Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Tecniche di Radiologia Medica, per Immagini e Radioterapia [I0303D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. History of Medicine
  2. Summary
Unità didattica Course full name
History of Medicine
Course ID number
2425-1-I0303D005-I0303D014M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Health Care and Disease Prevention

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Scopo del modulo Storia della Medicina è fornire allo studente gli strumenti necessari alla comprensione degli aspetti culturali e sociali della medicina moderna, attraverso l’analisi della sua evoluzione storica ed epistemologica. Le conoscenze fornite costituiscono la base per saper adeguatamente collocare l’attività del professionista sanitario nell’attuale contesto socio-culturale.

Contenuti sintetici

L’insegnamento si propone di fornire allo studente gli strumenti culturali per comprendere nascita ed evoluzione della medicina e delle professioni sanitarie.

Programma esteso

La medicina pre-ippocratica. La nascita della medicina razionale nel mondo classico (Ippocrate e i suoi scritti, la medicina ellenistica, le sette mediche, Galeno). La medicina medioevale (Scuola Medica Salernitana, Medicina monastica, Medicina araba). Medicina e rivoluzione scientifica (Vesalio, Harvey, iatrochimica e iatromeccanica). Medicina e società tra Settecento e Ottocento (Ramazzini, medicina illuministica, Frank, l’impiego della statistica in medicina e l’avvento dell’epidemiologia, la nascita della sanità pubblica). La nascita ottocentesca della biomedicina e le principali scoperte del XIX secolo (anestesia, antisepsi, lo sviluppo della semeiotica e della clinica, i farmaci di sintesi). L’evoluzione del concetto di salute nel Novecento (OMS e principali conferenze internazionali, la nascita dei sistemi sanitari a copertura universale, il sistema sanitario italiano). L’evoluzione della medicina nel Novecento (la rivoluzione farmacologica, evoluzione della chirurgia e la trapiantologia, l’avvento delle tecnologie sanitarie).

Prerequisiti

Modalità didattica

Lezioni frontali. Durante le lezioni, il docente promuoverà momenti di discussione tra gli studenti su problemi relativi all’evoluzione storica della medicina e delle professioni sanitarie, coinvolgendo gli studenti e chiedendo loro di riflettere su tali problematiche.
Tutte le lezioni sono svolte in modalità erogativa: 4 lezioni da 2 ore svolte in presenza.
La lingua di erogazione è italiana.

Materiale didattico

Cesana G, Riva MA. Medicina e Società. Firenze: Società Editrice Fiorentina, 2017

Inoltre i docenti forniranno materiale didattico aggiuntivo.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame finale di Storia della Medicina: Esame scritto a domande chiuse a scelta multipla e singola risposta esatta (10 domande), per valutare le conoscenze di base la comprensione di un argomento e per valutare le competenze conoscitive e interpretative dello studente.

Orario di ricevimento

Su appuntamento richiesto via mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

The aim of the History of Medicine module is to provide the student with the tools necessary to understand the cultural and social aspects of modern medicine, through the analysis of its historical and epistemological evolution. The knowledge provided constitutes the basis for knowing how to adequately place the activity of the healthcare professional in the current socio-cultural context.

Contents

The course aims to provide the student with the cultural tools to understand the birth and evolution of medicine and healthcare professions.

Detailed program

Pre-Hippocratic medicine. The birth of rational medicine in the classical world (Hippocrates and his writings, Hellenistic medicine, medical sects, Galen). Medieval medicine (Salernitana Medical School, Monastic Medicine, Arab Medicine). Medicine and scientific revolution (Vesalius, Harvey, iatrochemistry and iatromechanics). Medicine and society between the eighteenth and nineteenth centuries (Ramazzini, Enlightenment medicine, Frank, the use of statistics in medicine and the advent of epidemiology, the birth of public health). The nineteenth-century birth of biomedicine and the main discoveries of the nineteenth century (anesthesia, antisepsis, the development of semiotics and clinics, synthetic drugs). The evolution of the concept of health in the twentieth century (WHO and main international conferences, the birth of universal coverage health systems, the Italian health system). The evolution of medicine in the twentieth century (the pharmacological revolution, evolution of surgery and transplantology, the advent of health technologies).

Prerequisites

Teaching form

Frontal lessons. During the lessons, the teacher will promote moments of discussion among students on problems relating to the historical evolution of medicine and health professions, involving students and asking them to reflect on these problems.
All lessons are held in attendance in Italian: 4 lessons of 2 hours.

Textbook and teaching resource

Cesana G, Riva MA. Medicina e Società. Firenze: Società Editrice Fiorentina, 2017

The Teachers will provide additional learning materials

Semester

Second semester

Assessment method

Final exam in History of Medicine: Written exam with closed questions with multiple choice and single correct answer (10 questions), to evaluate basic knowledge, understanding of a topic and to evaluate the student's cognitive and interpretative skills.

Office hours

By appointment required by mail

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
MED/02
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics