Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Introduction To The Training 1
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Introduction To The Training 1
Course ID number
2425-1-I0101D902-I0101D906M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Training 1

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

In preparazione al tirocinio clinico lo studente dovrà apprendere e utilizzare i concetti infermieristici ed i principi deontologici, nelle situazioni assistenziali previste dal progetto educativo e, conseguentemente, agire in relazione alle responsabilità richieste dal livello formativo; riconoscere e rispettare il ruolo e le competenze proprie e quelle dei membri dell’équipe assistenziale, stabilendo relazioni, partecipando alle attività ed apportando contributi costruttivi.

Contenuti sintetici

Durante il tirocinio verranno sperimentati, all’interno delle strutture socio-sanitarie, i contenuti presentati all’interno degli insegnamenti del I annodi corso con particolare riferimento al modello concettuale in uso nelle singole sezioni di corso.
Tra le finalità del tirocinio clinico vi è quella di apprendere e sviluppare le COMPETENZE PROFESSIONALI suddivise in sei aree: Cultura, etica e valori; Promozione della salute e prevenzione, guida ed educazione; Processo decisionale; Comunicazione e lavoro in team; Ricerca, sviluppo e leadership; Assistenza infermieristica.

Programma esteso

In preparazione al tirocinio lo studente approfondirà i seguenti contenuti:
• Analisi strutturale di un articolo di ricerca
• Esercitazioni misurazione parametri vitali
• Esercitazione sulle cure igieniche al letto della persona non autosufficiente
• Esercitazioni sulle tecniche di mobilizzazione e trasferimento manuale e con ausili
• Valutazione delle lesioni da pressione
• Assistenza infermieristica al paziente pediatrico
• Assistenza infermieristica al paziente oncologico

Prerequisiti

Definiti dal regolamento del Corso di Laurea

Modalità didattica

La modalità didattica si sviluppa raggiungendo 1 CFU per un totale di 25 ore, così suddivise:
• 5 lezioni da 1 ora frontali svolte in modalità erogativa in presenza;
• 10 lezioni da 2 ore di attività di laboratorio e esercitazioni, svolte in modalità interattiva in presenza;

Materiale didattico

Ausili D., Baccin G., Bezze S., Bompan A., Macchi B, Alberio M., Sironi C., Di Mauro S. (2018) Il Modello assistenziale dei processi umani (2018): un quadro teorico per l’assistenza infermieristica di fronte alla sfida della complessità. Pubblicazione CNAI – Centro Italiano Accreditato per la ricerca e lo sviluppo dell'ICNP™

Craven R.F., Hirnle C.J., Jensen S. (2024) Principi fondamentali dell’assistenza infermieristica, V ed., CEA, Milano;

Herdman TH, Kamitsuru S, Takáo Lopes C (2024) Nanda International. Diagnosi infermieristiche-Definizioni e Classificazione 2024-2026. Milano: CEA. [in stampa]

Sironi C. (2010) Introduzione alla ricerca infermieristica - I fondamenti teorici e gli elementi di base per comprenderla nella realta' italiana Casa Editrice Ambrosiana

Smeltzer S.C., Bare B., Hinkle J.L., Cheever K.H. (2017) Brunner - Suddarth Infermieristica Medico-Chirurgica, CEA, Milano;

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1° Anno, 2° Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza alle lezioni frontali e ai laboratori didattici

Orario di ricevimento

Su appuntamento con i relativi docenti degli Insegnamenti

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

In preparation for the clinical internship, the student must learn and use the concepts of nursing and deontological principles, in the care situations provided by the educational project and, consequently, to act in relation to the responsibilities required by the training level; to recognize and respect the role and competences of the members of the welfare team, establishing relationships, participating in activities and making constructive contributions

Contents

During the internship will be tested, within the social and health structures, the contents presented within the courses of the year with particular reference to the conceptual model in use in the individual sections of the course.
Among the aims of the clinical internship is to learn and develop PROFESSIONAL SKILLS divided into six areas: Culture, ethics and values; Health promotion and prevention, guidance and education; Decision making; Communication and teamwork; Research, development and leadership; Nursing.

Detailed program

In preparation for the internship the student will deepen the following contents:
• Structural analysis of a research article
• Exercises measuring vital signs
• Exercise on hygienic care at the bed of the dependent person
• Exercises on mobilization and manual and aid transfer techniques
• Evaluation of pressure injuries
• Pediatric patient nursing
• Nursing care for cancer patients

Prerequisites

Defined by the regulations of the Degree Programme.

Teaching form

The teaching method develops reaching 1 CFU for a total of 25 hours, divided as follows:

  • 5 lessons from 1 hour in front of the course;
  • 10 lessons of 2 hours of laboratory activities and exercises, carried out in interactive mode in presence;

Textbook and teaching resource

Ausili D., Baccin G., Bezze S., Bompan A., Macchi B, Alberio M., Sironi C., Di Mauro S. (2018) The Model of Human Processes (2018): a theoretical framework for nursing care in the face of the challenge of complexity. CNAI Publication - Accredited Italian Centre for ICNP Research and Development™

Craven R.F., Hirnle C.J., Jensen S. (2024) Basic principles of nursing, V ed., CEA, Milan;

Herdman TH, Kamitsuru S, Takáo Lopes C (2024) Nanda International. Nursing Diagnosis-Definitions and Classification 2024-2026. Milan: CEA. [in print]

Sironi C. (2010) Introduction to nursing research - The theoretical foundations and the basic elements to understand it in Italian reality

Smeltzer S.C., Bare B., Hinkle J.L., Cheever K.H. (2017) Brunner - Suddarth Infermieristica Medico-Chirurgica, CEA, Milano;

Semester

1 st year, 2 nd Semester

Assessment method

Attendance at lectures and workshops

Office hours

By appointment with the relevant teachers of the Teachings

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/45
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
25
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • DC
    Daniela Colombo
  • Stefano Maestrini
    Stefano Maestrini
  • CO
    Carmela Ongaro
  • MT
    Marta Toffoletto

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics