Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Clinical Psychology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Clinical Psychology
Course ID number
2425-3-I0101D014-I0101D044M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Psychiatry and Clinical Psychology

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Saper descrivere il concetto di “paziente difficile” in termini di narrativa del curante; saper riconoscere e descrivere le caratteristiche dei differenti stili di attaccamento e le implicazioni per il rapporto di cura con il paziente; saper riconoscere e descrivere i sistemi motivazionali interpersonali in relazione ai segnali di attivazione, disattivazione, agli obiettivi e alle emozioni che li segnalano; saper descrivere le differenti fasi del modello Calgary Cambridge identificando gli obiettivi e le principali competenze comunicative e relazionali richieste. Conoscere i fattori di vulnerabilità e protezione allo stress in ambito infermieristico.

Contenuti sintetici

Il paziente difficile e la narrativa personale

I sistemi motivazionali interpersonali

L’attaccamento nella relazione con i pazienti

Il modello Calgary Cambridge e le competenze comunicative

Fattori di protezione e vulnerabilità allo stress

Programma esteso

Il paziente difficile e la narrativa personale.I sistemi motivazionali interpersonali (attaccamento, accudimento, predatorio, competitivo, sessuale, gioco e affiliazione, cooperativo). L’attaccamento nella relazione con i pazienti (attaccamento sicuro, evitante, ambivalente, disorganizzato); attachment-based care approach. Il modello Calgary Cambridge e le competenze comunicative (inizio della consultazione, raccolta delle informazioni, spiegazione e programmazione, conclusione, strutturazione del colloquio, costruzione della relazione).

Prerequisiti

Da regolamento didattico

Modalità didattica

Il corso è strutturato in 4 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa nella parte iniziale che è volta a coinvolgere gli studenti in modo interattivo nella parte successiva attraverso la discussione in gruppo di situazioni professionali, la compilazione di questionari per riflettere sul proprio approccio professionale (anche con l'usilio dell'applicativo wooclap). Tutte le attività sono svolte in presenza nella sede di Monza e in collegamento con teledidattica per le sedi di Bergamo, Lecco, Sondrio.

Materiale didattico

Liotti G., Fassone G., Monticelli F. (2017). L’evoluzione delle emozioni e dei sistemi motivazionali. Raffaello Cortina Editore. Capitoli 1,2,3

Wilhelm K., Tietze T. (2016). Difficult doctor-patient interactions. Applying principles of attachment-based care. Medicine Today, 17(1-2), 36-44

Silverman J., Kurtz S., Draper J. (2015). Competenze per comunicare con i pazienti. Piccin

Sulla piattaforma e-learning saranno caricati materiali di approfondimento (video, letture consigliate)

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto per il controllo della preparazione sul programma d’esame:
10 domande a risposta multipla di Infermieristica in Psichiatria , 1 caso clinico di Infermieristica in Psichiatria da risolvere, 2 domande aperte riguardante il modulo di Psichiatria, 2 domande aperte riguardante il modulo di Psicologia. La valutazione finale è data dalla media pesata dei singoli moduli

Orario di ricevimento

su appuntamento: marco.bani1@unimib.it
sia in modalità telematica che in presenza (U38, 5° piano, stanza 5041)

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

Knowing how to describe the concept of "difficult patient" in terms of the narrative of the patient; knowing how to recognize and describe the features of different attachment styles and the implications for the relationship with the patient; knowing how to recognize and describe interpersonal motivational systems (activation, deactivation, objectives and related emotions); knowing how to describe the different phases of the Calgary Cambridge model, identifying the objectives and the main communication and relational skills required. Knowing protective and vulnerability factors of stress in nursing.

Contents

The difficult patient and personal narrative

Interpersonal motivational systems

Attachment in the relationship with patients

The Calgary Cambridge model and communication skills

Protective and vulnerability factors of stress in nursing

Detailed program

The difficult patient and personal narrative. Interpersonal motivational systems (attachment, care, predatory, competitive, sexual, play and affiliation, cooperative). Attachment and relationship with patients (secure, avoidant, ambivalent, disorganized attachment); attachment-based care approach. The Calgary Cambridge model and communication skills (start of consultation, information gathering, explanation and planning, conclusion, providing structure, building the relationship).

Prerequisites

Teaching form

The course is structured into four 2-hour lessons, with a frontal lecture in the first part. The subsequent part aims to involve students interactively through group discussions of professional situations, the compilation of questionnaires to reflect on one's professional approach (using wooclap). All activities are carried out in person in Monza and with webconference modality for the counrses located in Bergamo, Lecco and Sondrio.

Textbook and teaching resource

Liotti G., Fassone G., Monticelli F. (2017). L’evoluzione delle emozioni e dei sistemi motivazionali. Raffaello Cortina Editore. Capitoli 1,2,3

Wilhelm K., Tietze T. (2016). Difficult doctor-patient interactions. Applying principles of attachment-based care. Medicine Today, 17(1-2), 36-44

Silverman J., Kurtz S., Draper J. (2015). Competenze per comunicare con i pazienti. Piccin

Some suggested supplementary material will be uploaded on the e-learning platform

Semester

First semester

Assessment method

Written examination to check preparation on the examination syllabus:
10 multiple choice questions of Nursing in Psychiatry, 1 clinical case of Nursing in Psychiatry to be solved, 2 open questions concerning the module of Psychiatry, 2 open questions concerning the module of Psychology. The final assessment is given by the weighted average of the individual modules

Office hours

by appointment: marco.bani1@unimib.it
online or in presence (Building U38, 5° floor, room 5041)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/08
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Marco Bani
    Marco Bani

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics