- Medicine and Surgery
- Master Degree
- Scienze Infermieristiche e Ostetriche [K0101D]
- Courses
- A.A. 2024-2025
- 1st year
- Clinical Psychology
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi
Al termine del corso lo studente deve sapere:
fornire una definizione di regolazione emozionale; descrivere il modello modale di regolazione delle emozioni e le sue fasi; fornire esemplificazioni professionali dell’utilizzo delle diverse strategie; descrivere le principali caratteristiche del modello delle emozioni di base e conceptual act model; saper descrivere le caratteristiche di un feedback efficace; saper applicare i principi di base dell’intervista motivazionale; saper riconoscere le fasi dell’intervista motivazionale in un colloquio simulato o reale; sapere applicare il Modello Transteorico del Cambiamento alle situazioni professionali.
Contenuti sintetici
Emozioni e regolazione delle emozioni in ambito professionale;
Dare e ricevere feedback in ambito clinico;
Il colloquio motivazionale
Il Modello Transteorico del Cambiamento
Programma esteso
Modello processuale di regolazione delle emozioni; definizione di regolazione delle emozioni; le cinque fasi del modello modale; esempi clinici di utilizzo delle strategie; modello delle emozioni di base e conceptual act model; come fornire un feedback in modo efficace e produttivo; come utilizzare un feedback in modo efficace e produttivo; i principi e le tecniche di base dell'intervista motivazionale; le fasi del modello transteorico
Modalità didattica
Il corso è strutturato in 4 lezioni da 4 ore svolte in modalità erogativa nella parte iniziale che è volta a coinvolgere gli studenti in modo interattivo nella parte successiva attraverso la discussione in gruppo di situazioni professionali, lavori in piccolo gruppo e role playing. Tutte le attività sono svolte in presenza.
Materiale didattico
Rezzonico G., De Marco I., Lavorare con le emozioni nell’approccio costruttivista, Torino, Bollati Boringhieri (2012)
Gross J. (2015). Emotion regulation: current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26, 1-26
Lindquist K.A. (2013). Emotions Emerge from More Basic Psychological Ingredients: A Modern Psychological Constructionist Model. Emotion Review, 5, 4, 356–368
Ramani S., Krackov S.K. (2012). Twelve tips for giving feedback effectively in the clinical environment. Medical Teacher, 34, 10, 787-791
Van Der Leeuw R., Slootweg I.A. (2012). Twelve tips for making the best use of feedback. Medical Teacher, 35, 5, 348-351
Marla A. Corwin (2018). Motivational Interviewing and HIV: A Guide for Navigators, NMAC
Sulla piattaforma e-learning saranno caricati materiali di approfondimento (video, letture consigliate)
Periodo di erogazione dell'insegnamento
secondo semestre
Modalità di verifica del profitto e valutazione
prova orale sugli argomenti trattati a lezione con domande di tipo deduttivo e induttivo e di ragionamento su situazioni professionali.
Il punteggio concorrerà alla valutazione complessiva del corso integrato
Orario di ricevimento
su appuntamento: marco.bani1@unimib.it
sia in modalità telematica che in presenza (U38, 5° piano, stanza 5041)
Sustainable Development Goals
Aims
At the end of the course the student must be able to:
provide a definition of emotional regulation; describe the modal model of emotion regulation and its phases; provide professional examples of the use of different strategies; describe the main features of the basic emotions approach and the conceptual act model; know how to describe the features of effective feedback; knowing how to apply the basic concepts of th motivational interview; know how to recognize the phases of the motivational interview in a simulated or real interview; knowing how to apply the Transtheretical Model of Change to professional situations
Contents
Emotions and emotion regulation in the professional field;
Giving and receiving feedback in the clinical setting;
The motivational Interview
The Transtheretical Model of Change
Detailed program
Process model of emotion regulation; definition of emotion regulation; the five phases of the modal model; clinical examples of use of emotion regulation strategies; model of basic emotions and conceptual act model; how to provide feedback in an effective and productive way; how to use feedback in an effective and productive way; the basic principles and thecniques of the motivational interview; steps of the transtheoretical model of change
Teaching form
The course is structured into four 4-hour lessons, with a frontal lecture in the first part. The subsequent part aims to involve students interactively through group discussions of professional situations, small group work, and role playing activites. All activities are carried out in person.
Textbook and teaching resource
Rezzonico G., De Marco I., Lavorare con le emozioni nell’approccio costruttivista, Torino, Bollati Boringhieri (2012)
Gross J. (2015). Emotion regulation: current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26, 1-26
Lindquist K.A. (2013). Emotions Emerge from More Basic Psychological Ingredients: A Modern Psychological Constructionist Model. Emotion Review, 5, 4, 356–368
Ramani S., Krackov S.K. (2012). Twelve tips for giving feedback effectively in the clinical environment. Medical Teacher, 34, 10, 787-791
Van Der Leeuw R., Slootweg I.A. (2012). Twelve tips for making the best use of feedback. Medical Teacher, 35, 5, 348-351
Marla A. Corwin (2018). Motivational Interviewing and HIV: A Guide for Navigators, NMAC
In-depth and supplementary materials will be uploaded to the module's e-learning page (including videos, PDF documents, and presentations used in lessons).
Semester
second semester
Assessment method
The assessment will be based on an oral exam on the topics covered in class with deductive and inductive questions and reasoning on professional situations.
The score will contribute to the overall evaluation of the integrated course.
Office hours
by appointment: marco.bani1@unimib.it
online or in presence (Building U38, 5° floor, room 5041)