Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Statistics for Research
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Statistics for Research
Course ID number
2425-3-I0202D130-I0202D059M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Professional and Educational Responsibility and Health System Management

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Consolidamento delle conoscenze di base dei principali strumenti statistico-metodologici della statistica descrittiva e introduzione alla statistica inferenziale per la programmazione degli studi e l’analisi dei dati

Il modulo si propone di rendere lo studente in grado di:

  • Leggere con spirito critico la letteratura scientifica che presenti analisi statistiche descrittive e inferenziali con la presenza di intervalli di confidenza
  • Avere una conoscenza di base solida per essere coinvolto nella concezione e realizzazione di studi

Contenuti sintetici

Intervallo di confidenza sul parametro p probabilità di un evento (proporzione)
Tabelle di frequenza e grafici
Indicatori di ordine di grandezza e dispersione
Distribuzione Gaussiana (per approssimare l'andamento di un istogramma)
Intervallo di confidenza sul parametro mu

Programma esteso

  • UNITA' A : Intervallo di confidenza sulla proporzione p (Capitolo 9)
    Calcolo della stima puntuale di una probabilità
    Intervallo di confidenza: calcolo della stima intervallare di una probabilità, interpretazione, simulazione
    Pianificazione della stima intervallare di una probabilità

-------> QUIZ

  • UNITA' B : Organizzare e sintetizzare i dati (Capitolo 2 e Capitolo 3)
    Costruzione di una tabella di frequenza per una caratteristica qualitativa: frequenze assolute, relative, relative %
    Rappresentazione grafica con grafici a barre, a torta
    Costruzione di una tabella di frequenza per una caratteristica quantitativa: aggregazione in classi, frequenze assolute, relative, relative %
    Rappresentazione grafica con istogramma
    Indicatori sintetici dell’ordine di grandezza e della variabilità del fenomeno quantitiativo: media aritmentica (e/o mediana) e deviazione standard

-------> QUIZ

  • UNITA' C : Distribuzione Gaussiana ed il suo uso come metodo di approssimazione di un istogramma (Capitolo 7)
    Distribuzione Gaussiana: genesi e metodo di calcolo delle aree

-------> QUIZ

  • UNITA' D : Intervallo di confidenza su mu (Capitolo 9)
    Intervallo di confidenza: calcolo della stima intervallare di un parametro mu, interpretazione, simulazione
    Pianificazione della stima intervallare di un parametro mu

-------> QUIZ

Prerequisiti

Conoscenze di base della statistica descrittiva.

Modalità didattica

Indicata nel syllabus del corso.

Materiale didattico

  • Testo: Fondamenti di statistica Micheal Sullivan III, traduzione a cura di Emma Zavarrone, Pearson 2020, diponibile anche come e-book https://www.pearson.it/opera/pearson/0-7264-fondamenti_di_statistica
  • Slides
  • Video Clip

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Indicato nel syllabus del corso.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Indicata nel syllabus del corso.

Orario di ricevimento

Indicato nel syllabus del corso.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

Consolidation of basic knowledge of the main statistical-methodological tools of descriptive statistics and introduction to inferential statistics for study planning and data analysis

The module aims to make the student able to:

  • Critically read the scientific literature that presents descriptive and inferential statistical analyzes with confidence intervals
  • Have a solid basic knowledge to be involved in the design and implementation of studies

Contents

Confidence interval on the parameter p probability of an event (proportion)
Frequency tables and graphs
Order of magnitude and dispersion indicators
Gaussian Distribution (to approximate the trend of a histogram)
Confidence interval on the mu parameter

Detailed program

  • UNIT A: Confidence interval on the proportion p (Chapter 9)
    Calculation of the point estimate of a probability
    Confidence interval: calculation of the interval estimate of a probability, interpretation, simulation
    Planning the interval estimate of a probability

-------> QUIZ

  • UNIT B: Organizing and summarizing data (Chapter 2 and Chapter 3)
    Construction of a frequency table for a qualitative characteristic: absolute, relative, relative frequencies %
    Graphic representation with bar and pie charts
    Construction of a frequency table for a quantitative characteristic: aggregation into classes, absolute, relative, relative % frequencies
    Graphic representation with histogram
    Synthetic indicators of the order of magnitude and variability of the quantitative phenomenon: arithmetic mean (and/or median) and standard deviation

-------> QUIZ

  • UNIT C : Gaussian Distribution and its use as a histogram approximation method (Chapter 7)
    Gaussian distribution: genesis and area calculation method

-------> QUIZ

  • UNIT D : Confidence interval on mu (Chapter 9)
    Confidence interval: calculation of the interval estimate of a mu parameter, interpretation, simulation
    Planning the interval estimation of a mu parameter

-------> QUIZ

Prerequisites

Basic knowledge of descriptive statistics.

Teaching form

Specified in the syllabus of the course.

Textbook and teaching resource

  • Book: Fondamenti di statistica Micheal Sullivan III, traduzione a cura di Emma Zavarrone, Pearson 2020, diponibile anche come e-book https://www.pearson.it/opera/pearson/0-7264-fondamenti_di_statistica
  • Slides
  • Video Clip

Semester

Specified in the syllabus of the course.

Assessment method

Specified in the syllabus of the course.

Office hours

Specified in the syllabus of the course.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
MED/01
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LA
    Laura Antolini

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics