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  1. Economics
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  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Economics of Global Markets - 2
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Economics of Global Markets - 2
Course ID number
2425-3-E1801M045-E1801M063M-T2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Economics & Law for Global Markets

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

I moduli di Economia degli Scambi Internazionali e dei Mercati Globali forniscono agli studenti gli strumenti per comprendere l'integrazione dei mercati in ambito globale. I contenuti comprendono le teorie e l'evidenza empirica che spiegano il commercio internazionale e le politiche commerciali, la mobilità dei fattori produttivi (lavoro) e il comportamento delle imprese multinazionali (offshoring e outsourcing).

Contenuti sintetici

Teorie del commercio internazionale
Politiche commerciali
Mobilità dei fattori produttivi (lavoro) e della produzione (offshoring e outsourcing)

Programma esteso

-Introduzione al commercio internazionale: dati, fatti stilizzati, problemi aperti
-Teorie del commercio internazionale: la teoria dei vantaggi comparati e la teoria degli scambi interindustriali
-Politiche commerciali: dazi, sussidi, quoti, limitazioni volontarie alle esportazioni
-Teorie della mobilità internazionale dei fattori produttivi
-Il comportamento delle imprese multinazionali

Prerequisiti

Il corso richiede la conoscenza dei principi base della microeconomia.

Metodi didattici

Insegnamento con differenti modalità didattiche:
-20 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza
-2 lezioni da 2 ore svolta in modalità interattiva in presenza
-6 esercitazioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame finale scritto. Domande a riposta multipla e domande aperte (teoria e esercizi).

Testi di riferimento

Paul Krugman, Maurice Obstfeld e Marc Melitz (2019), "Economia Internazionale", vol. 1, 12° Edizione, Pearson

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning objectives

This course aims to addresses the most important topics in the field of International Trade. These range from trade
theories to trade policies, from foreign direct investments to outsourcing strategies.

Contents

Theories of international trade
Commercial policies
Mobility of production (offshoring and outsourcing) and production factors (labor)

Detailed program

-Introduction to international trade: data, stylized facts, open issues
-Theories of international trade: the theory of comparative advantages and the theory of inter-industrial exchanges
-Commercial policies: duties, subsidies, quotas, voluntary limitations on exports

  • Theories of the international mobility of production factors
    -The behavior of multinational companies

Prerequisites

This course requires basic knowledge of microeconomics

Teaching methods

-20 lectures of 2 hours each conducted in face-to-face delivery mode
-2 interactive lectures of 2 hours each conducted in interactive face-to-face delivery mode
-6 exercise sessions of 2 hours each conducted in face-to-face delivery mode

Assessment methods

Final written exam. Multiple choice questions and open questions, including applied excercises.

Textbooks and Reading Materials

Paul Krugman, Maurice Obstfeld e Marc Melitz (2019), "Economia Internazionale", vol. 1, 12° Edizione, Pearson

Semester

Second semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/06
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
14
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MM
    Mariapia Mendola

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

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