Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Introduction To Midwifery
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Introduction To Midwifery
Course ID number
2425-1-I0101D901-I0101D901M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Fundamentals of Nursing and Midwifery Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso si prefigge di far acquisire agli studenti gli elementi conoscitivi relativi al percorso storico, professionale e disciplinare dell'Ostetricia.

Contenuti sintetici

Storia dell’Ostetricia. Definizione di Storia interna e Storia esterna. Definizione delle Epoche Storiche. La filologia e le fonti storiche primarie originali e secondarie/derivate. La storia della professione ostetrica: epoca antica, medioevale, moderna, contemporanea e presente (Levatrice - Ostetricia: Ostetrica Condotta, Maestra Ostetrica, Ostetrica). La storia della formazione ostetrica, la Scuola Salernitana e Trotula, le università. Storia dell’oggetto di studio: una nuova categoria di assistiti; il non-nato; la “Ruota di Santa Caterina”; ospedalità, pestilenze. La storia dei metodi/metodo: Semmelweis, la svolta scientifica e tecnologica, la “nascita straordinaria” e la nascita medicalizzata (taglio cesareo).

Programma esteso

Storia dell’Ostetricia. Definizione di Storia interna e Storia esterna. Definizione delle Epoche Storiche. La filologia e le fonti storiche primarie originali e secondarie/derivate. La storia della professione ostetrica: epoca antica, medioevale, moderna, contemporanea e presente (Levatrice - Ostetricia: Ostetrica Condotta, Maestra Ostetrica, Ostetrica). La storia della formazione ostetrica, la Scuola Salernitana e Trotula, le università. Storia dell’oggetto di studio: una nuova categoria di assistiti; il non-nato; la “Ruota di Santa Caterina”; ospedalità, pestilenze. La storia dei metodi/metodo: Semmelweis, la svolta scientifica e tecnologica, la “nascita straordinaria” e la nascita medicalizzata (taglio cesareo).

Prerequisiti

Modalità didattica

Le lezioni sono svolte prevalentemente in modalità erogativa (lezione frontale) con l'inserimento di alcune attività interattive (esercitazioni individuali e/o di gruppo, video didattici, discussioni guidate).
Le lezioni si svolgono in presenza.

Materiale didattico

  • Costantini W., Calistri D., (2013), Ostetrica. Le basi scientifico-culturali. Padova: Piccin; (Volume 1, Parte II, Percorso 8 “La Storia dell’Ostetricia”).
  • Guana M., et al., (2011) La disciplina ostetrica: teoria, pratica e organizzazione della professione, Milano: McGraw Hill, (cap. 1).

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1° anno , 1° semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame si svolge con la modalità orale; la valutazione viene formaulata tenendo conto della capacità dello studente di esporre in modo chiaro ed esaustivo i contenuti dei moduli di Infermieristica ed Ostetricia generale , Elementi teorici introduttivi e Regolamentazione professionale che compongono l'insegnamento.
Le date saranno comunicate all'inizio dell'Anno Accademico attraverso il "Calendario Appelli d'esame". Saranno possibili modifiche in relazione alla numerosità degli studenti iscritti
Non sono previste prove in itinere.

Orario di ricevimento

su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The course aims to give students the historical, disciplinary and professional fundamentals in Midwifery

Contents

History of Midwifery, definition of the internal and external concept of History. Philology, primary and secondary historical sources.
The history of Midwifery in the antique, medieval, modern, contemporary and present age. The history of Midwife education: "School of Salerno" and “Trotula”, the Universities. History of the subject of study: a new type of patient, the no-born baby, “S. Catherine’s wheel”, Hospital admission, pestilence. History of methods/method: Semmelweis, scientific and technological breakthrough, “extraordinary birth and medicalized birth (cesarian section)

Detailed program

History of Midwifery, definition of the internal and external concept of History. Philology, primary and secondary historical sources.
The history of Midwifery in the antique, medieval, modern, contemporary and present age. The history of Midwife education: "School of Salerno" and “Trotula”, the Universities. History of the subject of study: a new type of patient, the no-born baby, “S. Catherine’s wheel”, Hospital admission, pestilence. History of methods/method: Semmelweis, scientific and technological breakthrough, “extraordinary birth and medicalized birth (cesarian section)

Prerequisites

Teaching form

Lectures are delivered in face - to - face mode with the possibility of videos, discussion, group or individual work

Textbook and teaching resource

  • Costantini W., Calistri D., (2013), Ostetrica. Le basi scientifico-culturali. Padova: Piccin; (Volume 1, Parte II, Percorso 8 “La Storia dell’Ostetricia”).
  • Guana M., et al., (2011) La disciplina ostetrica: teoria, pratica e organizzazione della professione, Milano: McGraw Hill, (cap. 1).

Semester

1° Year - 1° semester

Assessment method

Oral examination on the topics of the programme and the core bibliography.
The dates will be communicated at the beginning of the Academic Year through the "Exams Calendar". Changes will be possible depending on the number of students enrolled
There are no in itinere tests.

Office hours

by appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/47
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CF
    Carla Foppoli
  • AN
    Antonella Nespoli
  • LO
    Luciarosa Olivadoti
  • EP
    Edda Pellegrini

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics