Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Marketing, Comunicazione Aziendale e Mercati Globali [E1806M - E1801M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Marketing Metrics - 2
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Marketing Metrics - 2
Course ID number
2425-2-E1801M043-E1801M060M-T2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Marketing

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Scienze Economico-Aziendali

Obiettivi formativi

Marketing Metrics è un modulo dell’insegnamento Marketing (13 CFU – Marketing I 8 CFU e Marketing Metrics 5 CFU).
Il corso mira a fornire un quadro ampio e approfondito dei principali metodi, tecniche e metriche per misurare e valutare le performance di marketing. Tutti questi elementi forniscono gli strumenti per valutare i ritorni dagli investimenti in marketing e, infine, il contributo del marketing alla creazione di valore dell'azienda.
Il corso propone agli studenti un quadro ampio e approfondito di teorie, modelli, metodi, tecniche e specifici indicatori per misurare e valutare adeguatamente i ritorni nel più ampio processo di generazione del valore.

Contenuti sintetici

Il corso intende analizzare le principali metriche di valutazione delle strategie di marketing. In particolare, le marketing metrics relative a studio del mercato, consumatori, profittabilità del marketing e prodotto, prezzo, distribuzione, social media, e comunicazione saranno esaminate.

Programma esteso

  • Misurazione della performance e metriche di marketing
  • Marketing metrics e value creation: Marketing Profitability Metrics
  • Customer analytics e metrics: customer acquisition and customer value
  • Metriche per la gestione del prodotto e del portafoglio prodotti (Product metrics)
  • Metriche di valutazione della forza di vendita e canale distributivo
  • Metriche di valutazione delle strategie di prezzo (Price metrics)
  • Digital marketing metrics & Social media marketing metrics
  • Metriche di marketing communication

Prerequisiti

  • Conoscenze di base relative al market-driven management

  • Per studenti Erasmus: conoscenze di base di market-driven management

Metodi didattici

Insegnamento svolto ricorrendo a due modalità didattiche:
-10 lezioni da 2 ore (ad eccezione dell'ultima lezione, della durata di 1 ora) svolte in modalità erogativa
-8 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa nella parte iniziale, che può coinvolgere gli studenti in modo interattivo nella parte finale.

Le lezioni si terranno principalmente in presenza, ed eventualmente alcune lezioni potranno essere impartite da remoto.

Lingua di insegnamento: Italiano

Periodo di erogazione dell'insegnamento: 1

Modalità di verifica dell'apprendimento

A fine corso sarà possibile sostenere un esame scritto sul materiale spiegato a lezione e sul materiale bibliografico di approfondimento indicato durante il corso. La prova scritta sarà suddivisa in domande aperte (esposizione di argomenti trattati a lezione o nel materiale bibliografico indicato), esercizi, e chiuse (scelta a risposta multipla).

Negli appelli ufficiali, l’esame è svolto in forma orale sulla bibliografia indicata alla pagina del corso per verificare la conoscenza degli argomenti e la capacità di riflessione su punti critici del programma.

Testi di riferimento

  • Bendle, N, Farris, P. W., Pfeifer, P., & Reibstein, D. ., Marketing metrics: the manager's guide to measuring marketing performance, Pearson Education, 2021, IV edition (Chapters 1-9).

Sustainable Development Goals

IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Learning area

Business Management

Learning objectives

The course is aimed at providing the methods, techniques, and specific metrics to measure and evaluate marketing performance. All of these elements provide the tools to correctly define investments and their returns, and ultimately the marketing contribution to company’s value creation.
The course provides students with an in-depth framework of specific indicators to adequately measure and evaluate returns in the broader value generation process.

Contents

The course aims to explore the main marketing metrics. In particular, demand metrics, customer metrics, marketing profitability metrics and product, distribution, communication, digital marketing and price metrics will be examined.

Detailed program

  • Performance mesurement and Marketing Metrics
  • Marketing metrics e value creation: Marketing Profitability Metrics
  • Customer analitycs and metrics: customer acquisition and customer value
  • Product Metrics and product portfolio
  • Sales Force and marketing channel Metrics
  • Price Metrics
  • Digital Marketing and social media marketing metrics
  • Promotion Metrics

Prerequisites

  • Background in market-driven management

  • For Erasmus students: basic knowledge of market-driven management

Teaching methods

Lectures:

  • 10 lessons 2 hours (excluded the last lesson of 1 hour) with teaching in class
  • 8 lessons 2 hours where the first part with be of explanations, and the second part interactive with students.

Lessons in class, and few of them could eventually be online.

Teaching language: Italian

Semester: 1

Assessment methods

At the end of classes, a written exam will be based on the lectures' content and additional bibliographical material provided during the course. The written exam will be composed of open (explanation of topics covered in class or in the indicated bibliographic material), exercises, and closed (multiple choice) questions.

During the exam sessions, the exam will be oral and on the Textbooks and Reading Materials published on the course page to test the accumulated knowledge of students and their critical ability on crucial points of the program.

Textbooks and Reading Materials

  • Bendle, N, Farris, P. W., Pfeifer, P., & Reibstein, D. ., Marketing metrics: the manager's guide to measuring marketing performance, Pearson Education, 2021, IV edition (Chapters 1-9).

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/08
ECTS
5
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
35
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • EA
    Elisa Arrigo

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics