Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Methodological Seminaries 2
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Methodological Seminaries 2
Course ID number
2425-3-I0101D024
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Durante il corso lo studente avrà la possibilità di approfondire alcune tematiche d’attualità relative a: deontologia professionale e gestione del personale di supporto.

Contenuti sintetici

Il corso si prefigge di far approfondire agli studenti gli elementi conoscitivi relativi a tematiche d’attualità della professione infermieristica.

Programma esteso

Durante il corso verranno approfondite le seguenti tematiche:
• Discussione di casi assistenziali utilizzando il modello della risoluzione dei conflitti etici secondo Fry e Jonhstone;
• Approfondimenti disciplinari, normativi e deontologici sulla responsabilità professionale dell’infermiere
• Conoscenza e gestione delle figure di supporto nell’attribuzione delle attività assistenziali

Prerequisiti

Definiti dal regolamento del Corso di Laurea.

Modalità didattica

La modalità didattica si sviluppa raggiungendo 2 CFU per un totale di 24 ore, così suddivise:
• 10 lezioni da 2 ore frontali svolte in modalità erogativa in presenza;
• 2 lezione da 2 ore di attività di laboratorio e esercitazioni, svolte in modalità interattiva in presenza;

Materiale didattico

Ausili D., Baccin G., Bezze S., Bompan A., Macchi B, Alberio M., Sironi C., Di Mauro S. (2018) Il Modello assistenziale dei processi umani (2018): un quadro teorico per l’assistenza infermieristica di fronte alla sfida della complessità. Pubblicazione CNAI – Centro Italiano Accreditato per la ricerca e lo sviluppo dell'ICNP™

Craven R.F., Hirnle C.J., Jensen S. (2024) Principi fondamentali dell’assistenza infermieristica, V ed., CEA, Milano;

Fry S., & Johnstone MJ., (2004) Etica per la pratica infermieristica - Una guida per prendere decisioni etiche Casa Editrice Ambrosiana

Herdman TH, Kamitsuru S, Takáo Lopes C (2024) Nanda International. Diagnosi infermieristiche-Definizioni e Classificazione 2024-2026. Milano: CEA. [in stampa]

Provvedimento Conferenza Stato Regione, “Accordo tra il Ministero della Sanità, il Ministero della Solidarietà Sociale, le Regioni e le Provincie autonome di Trento e Bolzano, per l’individuazione della figura e del relativo profilo professionale dell’operatore socio-sanitario per la definizione dell’ordinamento didattico dei corsi di formazione (2001)

Smeltzer S.C., Bare B., Hinkle J.L., Cheever K.H. (2017) Brunner - Suddarth Infermieristica Medico-Chirurgica, CEA, Milano;

Periodo di erogazione dell'insegnamento

3° Anno, 1° Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza alle lezioni frontali e ai laboratori didattici

Orario di ricevimento

Su appuntamento con i relativi docenti degli Insegnamenti

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

During the course the student will have the opportunity to deepen some topical issues related to: professional ethics and management of support staff.

Contents

During the course the student will have the opportunity to deepen some topical issues related to: professional ethics and management of support staff.

Detailed program

Detailed program
During the course the following topics will be discussed:
• Discussion of care cases using the Fry and Jonhstone ethical conflict resolution model;
• Disciplinary, regulatory and ethical insights on the professional responsibility of the nurse
• Knowledge and management of support figures in the allocation of care activities.

Prerequisites

Defined by the Regulations of the Degree Programme

Teaching form

The teaching method develops reaching 2 credits for a total of 24 hours, divided as follows:
• 10 lessons of 2 hours in front of the teacher in the presence of the teacher;
• 2 lesson of 2 hours of laboratory activities and exercises, carried out in interactive mode in presence;

Textbook and teaching resource

Ausili D., Baccin G., Bezze S., Bompan A., Macchi B, Alberio M., Sironi C., Di Mauro S. (2018) The Model of Human Processes (2018): a theoretical framework for nursing care in the face of the challenge of complexity. CNAI Publication - Accredited Italian Centre for ICNP Research and Development™

Craven R.F., Hirnle C.J., Jensen S. (2024) Basic principles of nursing, V ed., CEA, Milan;

Fry S., & Johnstone MJ., (2004) Ethics for Nursing Practice - A Guide to Making Ethical Decisions

Herdman TH, Kamitsuru S, Takáo Lopes C (2024) Nanda International. Nursing Diagnosis-Definitions and Classification 2024-2026. Milan: CEA. [in print]

Provision Conference State Region, "Agreement between the Ministry of Health, the Ministry of Social Solidarity, the Regions and the autonomous Provinces of Trento and Bolzano, for the identification of the figure and its professional profile of the operator socio-for the definition of the educational system of training courses (2001)

Smeltzer S.C., Bare B., Hinkle J.L., Cheever K.H. (2017) Brunner - Suddarth Infermieristica Medico-Chirurgica, CEA, Milano;

Semester

3rd Year, 1st Semester

Assessment method

Attendance at lectures and workshops

Office hours

By appointment with the relevant teachers of the Teachings

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MG
    Marco Gialli
  • Dott.ssa Negri Stefania
    Stefania Negri
  • GS
    Grazia Spagnolo

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics