Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Igiene Dentale [I0301D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. History of Medicine
  2. Summary
Unità didattica Course full name
History of Medicine
Course ID number
2425-1-I0301D004-I0301D014M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Preventive Health

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Scopo del modulo Storia della Medicina è fornire allo studente gli strumenti necessari alla comprensione degli aspetti culturali e sociali della medicina moderna, attraverso l’analisi della sua evoluzione storica ed epistemologica. Le conoscenze fornite costituiscono la base per saper adeguatamente collocare l’attività del professionista sanitario nell’attuale contesto socio-culturale.

Contenuti sintetici

L’insegnamento si propone di fornire allo studente gli strumenti culturali per comprendere nascita ed evoluzione della medicina e delle professioni sanitarie

Programma esteso

La medicina pre-ippocratica. La nascita della medicina razionale nel mondo classico (Ippocrate e i suoi scritti, la medicina ellenistica, le sette mediche, Galeno). La medicina medioevale (Scuola Medica Salernitana, Medicina monastica, Medicina araba). Medicina e rivoluzione scientifica (Vesalio, Harvey, iatrochimica e iatromeccanica). Medicina e società tra Settecento e Ottocento (Ramazzini, medicina illuministica, Frank, l’impiego della statistica in medicina e l’avvento dell’epidemiologia, la nascita della sanità pubblica). La nascita ottocentesca della biomedicina e le principali scoperte del XIX secolo (anestesia, antisepsi, lo sviluppo della semeiotica e della clinica, i farmaci di sintesi). L’evoluzione del concetto di salute nel Novecento (OMS e principali conferenze internazionali, la nascita dei sistemi sanitari a copertura universale, il sistema sanitario italiano). L’evoluzione della medicina nel Novecento (la rivoluzione farmacologica, evoluzione della chirurgia e la trapiantologia, l’avvento delle tecnologie sanitarie).

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Lezioni frontali. Durante le lezioni, il docente promuoverà momenti di discussione tra gli studenti su problemi relativi all’evoluzione storica della medicina e delle professioni sanitarie, coinvolgendo gli studenti e chiedendo loro di riflettere su tali problematiche.
Tutte le lezioni sono svolte in modalità erogativa: 4 lezioni da 2 ore svolte in presenza.
La lingua di erogazione è italiana.

Materiale didattico

Cesana G, Riva MA. Medicina e Società. Firenze: Società Editrice Fiorentina, 2017
Inoltre i docenti forniranno materiale didattico aggiuntivo.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1° Anno, 2° Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame finale di Storia della Medicina: Esame scritto a domande chiuse a scelta multipla e singola risposta esatta (10 domande), per valutare le conoscenze di base la comprensione di un argomento e per valutare le competenze conoscitive e interpretative dello studente.

Orario di ricevimento

Su appuntamento, scrivendo a michele.riva@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

The aim of the History of Medicine module is to provide students with the necessary tools to understand the cultural and social aspects of modern medicine through the analysis of its historical and epistemological evolution. The knowledge provided forms the basis for appropriately situating the activities of healthcare professionals within the current socio-cultural context.

Contents

The course aims to provide students with the cultural tools to understand the origins and evolution of medicine and healthcare professions.

Detailed program

Pre-Hippocratic Medicine. The birth of rational medicine in the classical world (Hippocrates and his writings, Hellenistic medicine, medical sects, Galen). Medieval medicine (Salernitan Medical School, Monastic Medicine, Arab Medicine). Medicine and the scientific revolution (Vesalius, Harvey, iatrochemistry and iatromechanics). Medicine and society between the eighteenth and nineteenth centuries (Ramazzini, Enlightenment medicine, Frank, the use of statistics in medicine and the advent of epidemiology, the birth of public health). The nineteenth-century birth of biomedicine and the major discoveries of the 19th century (anesthesia, antisepsis, the development of semiotics and clinical practice, synthetic drugs). The evolution of the concept of health in the twentieth century (WHO and major international conferences, the birth of universal healthcare systems, the Italian healthcare system). The evolution of medicine in the twentieth century (the pharmacological revolution, the evolution of surgery and transplantation, the advent of healthcare technologies).

Prerequisites

No prerequisites

Teaching form

Lectures. During the lessons, the teacher will encourage discussions among students on issues related to the historical evolution of medicine and healthcare professions, engaging students and prompting them to reflect on these topics.

All classes are conducted in a lecture format: 4 two-hour lectures conducted in-person.

The language is Italian.

Textbook and teaching resource

Cesana G, Riva MA. Medicina e Società. Firenze: Società Editrice Fiorentina, 2017.

Additionally, the teachers will provide supplementary teaching materials.

Semester

1st Year, 2nd Semester

Assessment method

Final Exam in History of Medicine: Written exam with multiple-choice questions and single correct answer (10 questions), to assess basic knowledge, understanding of a topic, and the student's cognitive and interpretative skills.

Office hours

By appointment, writing to michele.riva@unimib.it.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/02
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • FOTO PROFILO
    Michele Augusto Riva

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics