Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Nursing Clinical Methodology
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Nursing Clinical Methodology
Course ID number
2425-1-I0101D917
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Clinical Nursing Course ID number 2425-1-I0101D917-I0101D914M
Course summary SYLLABUS
Course full name Introduction To Professional Ethics Course ID number 2425-1-I0101D917-I0101D915M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

L’insegnamento si focalizza sui fondamenti dell’Infermieristica clinica e della Deontologia professionale e introduce lo studente alla comprensione delle basi concettuali e metodologiche necessarie per effettuare la valutazione dello stato di salute della persona dal punto di vista fisico, psicologico, sociale e spirituale al fine di identificare i problemi di salute di competenza infermieristica in situazioni a bassa complessità assistenziale e comprendere i principi e i concetti etici che orientano la pratica professionale.

Contenuti sintetici

Valutazione iniziale globale della persona assistita in situazioni a bassa complessità assistenziale e interventi infermieristici in riferimento a: funzione respiratoria e cardiovascolare, nutrizione e idratazione, eliminazione urinaria ed intestinale, mobilità, termoregolazione, igiene, cura di sé ed integrità cutanea, sicurezza, prevenzione delle infezioni, sonno, dolore, comunicazione e relazione di aiuto, percezione sensoriale, educazione sanitaria e promozione della salute, processi cognitivi, concetto di sé, perdita e lutto, stress, coping e adattamento, sessualità umana, salute spirituale.
Implicazioni di carattere deontologico della pratica infermieristica in relazione ad alcuni temi di rilevanza professionale, anche in riferimento alle recenti indicazioni normative.

Programma esteso

Il dettaglio dei contenuti è disponibile nei Syllabi dei moduli di Infermieristica clinica e di Introduzione alla Deontologia professionale che compongono l’insegnamento.

Prerequisiti

Questo corso si costruisce sulle conoscenze di Fondamenti di Scienze infermieristiche ed ostetriche, Scienze biomediche 1, Igiene, Medicina del lavoro e Statistica medica.

Modalità didattica

Tutte le lezioni sono svolte in presenza in modalità erogativa con la possibilità di discussione guidata di casi clinici e video.

Materiale didattico

Le indicazioni relative alla bibliografia fondamentale per l’esame e quella di approfondimento sono disponibili nei Syllabi dei moduli di Infermieristica clinica e di Introduzione alla Deontologia professionale che compongono l’insegnamento.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta e orale sugli argomenti del programma d’esame e sulla bibliografia fondamentale. Non sono previste prove in itinere.
Esame scritto: 30 quesiti a scelta multipla (4 opzioni di risposta con 1 risposta esatta) per il controllo estensivo della preparazione (n. 25 quesiti di Infermieristica clinica; n. 5 quesiti di Introduzione alla Deontologia professionale; livello minimo accettabile per l’ammissione all’esame orale: 18/30). Per lo svolgimento della prova scritta è assegnato un tempo pari a 40 minuti. La pubblicazione degli esiti (ammesso/non ammesso) avviene di norma entro 3 giorni dall’esame scritto.
Esame orale: Le date dell'esame orale verranno pubblicate sulla pagina E-Learning dell'Insegnamento all'inizio dell'Anno Accademico. L' esame orale si svolge in presenza.
La valutazione della prova orale viene formulata tenendo conto della capacità del candidato di illustrare in modo chiaro ed esaustivo le modalità di valutazione dello stato di salute della persona assistita, gli interventi infermieristici finalizzati alla prevenzione e al trattamento dei principali rischi/problemi assistenziali in situazioni a bassa complessità assistenziale, nonché le implicazioni etiche e deontologiche connaturate alla pratica infermieristica.
La valutazione dell’esame orale è espressa in trentesimi.
La valutazione finale dell’esame di Metodologia clinica nelle scienze infermieristiche è frutto della media ponderata delle 2 valutazioni conseguite (esame scritto peso 40% - esame orale peso 60%). La valutazione finale viene comunicata dalla commissione d'esame al termine della prova orale.

Orario di ricevimento

I docenti delle sedi corso ricevono su appuntamento.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE | PARTNERSHIP PER GLI OBIETTIVI
Export

Aims

The teaching focuses on the fundamentals of clinical nursing and professional ethics and introduces the student to an understanding of the conceptual and methodological foundations necessary to carry out the assessment of a person's health status from a physical, psychological, social and spiritual perspective in order to identify health problems of nursing competence and to understand the principles and ethical concepts that guide professional practice.

Contents

Initial comprehensive assessment of the patient and nursing interventions with reference to: respiratory and cardiovascular function, nutrition and hydration, urinary and intestinal elimination, mobility, thermoregulation, hygiene, self-care and skin integrity, safety, infection prevention, sleep, pain, communication and helping relationship, sensory perception, health education and health promotion, cognitive processes, self-concept, loss and bereavement, stress, coping and adaptation, human sexuality, spiritual health.
Deontological implications of nursing practice in relation to some issues of professional relevance, also with reference to recent regulatory directions.

Detailed program

Details of the contents are available in the Syllabi of the Clinical Nursing and Introduction to Professional Ethics modules.

Prerequisites

This course builds on the knowledge of Fundamentals of Nursing and Midwifery Sciences, Biomedical Sciences 1, Hygiene, Occupational Medicine and Medical Statistics.

Teaching form

All lectures are delivered in face-to-face mode with the possibility of guided discussion of clinical cases and videos.

Textbook and teaching resource

Details on the core bibliography for the examination and the bibliography for further study are available in the Syllabi of the Clinical Nursing and Introduction to Professional Ethics modules.

Semester

Second semester.

Assessment method

Written and oral examination on the topics of the examination programme and the core bibliography. There are no in itinere tests.
Written examination: 30 multiple-choice questions with only 1 correct answer for extensive testing of preparation (no. 25 questions on Clinical Nursing; no. 5 questions on Introduction to Professional Ethics; minimum acceptable level for admission to the oral examination: 18/30). A time of 40 minutes is allotted for the written test. Publication of the results (admitted/not admitted) normally takes place within 3 days of the written examination.
Oral examination: The oral examination will be conducted in person. The dates of the oral exam are published at the beginning of the academic year.
The assessment of the oral examination is formulated taking into account the ability of the candidate to illustrate clearly and comprehensively the methods of assessment of the state of health of the person being cared for, the nursing interventions aimed at prevention and treatment of the main nursing risks/problems, as well as the ethical and deontological implications of nursing practice.
The evaluation of the oral examination is expressed in thirtieths.
The final assessment of the examination is the weighted average of the 2 assessments obtained (written examination weighting 40% - oral examination weighting 60%). The final assessment is communicated at the end of the oral examination.

Office hours

By appointment.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS | PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
Enter

Key information

ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
60
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS - Strengthen the means of implementation and revitalize the global partnership for sustainable development
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics