Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Marketing, Comunicazione Aziendale e Mercati Globali [E1806M - E1801M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Market-Driven Management - 2
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
Market-Driven Management - 2
Course ID number
2425-1-E1801M035-T2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Market-Driven Management

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso di propone di comprendere l’orientamento market-driven e introdurre gli studenti alle strategie,
all’organizzazione complessiva e alla gestione dei principali processi dell’impresa.

Contenuti sintetici

Il corso affronta diverse tematiche riguardanti il market-driven management: si parte con l'analisi dei mercati e l’analisi dell’ambiente competitivo, le
risorse e competenze dell’impresa, il modello di business, strategie competitive e la gestione delle attività
produttive.

Programma esteso

Comprendere l’orientamento market-driven
La cultura market-driven
Il sistema impresa e l’ambiente competitivo
Le risorse e le competenze distintive nel sistema impresa
Il business model
La pianificazione e l’esecuzione della strategia
Le strategie competitive
Progettazione organizzativa e gestione del capitale umano
Operations management

Prerequisiti

nessuno

Metodi didattici

Lezioni frontali lezioni da 3 ore svolte in modalità erogativa nella parte iniziale, che può coinvolgere gli studenti in modo interattivo nella parte finale.
Le lezioni saranno svolte principalmente in presenza; alcune lezioni potranno essere eventualmente impartite da remoto.
Lingua di insegnamento: Italiano
Semestre: 2

Modalità di verifica dell'apprendimento

A fine corso sarà possibile sostenere un esame scritto sul materiale spiegato a lezione. La prova scritta consisterà in domande aperte/chiuse (esposizione e comprensione di argomenti trattati a lezione). Le domande aperte includono sia quesiti che coprono tematiche più ampie e richiedono quindi una risposta più articolata, che quesiti relativamente specifici che richiedono una risposta breve.
Negli appelli ufficiali, l’esame è svolto in forma di colloquio orale sulla bibliografia indicata alla pagina del corso per verificare la conoscenza degli argomenti e la capacità di riflessione su punti critici del programma.

Testi di riferimento

Michael A. Hitt, R. Duane Ireland, Robert E. Hoskisson. Strategic Management: Competitiveness and Globalization, Concepts. 12e, Cengage Learning.

Franco Fontana, Matteo Caroli (2017). Economia e gestione delle imprese 5/ed, McGraw-Hill.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Lingua di insegnamento

Sustainable Development Goals

IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Learning objectives

The course aims at understanding market orientation and introducing students to the firms’ strategy, its overall organization and the management of its main activities.

Contents

The course covers various issues concerning market-driven management: the analysis of the competitive environment, the firm resources and competencies, the business model, the strategic action, and the management of the main firm functions.

Detailed program

Understanding the orientation to the market
Market-driven culture
The firm and its competitive environment
The firm resources and capabilities
The business model
Strategic planning and execution
Business-level strategy
Competitive rivalry and competitive dynamics
Corporate-level strategy
International strategy
Cooperative strategy
Operations and innovation management

Prerequisites

none

Teaching methods

Lectures of 3 hours each, delivered mainly with explanations, some of are interactive with students.
Lessons will be delivered in presence in class and some lessons could be taught remotely.
Teaching language: Italian
Semester: 2

Assessment methods

At the end of classes, a written exam will be based on the lectures' content. The written exam will be mainly composed of open questions (explanation and understanding of topics covered in class). Open questions include both questions on wider issues (which require a longer answer) and quite specific questions (which require a short answer).
During the exam sessions, the exam will be oral and on the Textbooks published on the course page to test the accumulated knowledge of students and their critical ability on crucial points of the program.

Textbooks and Reading Materials

Michael A. Hitt, R. Duane Ireland, Robert E. Hoskisson. Strategic Management: Competitiveness and Globalization, Concepts. 12e, Cengage Learning.

Franco Fontana, Matteo Caroli (2017). Economia e gestione delle imprese 5/ed, McGraw-Hill.

Semester

Teaching language

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/08
ECTS
9
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
72
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MG
    Maria Garbelli

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics