Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Igiene Dentale [I0301D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Organs and Functions
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Organs and Functions
Course ID number
2425-1-I0301D003
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Histology Course ID number 2425-1-I0301D003-I0301D009M
Course summary SYLLABUS
Course full name Anatomy Course ID number 2425-1-I0301D003-I0301D010M
Course summary SYLLABUS
Course full name Special Anatomy Course ID number 2425-1-I0301D003-I0301D011M
Course summary SYLLABUS
Course full name Physiology Course ID number 2425-1-I0301D003-I0301D012M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Gli obiettivi formativi generali dell’insegnamento integrato di “Organi e Funzioni” sono finalizzati a fornire allo studente le conoscenze teoriche essenziali della citologia e istologia, dell’anatomia umana normale, con particolare riferimento all'anatomia Testa-Collo e del funzionamento fisiologico degli organi e apparati del corpo umano nella prospettiva della loro successiva applicazione professionale.

Contenuti sintetici

Nell’ambito dei diversi moduli il corso si propone l’insegnamento: della struttura cellulare, delle caratteristiche morfo-funzionali dei tessuti (modulo Istologia), dell’organizzazione e della struttura macroscopica e microscopica del corpo umano (modulo Anatomia), delle conoscenze specifiche dell'anatomia Testa-Collo (modulo Antomia Speciale), delle conoscenze di base dei meccanismi funzionali del fenomeno biologico integrato in condizioni di normalità e gli strumenti fondamentali di interpretazione delle condizioni di alterazione patologica (modulo Fisiologia).

Programma esteso

Vedere i singoli moduli

Prerequisiti

Conoscenze scientifiche a livello di scuola media superiore

Modalità didattica

Gli insegnamenti si svolgono in presenza, con lezioni ed esercitazioni sia in modalità erogativa che interattiva (vedere i singoli moduli).

Materiale didattico

Libri di testo da visionare nei singoli moduli

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto con test a risposte chiuse (scelta a risposta multipla) per valutare la preparazione sul programma d’esame.
Domande aperte per valutare, oltre alla preparazione sugli argomenti svolti, la capacità di organizzare le conoscenze in una breve trattazione e la capacità comunicativa in ambito disciplinare.
Vedere i singoli moduli per la modalità specifica adottata.

Orario di ricevimento

Dal lunedì al venerdì previa richiesta appuntamento via mail.
Responsabile dell'insegnamento Gabriella Nicolini (gabriella.nicolini@unimib.it).
Per i docenti dei diversi moduli vedere i singoli moduli

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

The general educational goals of the integrated teaching of "Organs and Functions" are aimed at providing the student with the essential theoretical knowledge of cytology and histology, of normal human anatomy, with particular reference to the Head-Neck anatomy and the physiological functioning of organs and systems of the human body with a view to their subsequent professional application.

Contents

The course provides students with the fundamental theoretical knowledge of histology, anatomy and physiology, with a view to their subsequent professional application. Within the different modules, the following concepts will be examined: the cell structure, the morpho-functional characteristics of tissues (module Histology); the organization of the human body and its macroscopic and microscopic structure (module Anatomy); specific knowledge of Head and Neck Anatomy (module Special Anatomy); the functional mechanisms of the biological phenomenon integrated in normal conditions and the basic tools to interpret pathological changes (module Physiology).

Detailed program

View specific modules.

Prerequisites

Scientific knowledge at high school level

Teaching form

Teaching takes place in attendance, with frontal lessons and practical session in both frontal and interactive modes (see the individual modules).

Textbook and teaching resource

Textbook and teaching resources to view in the specific modules

Semester

First semester

Assessment method

Written exam with multiple choice questions to evaluate preparation on the exam program.
Open questions to evaluate, in addition to preparation on the topics covered, the ability to organize knowledge in a short discussion and communication skills in a disciplinary context.
View the specific modules for the specific mode adopted.

Office hours

From Monday to Friday upon request for an appointment via email.
Head of teaching Gabriella Nicolini (gabriella.nicolini@unimib.it).
For the teachers of the different modules see the individual modules.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

ECTS
9
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
84
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics