

a.The laboratory will alternate between lectures and interactive teaching (30% and 70% respectively). Theoretical lectures, case analyses and work in small groups are planned. If possible, professionals will be invited to talk about their experiences.
b. The laboratory aims to integrate theoretical aspects with practice by encouraging the
production of papers by the students who will experience how to draft a project in small
groups and to revision it in a sort of peer-review process.
c. The lessons will all be held in presence.

Assessment methods

The participation to at least the 70% of the lessons and a production of a final report in small groups is requested.

Textbooks and Reading Materials

Detailed information about the teaching material will be published on the e-learning page at the laboratory beginning.

Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
3
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GG
    Giuseppina Gelmi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics