Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Medical Genetics
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Medical Genetics
Course ID number
2425-1-I0101D001-I0101D003M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Biomedical Sciences 1

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente deve conoscere le patologie genetiche e cromosomiche, i concetti e le modalità di trasmissione dei caratteri ereditari e dei meccanismi patogenetici “non tradizionali”.

Contenuti sintetici

Il corso si propone di trasmettere la conoscenza delle patologie genetiche e cromosomiche; i concetti e le modalità di trasmissione dei caratteri ereditari meccanismi patogenetici “non tradizionali”, nonché le basi per la conoscenza qualitativa e quantitativa dei fenomeni biologici.

Programma esteso

Introduzione alla Genetica. Cenni sulle leggi di Mendel. Genetica dei gruppi sanguigni, antigeni Rh e MN, cenni sulla fisiologia della riproduzione. Il cariotipo: cenni storici, tecniche, indicazioni alla diagnosi pre e postnatale. Anomalie cromosomiche di numero, anomalie cromosomiche di struttura e conseguenze cliniche sul fenotipo e sulla riproduzione. Determinazione del sesso: cenni, patologie da alterazioni numeriche dei cromosomi del sesso; inattivazione del cromosoma X. Diversi tipi di ereditarietà delle malattie monogeniche mendeliane (alberi genealogici ed esempi di patologie genetiche): autosomica dominante; autosomica recessiva; recessiva legata al cromosoma X; dominante legata al cromosoma X. Eredità non mendeliana: malattie da espansione di triplette, imprinting e sindromi correlate.

Prerequisiti

conoscenze di base di biologia.

Modalità didattica

Modalità erogativa in presenza in lingua italiana.

Materiale didattico

Diapositive del docente
Chieffi G., Dolfini S., Malcovati M., Pierantoni R., Poli M., Tenchini M.L. Biologia e Genetica
(2013) Edises - IV ed.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Non sono previste prove in itinere
Esame scritto: 11 domande con risposte chiuse (Vero/Falso, Corrispondenze, Scelta a risposta multipla, ecc.) (0 punti per domande errate o incomplete)
Viene valutata la conoscenza di quanto appreso nelle lezioni
La valutazione sarà complessiva per i diversi moduli

Orario di ricevimento

Su appuntamento da richiesta per e-mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Students are expected to acquire knowledge regarding the chromosomal and genetic pathologies, the fundamentals and the transmission models of the hereditary traits and of the "non traditional", pathogenic mechanisms.

Contents

The course aims to transmit knowledge about the chromosomal and genetic patologies; the fundamentals and the transmission fashion of the hereditary traits and of the pathogenic, "non traditional" mechanisms, as well as the basis for the quantitative and qualitative knowledge of the biological processes.

Detailed program

  • Introduction to Genetics
  • Overview of Mendel's laws
  • Genetics of blood groups, Rh and MN antigens, overview of reproductive physiology
  • The karyotype: historical notes, techniques, indications for pre- and postnatal diagnosis
  • Numerical chromosomal abnormalities, structural chromosomal abnormalities, and their clinical consequences on phenotype and reproduction
  • Sex determination: overview, pathologies from numerical abnormalities of sex chromosomes; X chromosome inactivation
  • Different types of inheritance of Mendelian monogenic diseases (pedigree charts and examples of genetic diseases): autosomal dominant; autosomal recessive; X-linked recessive; X-linked dominant
  • Non-Mendelian inheritance: triplet expansion diseases, imprinting, and related syndromes

Prerequisites

basic knowledge of biology

Teaching form

Lectures in Italian, no remote teaching activities are planned

Textbook and teaching resource

Material provided by the teacher: slides.

Chieffi G., Dolfini S., Malcovati M., Pierantoni R., Poli M., Tenchini M.L. Biologia e Genetica
(2013) Edises - IV ed.

Semester

First semester

Assessment method

No interim tests

  • Written exam: 11 questions with closed answers (True/False, Matching, Multiple Choice, etc.) (0 points for incorrect or incomplete answers)
  • Evaluation of the knowledge acquired during the lessons
  • The evaluation will be comprehensive for the different modules

Office hours

on demand, by email

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/03
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LB
    Lucia Pia Bruno

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics