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  1. Medicine and Surgery
  2. Master Degree
  3. Scienze Infermieristiche e Ostetriche [K0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Nursing and Midwifery Management
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Nursing and Midwifery Management
Course ID number
2425-2-K0101D009
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Clinical Management and Managerial Theories Course ID number 2425-2-K0101D009-K0101D029M
Course summary SYLLABUS
Course full name Clinical Management System Course ID number 2425-2-K0101D009-K0101D030M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Obiettivi

Il corso si propone di fornire le conoscenze e i metodi per analizzare, progettare e valutare l’organizzazione del sistema infermieristico ed ostetrico nelle aziende sanitarie.

Contenuti sintetici

MANAGEMENT ASSISTENZIALE E TEORIE DIREZIONALI - Conoscere i paradigmi che hanno caratterizzato le varie epoche dell’evoluzione del pensiero manageriale ed analizzarne le ricadute nello sviluppo del sistema infermieristico ed ostetrico nelle organizzazioni sanitarie; conoscere gli elementi di base dell’analisi organizzativa ed applicarli al sistema infermieristico ed ostetrico; conoscere i modelli dell’assistenza infermieristica ed ostetrica per definirne le relazioni con i modelli teorici dell’assistenza infermieristica ed ostetrica. ELEMENTI DI PROGETTAZIONE ORGANIZZATIVA DEL SISTEMA ASSISTENZIALE - Conoscere metodi e strumenti di gestione del personale ed applicarli secondo la logica della classificazione dell’assistenza infermieristica e ostetrica basata sul criterio della complessità dei bisogni di assistenza infermieristica della persona assistita; conoscere metodi e strumenti per sviluppare progetti di miglioramento continuo della qualità dell’assistenza infermieristica ed ostetrica secondo i modelli di accreditamento nazionali ed internazionali; conoscere gli orientamenti attuali riguardo alla cultura della prevenzione e gestione del rischio in sanità.

Programma esteso

Concetti e significati di organizzazione e sistema. Natura e significato delle organizzazioni. Evoluzione del pensiero organizzativo. Le scuole di pensiero (classica, relazioni umane, scuola sistemica e scuola delle contingenze organizzative) e i relativi approcci critici. I nuovi approcci alla lettura delle organizzazioni: contingenze e sistemi incerti. La lettura sistemica dell'organizzazione. L'Intelligenza Emotiva applicata all'interno delle organizzazioni. Project management: teorie, metodologia ed esercitazione pratica. I sistemi adattivi complessi. Lean organizations. Organizzazione per intensità di cura e complessità assistenziale. Continuità assistenziale. I sistemi di rilevazione della complessità assistenziale. I modelli organizzativi delle direzioni infermieristiche ed ostetriche. Management delle risorse umane.

Prerequisiti

Definiti dal regolamento del corso.

Modalità didattica

Lezioni frontali con discussioni guidate in plenaria. Esercitazioni pratiche. Seminario di approfondimento o partecipazione ad un convegno indicato dai docenti inerente gli argomenti trattati.

Materiale didattico

Pontello G. (1998) Il management infermieristico. Milano: Masson; Calamandrei C., Orlandi C. (2009) La dirigenza infermieristica. Milano: McGraw-Hill; Auteri E. (2009) Management delle risorse umane. Fondamenti professionali. Milano: Edizioni Angelo Guerini ed associati SpA; Moiset C., Vanzetta M.(2009) Misurare l’assistenza: il SIPI: dalla progettazione all’applicazione. Milano: McGraw-Hill; Bonazzi G. (1998) Storia del pensiero organizzativo. Milano: Franco Angeli.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo anno, secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Test con domande a risposta aperta. Elaborato scritto con caratteristiche illustrate dal docente durante il corso.

Orario di ricevimento

Concordato coi docenti via e-mail.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
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Aims

The course aims to provide knowledge and methods to analyze, design and evaluate nursing and midwifery care organization in the health system.

Contents

CLINICAL MANAGEMENT AND MANAGERIAL THEORIES - To know the paradigms that have characterized the various ages of the evolution of management thinking and to analyse their impact in the development of nursing and midwifery systems within the health care organizations. To know the basic elements of organizational analysis and to apply them to nursing and midwifery care. To know the nursing and midwifery organizational models in order to understand their relationships with the theoretical models of nursing and midwifery in use. ELEMENTS OF ORGANIZATIONAL DEVELOPMENT STRATEGIES - To know main human resources management methods and tools and to apply them, according to criteria that take into account complexity of patients’ needs. To know methods and tools to develop continuous improvement projects for the quality of nursing and midwifery care, according to national and international accreditation models. To know current guidelines for prevention and risk management in healthcare.

Detailed program

Concepts and meanings of organization and system. Nature and significance of the organizations in healthcare. Evolution of organizational thinking. The schools of thought (classical, human relationships, systemic school and school of the organizational contingencies) and the related critical approaches. New approaches to the analysis of the organization: contingencies and uncertain systems. Systemic analysis of the organization. Emotional intelligence applied within the organizations. Project management: theory, methodology and practical training. The complex adaptive systems. Lean organization. Organization for intensity of cures and complexity of care. Continuity of care. The recognition of complexity care systems. Organizational models for nursing and midwifery practices. Management of human resources.

Prerequisites

Defined by the degree regulation.

Teaching form

Lectures with guided discussions in plenary sessions. Practical exercises. Seminar or conference participation as suggested by teachers, according to the course’ contents.

Textbook and teaching resource

Pontello G. (1998) Il management infermieristico. Milano: Masson; Calamandrei C., Orlandi C. (2009) La dirigenza infermieristica. Milano: McGraw-Hill; Auteri E. (2009) Management delle risorse umane. Fondamenti professionali. Milano: Edizioni Angelo Guerini ed associati SpA; Moiset C., Vanzetta M.(2009) Misurare l’assistenza: il SIPI: dalla progettazione all’applicazione. Milano: McGraw-Hill; Bonazzi G. (1998) Storia del pensiero organizzativo. Milano: Franco Angeli.

Semester

Second year, second semester

Assessment method

Test with open-ended questions. Academic essay with specific characteristics that will be illustrated by the teacher during the course.

Office hours

Agreed with teachers by e-mail.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
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Key information

ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

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