Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Tecniche di Radiologia Medica, per Immagini e Radioterapia [I0303D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Mri Diagnostic Techniques
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Mri Diagnostic Techniques
Course ID number
2425-2-I0303D035-I0303D055M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Diagnostic Imaging Techniques III

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del corso di studio lo studente dovrà raggiungere i seguenti obiettivi:

  • conoscenza dei principi fisici applicati all’imaging di Risonanza Magnetica;
  • conoscenza dell’anatomia radiologica al fine di una corretta impostazione dell’esame diagnostico;
  • capacità di analisi critica delle principali indicazioni cliniche agli esami del distretto body ed articolare;
  • capacità di comprensione e scelta delle corrette bobine, sequenze e mezzi di contrasto utili all’impostazione dei protocolli diagnostici in Risonanza Magnetica body;
  • conoscenza dei principali protocolli e tecniche di acquisizione RM di base e speciali del distretto body;
  • conoscenza delle sequenze angiografiche senza e con l’utilizzo del mezzo di contrasto.

Contenuti sintetici

Nel modulo verranno fornite allo studente le principali conoscenze sui principi fisici, l’anatomia radiologica, i protocolli diagnostici, le sequenze e le tecniche di acquisizione della Risonanza Magnetica body.

Programma esteso

  • Elementi di genesi e codifica spaziale del segnale in RM, gestione dei parametri intrinseci ed estrinseci;
  • Classificazione delle bobine per lo studio del distretto body ed articolare;
  • Classificazione e analisi delle caratteristiche delle sequenze di base, delle sequenze veloci e di quelle speciali applicate allo studio RM body ed articolare;
  • Utilizzo e gestione delle sequenze angiografiche body senza e con mezzo di contrasto;
  • Protocolli diagnostici per lo studio RM del collo, polmone e mediastino, cuore, mammella, addome superiore, addome inferiore e pelvi, strutture muscolo-scheletriche;
    -Cenni di semeiotica generale e del flusso negli studi RM body.

Prerequisiti

Superamento dell’esame di Tecniche di Diagnostica per Immagini I

Modalità didattica

6 esercitazioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza

Materiale didattico

1- RM ADDOMINALE. PARTE GENERALE- Stefano Colagrande e Pasquale Paolantonio. Poletto Editore (2014).
2- TECNICHE DI TOMOGRAFIA COMPUTERIZZATA E DI RISONANZA MAGNETICA- Cei Luigi. Società Editrice Universo (2011).

Verrà inoltre fornito materiale didattico da parte del docente

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Sede di Monza
Colloquio orale per valutare la preparazione sul programma d’esame, la capacità di organizzare le conoscenze e la capacità comunicativa in ambito disciplinare.

Sede di Bergamo
Domande a risposta multipla e domande aperte per valutare la preparazione sul programma d’esame, la capacità di organizzare le conoscenze e la capacità comunicativa in ambito disciplinare. Eventuale colloquio orale aggiuntivo se richiesto dal docente o dallo studente.

Orario di ricevimento

Su appuntamento richiesto per mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

At the end of the study course the student must achieve the following objectives:

  • knowledge of the physical principles applied to Magnetic Resonance imaging;
  • knowledge of radiological anatomy in order to correctly set up the diagnostic examination;
  • ability to critically analyze the main clinical indications for body and joint examinations;
  • ability to understand and choose the correct coils, sequences and contrast agents useful for setting up diagnostic protocols in body Magnetic Resonance;
  • knowledge of the main basic and special MRI acquisition protocols and techniques of the body district;
  • knowledge of angiographic sequences without and with the use of contrast medium.

Contents

The course aims to provide students with basic knowledge of physical principles, radiological anatomy, diagnostic protocols, sequences and techniques of Magnetic Resonance body.

Detailed program

  • Elements of genesis and spatial coding of the signal in MRI, management of intrinsic and extrinsic parameters;
  • Classification of coils for the study of the body and joint district;
  • Classification and analysis of the characteristics of basic sequences, fast sequences and special sequences applied to body and joint MRI studies;
  • Use and management of body angiographic sequences without and with contrast medium;
  • Diagnostic protocols for the MRI study of the neck, lung and mediastinum, heart, breast, upper abdomen, lower abdomen and pelvis, musculoskeletal structures;
    -Outline of general and flow semiotics in body MRI studies.

Prerequisites

Diagnostic Imaging Techniques I

Teaching form

4 practical lessons of 2 hours carried out in attendance

Textbook and teaching resource

1- RM ADDOMINALE. PARTE GENERALE- Stefano Colagrande e Pasquale Paolantonio. Poletto Editore (2014).
2- TECNICHE DI TOMOGRAFIA COMPUTERIZZATA E DI RISONANZA MAGNETICA- Cei Luigi. Società Editrice Universo (2011).

The teachers will provide other educational materials

Semester

Second semester

Assessment method

Monza
Oral interview to evaluate preparation on the exam program, the ability to organize knowledge and communication skills in a disciplinary context.

Bergamo
Multiple choice questions and open questions to evaluate preparation on the exam programme, the ability to organize knowledge and communication skills in a disciplinary context. Possible additional oral interview if requested by the teacher or the student.

Office hours

By appointment required by mail

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
MED/50
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics