Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Nurses and Web: Challenges and Opportunities for Professionals
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Nurses and Web: Challenges and Opportunities for Professionals
Course ID number
2425-2-I0101D140
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

• Conoscere il mondo virtuale che circonda tutti, nella vita di tutti i giorni e nella vita professionale.
• Riconoscere le risorse e i rischi della comunicazione digitale: imparare a difendersi dalle trappole web
• Apprendere i principali riferimenti normativi (legali e deontologici) legati alla responsabilità professionale e imparare ad applicarli da professionisti anche nella rete Social

Contenuti sintetici

Il corso si propone di mettere in evidenza gli strumenti presenti sul web, con particolare focalizzazione sui social network, per la crescita del singolo professionista, per la promozione dell'immagine professionale e nell'ottica di una . Verranno analizzate le criticità portate dall'avvento della “condivisione di massa”, anche dal punto di vista legale e disciplinare. Un focus dedicato alla deontologia e all'etica professionale offrirà spunti di riflessione ai futuri professionisti, per usufruire della rete in maniera appropriata.

Programma esteso

• Cenni di comunicazione digitale e analisi dei rischi dei social network
• La comunicazione Digitale, sviluppo e nascita del fenomeno Social
• Approfondimento sui cambiamenti della rete negli anni, con focus particolare sui Social Network: cenni sul loro funzionamento
• Il rischio dei Social Network, principali misure di cautela per difendersi dalle trappole del web
• Focus sui rischi a cui si può incorrere nella vita social (furto d'identità, di dati e problemi legati alla privacy propria e di terzi).
• Cenni sulle principali cautele da adottare.
• Tra virtuale e reale: implicazioni normative e deontologiche della vita sui Social
• Ma il web è terra di nessuno? Fra responsabilità penale, civile e professionale
• Approfondimento sulle normative che interessano la vita sui Social: una realtà sempre meno virtuale
• Deontologia 2.0: il professionista nella rete
• Focus sulla Deontologia professionale applicata al mondo virtuale. Piccola guida per essere professionisti anche nella rete
• Tavola rotonda: e tu come usi il web?
• Spazio per breve dibattito

Prerequisiti

Iscrizione al 2°-3° anno del Corso di Laurea in Infermieristica

Modalità didattica

Didattica erogativa in presenza - lezioni frontali

Materiale didattico

• Batino, M., Cardone, G., Ceroni, L. e Gammarota, C., (2023). L’INFLUENZA DEI SOCIAL NETWORK NELLA REALTÀ INFERMIERISTICA ITALIANA: STUDIO OSSERVAZIONALE. Scienze infermieristiche [online]. 2. Disponibile da: https://www.infermiereonline.org/2023/07/12/linfluenza-dei-social-network-nella-realta-infermieristica-italiana-studio-osservazionale/
• Biradar, S., Saumya, S., & Chauhan, A. (2023). Combating the infodemic: COVID-19 induced fake news recognition in social media networks. Complex & intelligent systems, 9(3), 2879–2891. https://doi.org/10.1007/s40747-022-00672-2
• Carr, E., (2020). Combating Fake News. Clinical Journal of Oncology Nursing. 24(2), 121. Disponibile da: doi: 10.1188/20.cjon.121
• Della Pietà, C., Gualano, A. e Palmieri, A., (2018). I SOCIAL NETWORK E GLI INFERMIERI, QUALE INTERAZIONE. L'Infermiere [online]. 6. Disponibile da: https://www.infermiereonline.org/2019/02/11/i-social-network-e-gli-infermieri-quale-interazione/
• Federazione Nazionale degli Ordini delle Professioni Infermieristiche, (2020). Commentario al nuovo Codice Deontologico delle Professioni Infermieristiche [online]. www.fnopi.it. Disponibile da: https://www.fnopi.it/wp-content/uploads/2020/06/Commentario-CD-.pdf
• Gli infermieri sui social media - Fnopi L'infermiere [online]. Fnopi L'infermiere. Disponibile da: https://www.infermiereonline.org/gli-infermieri-sui-social-media/
• Rothkopf, D. J., (2003). When the Buzz Bites Back. The Washington Post. Disponibile da: https://www.washingtonpost.com/archive/opinions/2003/05/11/when-the-buzz-bites-back/bc8cd84f-cab6-4648-bf58-0277261af6cd/
• Tomes N. (2020). Managing the modern infodemic. CMAJ: Canadian Medical Association journal = journal de l'Association medicale canadienne, 192(43), E1311–E1312. https://doi.org/10.1503/cmaj.201905

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

  • Getting to know the virtual world surrounding everybody, in daily and professional life.
  • Recognising resources and risks in digital communication: learning how to defend yourself from Web’s pitfalls.
  • Learning the main regulatory framework (legal and ethic) bound to professional responsibilities and learning how to professionally use them on the social Web.

Contents

The course is aimed at setting a light on the on-line instruments, with a specific focus on social networks, for the professional development of the single practitioner, for the promotion of the professional image. Critical issues due to advent of “a mass-sharing system” will be analysed, also from a legal and disciplinary point of view. A specific focus to the professional ethics will offer insights to future practitioners, in order to properly enjoy the Web.

Detailed program

• Digital communication and risk analysis of social networks
• Digital communication, development and birth of the Social phenomenon
• In-depth analysis of the changes in the network over the years, with particular focus on Social Networks: an overview of their operation
• The risk of Social Networks, main precautions to defend against web traps
• Focus on the risks you may incur in social life (identity theft, data and privacy issues of your own and third parties).
• Outline of the main precautions to be taken.
• Between virtual and real: normative and deontological implications of life on Social
• But the web is nobody’s land? Between criminal, civil and professional responsibility
• In-depth analysis of the regulations that affect life on Social: an increasingly virtual reality
• Deontology 2.0: the network professional
• Focus on Professional Deontology applied to the virtual world. Small guide to be professionals also in the network
• Round table: how do you use the web?
• Space for short debate

Prerequisites

Enrolling in the 2nd-3rd year of the Bachelor’s Degree in Nursing

Teaching form

Face-to-face teaching – frontal lectures

Textbook and teaching resource

• Batino, M., Cardone, G., Ceroni, L. e Gammarota, C., (2023). L’INFLUENZA DEI SOCIAL NETWORK NELLA REALTÀ INFERMIERISTICA ITALIANA: STUDIO OSSERVAZIONALE. Scienze infermieristiche [online]. 2. Disponibile da: https://www.infermiereonline.org/2023/07/12/linfluenza-dei-social-network-nella-realta-infermieristica-italiana-studio-osservazionale/
• Biradar, S., Saumya, S., & Chauhan, A. (2023). Combating the infodemic: COVID-19 induced fake news recognition in social media networks. Complex & intelligent systems, 9(3), 2879–2891. https://doi.org/10.1007/s40747-022-00672-2
• Carr, E., (2020). Combating Fake News. Clinical Journal of Oncology Nursing. 24(2), 121. Disponibile da: doi: 10.1188/20.cjon.121
• Della Pietà, C., Gualano, A. e Palmieri, A., (2018). I SOCIAL NETWORK E GLI INFERMIERI, QUALE INTERAZIONE. L'Infermiere [online]. 6. Disponibile da: https://www.infermiereonline.org/2019/02/11/i-social-network-e-gli-infermieri-quale-interazione/
• Federazione Nazionale degli Ordini delle Professioni Infermieristiche, (2020). Commentario al nuovo Codice Deontologico delle Professioni Infermieristiche [online]. www.fnopi.it. Disponibile da: https://www.fnopi.it/wp-content/uploads/2020/06/Commentario-CD-.pdf
• Gli infermieri sui social media - Fnopi L'infermiere [online]. Fnopi L'infermiere. Disponibile da: https://www.infermiereonline.org/gli-infermieri-sui-social-media/
• Rothkopf, D. J., (2003). When the Buzz Bites Back. The Washington Post. Disponibile da: https://www.washingtonpost.com/archive/opinions/2003/05/11/when-the-buzz-bites-back/bc8cd84f-cab6-4648-bf58-0277261af6cd/
• Tomes N. (2020). Managing the modern infodemic. CMAJ: Canadian Medical Association journal = journal de l'Association medicale canadienne, 192(43), E1311–E1312. https://doi.org/10.1503/cmaj.201905

Semester

Second semester

Assessment method

Frequency

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • DC
    Daniela Colombo
  • Fabio Fedeli
    Fabio Fedeli
  • LT
    Lucia Tumiotto

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics