Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Planification of The Rehabilitative Intervention (blended)
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Planification of The Rehabilitative Intervention (blended)
Course ID number
2425-3-I0201D143-I0201D149M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Projecting and Programming The Rehabilitative Intervention

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Comprendere il progetto riabilitativo e impostare il programma riabilitativo, competenze per la diagnostica clinica per la discussione di un caso clinico. • analizzare e valutare le patologie con un approccio medico e scientifico in un’ottica di genere per migliorare non solo le conoscenze sui diversi aspetti alla base delle differenze ma anche l’adeguatezza dell’intervento sulla salute per stimolare una maggiore attenzione alla raccolta dei dati anamnestici, strumentali e laboratoristici e alla stesura delle cartelle e dei referti in relazione al genere del paziente;

Contenuti sintetici

Il modulo è strutturato con una serie di casi clinici che vengono presentati per la discussione a gruppi.
ll docente presenta le prime informazioni sul caso (anamnestiche) e chiede che cos'altro i gruppi ritengono necessario sapere per avere tutte le informazioni necessarie per la pianificazione dell'intervento, si discutono le varie richieste ed il docente procede ad illustrare una seconda serie di informazioni (obiettività) e si riprende con richieste, discussione e sintesi fino alla conclusione.

Programma esteso

Elementi teorici per la comprensione del progetto riabilitativo

Elementi teorici per l'impostazione del piano riabilitativo

Le competenze

- per la diagnostica clinica

- per la discussione di un caso clinico

Prerequisiti

nessuno

Modalità didattica

attività in modalità blended (in presenza e online), discussioni su casi clinici su forum, metodologie didattiche attive

Materiale didattico

- Progettare la riabilitazione il lavoro in team professionale - Nino Basaglia – EDIERMES L'ESERCIZIO IN MEDICINA RIABILITATIVA V.M.Saraceni e D.A.Fletzer

  • E-learning handouts – e-learning platform Introduzione alla medicina riabilitativa c. Cerri BA Graphis edizioni Napoli

Periodo di erogazione dell'insegnamento

primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

valutazione in itinere

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

"Understand the rehabilitation project and set up the rehabilitation program, skills for clinical diagnostics for the discussion of a clinical case. Analyze and evaluate pathologies with a medical and scientific approach from a gender perspective to improve not only knowledge of the various aspects underlying the differences but also the adequacy of health interventions. This aims to encourage greater attention to the collection of anamnesis, instrumental, and laboratory data, and to the drafting of medical records and reports in relation to the patient's gender."

Contents

The module is structured with a series of clinical cases which are presented for group discussion.
The teacher presents the first information on the case (anamnesis) and asks what else the groups deem necessary to know in order to have all the information necessary for planning the intervention, the various requests are discussed and the teacher proceeds to illustrate a second series of information (objectivity) and continues with requests, discussions and synthesis up to the conclusion.

Detailed program

Theoretical elements for the comprehension of the rehabilitative project Theoretical elements for the setting up of the rehabilitative plan Competences:

- for the clinical diagnosis

- for the discussion of a clinical case

Prerequisites

none

Teaching form

activities in blended mode (face to face and online), discussions of clinical cases on forums, active teaching methodologies

Textbook and teaching resource

- Progettare la riabilitazione il lavoro in team professionale - Nino Basaglia – EDIERMES L'ESERCIZIO IN MEDICINA RIABILITATIVA V.M.Saraceni e D.A.Fletzer

  • E-learning handouts – e-learning platform Introduzione alla medicina riabilitativa c. Cerri BA Graphis edizioni Napoli

Semester

1st semester

Assessment method

in itinere

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/34
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Roberta Stella Ambiveri
    Roberta Stella Ambiveri
  • AG
    Andrea Gambino
  • CP
    Cecilia Perin

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics