Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Tecniche di Radiologia Medica, per Immagini e Radioterapia [I0303D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Mri and Ultrasonography Instruments
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Mri and Ultrasonography Instruments
Course ID number
2425-2-I0303D035-I0303D051M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Diagnostic Imaging Techniques III

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente dovrà dimostrare di aver compreso i principi fisici, le caratteristiche principali e le basi tecniche della Risonanza Magnetica e dell’Ultrasonografia

Contenuti sintetici

Il modulo si propone di fornire allo studente le nozioni base relative alle caratteristiche tecniche della Risonanza Magnetica e dell’Ultrasonografia

Programma esteso

Risonanza Magnetica:

  • Caratteristiche tecniche delle apparecchiature RM (magneti per campo magnetico statico, bobine di gradiente, bobine RF, Gabbia di Faraday, schermature magnetiche)
  • Sicurezza in RM

Ultrasonografia:

  • Caratteristiche tecniche e principi di funzionamento delle sonde ecografiche
  • Acquisizione di immagini ecografiche in modalità b-mode
  • Tecniche di acquisizione Doppler (spettro Doppler, color Doppler, power Doppler)

Prerequisiti

Superamento dell’esame di Tecniche di Diagnostica per Immagini I

Modalità didattica

4 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza

Materiale didattico

“Elementi di Risonanza Magnetica: Dal protone alle sequenze per le principali applicazioni diagnostiche” a cura di Mario Coriasco, Osvaldo Rampado, Gianni Boris Bradac. Edizioni Springer

Verrà inoltre fornito materiale didattico da parte dei docenti

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Sede di Monza
Domande a risposta multipla e domande aperte per valutare la preparazione sul programma d’esame, la capacità di organizzare le conoscenze e la capacità comunicativa in ambito disciplinare.

Sede di Bergamo
Domande a risposta multipla e domande aperte per valutare la preparazione sul programma d’esame, la capacità di organizzare le conoscenze e la capacità comunicativa in ambito disciplinare. Eventuale colloquio orale aggiuntivo se richiesto dal docente o dallo studente.

Orario di ricevimento

Su appuntamento richiesto per mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

Students are expected to acquire basic knowledge on MR physics and Ultrasonography

Contents

The module aims to provide the student with the basic notions relating to the technical characteristics of Magnetic Resonance and Ultrasonography

Detailed program

Magnetic Resonance Imaging:

  • Technical characteristics of MRI equipment (static magnetic field magnets, gradient coils, RF coils, Faraday cage, magnetic shielding)
  • Security in MRI

Ultrasonography:

  • Technical characteristics and operating principles of ultrasound probes
  • Acquisition of ultrasound images in b-mode
  • Doppler acquisition techniques (spectrum Doppler, color Doppler, power Doppler)

Prerequisites

Diagnostic Imaging Techniques I

Teaching form

4 frontal lessons of 2 hours carried out in attendance

Textbook and teaching resource

“Elementi di Risonanza Magnetica: Dal protone alle sequenze per le principali applicazioni diagnostiche” a cura di Mario Coriasco, Osvaldo Rampado, Gianni Boris Bradac. Edizioni Springer

The teachers will provide other educational materials

Semester

Second semester

Assessment method

Monza
Multiple choice questions and open questions to evaluate preparation on the exam programme, the ability to organize knowledge and communication skills in a disciplinary context.

Bergamo
Multiple choice questions and open questions to evaluate preparation on the exam programme, the ability to organize knowledge and communication skills in a disciplinary context. Any additional oral interview if requested by the teacher or student.

Office hours

By appointment required by mail

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
FIS/07
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics