Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Tecniche di Radiologia Medica, per Immagini e Radioterapia [I0303D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Special Anatomy
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Special Anatomy
Course ID number
2425-1-I0303D003-I0303D011M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Organs and Functions

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente deve conoscere i principi di Anatomia Radiologica di torace, addome e pelvi, con particolare riferimento all'aspetto dei diversi organi e strutture anatomiche in radiologia convenzionale, tomografia computerizzata e risonanza magnetica.

Contenuti sintetici

Il corso fornisce allo studente le conoscenze teoriche essenziali dell’anatomia radiologica (radiologia convenzionale, tomografia computerizzata e risonanza magnetica), nella prospettiva della loro successiva applicazione professionale, con particolare riferimento a torace, addome e pelvi.

Programma esteso

Principi generali di Anatomia con particolare riferimento all'imaging. Definizione dell'appropriatezza dei limiti anatomici negli studi imaging di torace, addome e pelvi. Torace: gabbia toracica e sue principali componenti scheletriche, mediastino e suoi principali compartimenti, archi mediastinici su RX del torace, principali caratteristiche anatomiche all'imaging dell'anatomia del polmone, incluse quelle del lobulo polmonare secondario. Addome: suddivisione in quadranti e principali organi nei diversi quadranti. Apparato digerente: principali caratteristiche imaging di esofago, stomaco, duodeno, piccolo intestino e colon, nozioni di topografia radiografica intestinale. Fegato, colecisti, vie biliari: sede, suddivisione lobare, anatomia vascolare e biliare. Pancreas: sede, suddivisione anatomica, caratteristiche imaging principali, inclusi i rapporti con le principali strutture vascolari, pancreas divisum. Reni e vie urinarie: sede, caratteristiche anatomiche principali, con particolare riferimento alle caratteristiche imaging di corticale e midollare e allo studio TC in fase urografica. Pelvi maschile e femminile: principali caratteristiche anatomiche all'imaging degli organi della pelvi femminile (utero, cervice, vagina, tube e annessi) e dei relativi legamenti sospensori e della prostata, con particolare riferimento alla RM.

Prerequisiti

---

Modalità didattica

5 esercitazioni da 2 ore, svolte in modalità erogativa in presenza. 1 esercitazione finale (2 ore) svolta in modalità interattiva in presenza.

Materiale didattico

Weber E., Vilensky J., Carmichael S.: Anatomia radiologica di Netter. Ed Elsevier
Per i testi si fa riferimento all’ultima edizione disponibile

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

1 domanda aperta di Anatomia Speciale (breve descrizione di un'immagine radiologica).

Orario di ricevimento

Dal lunedì al venerdì previo appuntamento da richiedere via mail: pietro.bonaffini@unimib.it, sede di Monza; aallegri@asst-pg23.it, sede di Bergamo.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

The student must know the principles of Radiological Anatomy of the thorax, abdomen and pelvis, with particular reference to the appearance of the different organs and anatomical structures in conventional radiology, computed tomography and magnetic resonance imaging.

Contents

The course provides the student with the essential theoretical knowledge of radiological anatomy (conventional radiology, computed tomography and magnetic resonance imaging), with a view to their subsequent professional application, with particular reference to the thorax, abdomen and pelvis.

Detailed program

General principles of anatomy with particular reference to imaging. Defining the appropriateness of anatomical limits in imaging studies of the thorax, abdomen and pelvis. Thorax: rib cage and its main skeletal components, mediastinum and its main compartments, mediastinal arches on chest x-ray, main anatomical features on imaging of the lung anatomy, including those of the secondary lung lobule. Abdomen: subdivision into quadrants and main organs in the different quadrants. Digestive system: main imaging characteristics of the esophagus, stomach, duodenum, small intestine and colon, notions of intestinal radiographic topography. Liver, gallbladder, biliary tract: location, lobar subdivision, vascular and biliary anatomy. Pancreas: location, anatomical subdivision, main imaging characteristics, including relationships with the main vascular structures, pancreas divisum. Kidneys and urinary tract: location, main anatomical characteristics, with particular reference to the imaging characteristics of the cortex and medulla and to the CT study in the urographic phase. Male and female pelvis: main anatomical imaging characteristics of the organs of the female pelvis (uterus, cervix, vagina, tubes and appendages) and the related suspensatory ligaments and the prostate, with particular reference to MRI.
Invia commenti

Prerequisites

---

Teaching form

5 2-hour frontal lessons, carried out in attendance.
1 final exercise (2 hours) carried out in interactive mode in attendance.

Textbook and teaching resource

Weber E., Vilensky J., Carmichael S.: Anatomia radiologica di Netter. Ed Elsevier

Last Edition

Semester

First semester

Assessment method

1 open question on Special Anatomy (brief description of a radiological image).

Office hours

From Monday to Friday by appointment to be requested via email: pietro.bonaffini@unimib.it, Monza ; aallegri@asst-pg23.it, Bergamo.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
BIO/16
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • PB
    Pietro Andrea Bonaffini

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics