Course Syllabus
Obiettivi
Conoscerà le modalità con cui porre un quesito di ricerca e reperire, comprendere e analizzare criticamente la letteratura scientifica.
Contenuti sintetici
Il corso fornisce i fondamenti della ricerca in midwifery.
Programma esteso
- La ricerca bibliografica e le modalità di citazione dei riferimenti bibliografici.
- Le differenze tra ricerca quantitativa e qualitativa.
- I vari disegni di studio.
- La valutazione critica di un articolo scientifico.
- La pianificazione di una ricerca.
- La metodologia PICO.
- Il Comitato Etico.
- La diffusione delle conoscenze
Prerequisiti
Nessuno
Modalità didattica
22 ore di didattica erogativa, 10 ore di didattica interattiva con esercitazioni e lavori di gruppo.
Materiale didattico
Rees Colin. Introduction to research for Midwives. Churchill Livingstone Elsevier, 2011, 3ed.
Siu Caroll and Camerasamy Huguette, Doing a Research Project in Nursing & Midwifery. A basic guide to research using the Literature review Methodology, Sage, 2013.
D. Silverman, Come fare ricerca qualitativa. Una guida pratica. 2002, Carocci Editore
S. Kanizsa, Che ne pensi?L'intervista nella pratica didattica, 2013, Carocci Editore
Spiby H, Munro J. Evidence based midwifery. Application in context. Wiley-blackwell, 2010.
Loai Albarqouni, Tammy Hoffmann, Sharon Straus, Nina Rydland Olsen, Taryn Young, Dragan Ilic, Terrence Shaneyfelt, R. Brian Haynes, Gordon Guyatt, Paul Glasziou. Evidence-based Practice: le competenze core per tutti i professionisti sanitari. Evidence 2019
Doughty,R., Menage D. Introduction to research for midwives. Elsevier, 2011, 3ed.
i materiali didattici (slides, tracce di lavoro, articoli scientifici) verranno caricati sulle pagine e-learning dedicate ai singoli moduli
Periodo di erogazione dell'insegnamento
II semestre
Modalità di verifica del profitto e valutazione
Test scritto a risposte chiuse (vero/falso, corrispondenze, scelte a risposta multiple) e domande brevi equivalenti a brevissimi saggi.
Successivamente alla prova scritta sarà previsto un colloquio di discussione sullo scritto e su tutti gli argomenti trattati a lezione che potrà confermare, aumentare o ridurre il voto della prova scritta.
Non sono previsti esami in itinere.
Orario di ricevimento
Su appuntamento
Sustainable Development Goals
Aims
By the end of the course, the student will know how to make a search query and how to find, to understand and to analyze critically scientific literature.
Contents
The course provides fundamentals of midwifery research process.
Detailed program
- The bibliographic research and how to quote references.
- Differences between quantitative and qualitative research.
- Various types of study designs.
- Critical evaluation of a scientific paper.
- Planning a scientific research.
- The PICO method.
- The Ethics Committee.
- Spread of knowledge.
Prerequisites
None
Teaching form
8 Hours of lectures, 4 hours of interactive teaching with practice exercises and group works.
Textbook and teaching resource
Rees Colin. Introduction to research for Midwives. Churchill Livingstone Elsevier, 2011, 3ed.
Siu Caroll and Camerasamy Huguette, Doing a Research Project in Nursing & Midwifery. A basic guide to research using the Literature review Methodology, Sage, 2013.
D. Silverman, Come fare ricerca qualitativa. Una guida pratica. 2002, Carocci Editore
S. Kanizsa, Che ne pensi?L'intervista nella pratica didattica, 2013, Carocci Editore
Spiby H, Munro J. Evidence based midwifery. Application in context. Wiley-blackwell, 2010.
Loai Albarqouni, Tammy Hoffmann, Sharon Straus, Nina Rydland Olsen, Taryn Young, Dragan Ilic, Terrence Shaneyfelt, R. Brian Haynes, Gordon Guyatt, Paul Glasziou. Evidence-based Practice: le competenze core per tutti i professionisti sanitari. Evidence 2019
Doughty,R., Menage D. Introduction to research for midwives. Elsevier, 2011, 3ed.
The teaching materials used (slides, work tracks, scientific articles) will be uploaded on the e-learning pages dedicated to the individual modules.
Semester
II semester
Assessment method
Written exam with close answers (true/false, matches, multiple choise answers) and brief open answers as very short essays.
After the write exam there will be an oral exam with discussion of the written exam and on all the topics of the lessons that will be able to confirm, increase or reduce the evaluation of the written test.
There are no examinations in progress.
Office hours
On appointment