Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Marketing e Mercati Globali [F7704M - F7702M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Business History - 2
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
Business History - 2
Course ID number
2425-1-F7702M043-T2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Business History

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

La conoscenza dei fondamenti di teoria e storia dell’impresa necessari per affrontare studi avanzati nel campo della microeconomia, dell’economia aziendale e del marketing

Contenuti sintetici

L’impresa è un’istituzione centrale dello sviluppo economico: un’istituzione che agisce dinamicamente ed è in grado con le sue scelte strategiche non soltanto di superare i vincoli imposti dalla tecnologia e dal mercato, ma di influenzare direttamente alla loro trasformazione. Il corso si propone di indagarne origine, trasformazioni e comportamenti in prospettiva storica, con un approccio fortemente comparativo.
Il corso inizia con alcuni approfondimenti concettuali, necessari per metterne a fuoco i nodi problematici essenziali in materia di imprenditori e imprese, si sofferma quindi sui principali feedback fra impresa e contesto, per passare poi al confronto internazionale di modelli, tipologie e tempi dell’evoluzione dell’impresa: verranno analizzati in particolare dapprima i mutamenti della dimensione, delle forme e della performance delle imprese, quindi la gestione dell’impresa.
Approfondimenti finali saranno dedicati a tre tematiche in grado di meglio svelare la natura delle imprese: il welfare aziendale, la forma del "gruppo" quale tipologia prevalente nell'esperienza italiana e il ruolo del brand nel distinguere l'impresa nei mercati competitivi.

Programma esteso

Arg. 1. L’evoluzione del concetto di imprenditore
Arg. 2. Verso una concezione dinamica dell’impresa
Arg. 3. L’impresa e l’evoluzione dell’ambiente socio-culturale
Arg. 4. Dimensione e performance delle imprese in prospettiva storica
Arg. 5. Le forme d’impresa
Arg. 6 . La gestione e il governo dell’impresa
Arg. 7. L'innovazione tecnologica, il lavoro, il marketing
Arg. 8. Il welfare aziendale
Arg. 9. la forma del "gruppo d'impresa"
Arg. 10. Riepilogo e conclusioni
Parte finale: presentazione dei casi di studio

Prerequisiti

corsi standard in microeconomia ed economia aziendale

Metodi didattici

Didattico erogativa in presenza (26 ore, corrispondenti a 13 lezioni da due ore)
Didattica erogativa a distanza – asincrona (9 ore corrispondenti a 5 lezioni)

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto: 10 domande aperte per il controllo delle capacità di riflessione autonoma su punti critici del programma. Non sono previste prove in itinere. Verranno valutate le capacità di riflessione sui principali argomenti trattati durante il corso.

Testi di riferimento

  1. P.A Toninelli, Storia d’impresa, il Mulino 2012 (parti relative agli argomenti trattati a lezione)
  2. Appunti forniti durante il corso

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE
Export

Learning objectives

The knowledge of the fundamentals of business theory and history necessary to undertake advanced studies in the fields of microeconomics, business economics, and marketing.

Contents

The enterprise is a central institution in economic development: an institution that acts dynamically and, through its strategic choices, not only overcomes the constraints imposed by technology and the market but also directly influences their transformation. The course aims to investigate its origins, transformations, and behaviors from a historical perspective, with a strongly comparative approach.
The course begins with some conceptual insights necessary to focus on the essential problematic issues regarding entrepreneurs and enterprises, then moves on to the main feedbacks between the enterprise and the context. It then compares international models, types, and evolution times of enterprises: it will specifically analyze changes in the size, forms, and performance of enterprises, and then the management of the enterprise. Final insights will be dedicated to three themes that can better reveal the nature of enterprises: corporate welfare, the "group" form as the prevailing type in the Italian experience, and the role of the brand in distinguishing the enterprise in competitive markets.

Detailed program

  1. The evolution of the concept of an entrepreneur
  2. Towards a dynamic conception of the enterprise
  3. The enterprise and the evolution of the socio-cultural environment
  4. Size and performance of enterprises in a historical perspective
  5. Forms of enterprise
  6. Management and governance of the enterprise
  7. Technological innovation, labor, and marketing
  8. Corporate welfare
  9. The "enterprise group" form
  10. Summary and conclusions Final part: presentation of case studies

Prerequisites

Standard courses in microeconomics and business economics

Teaching methods

• Classroom teaching (26 hours, corresponding to 13 two-hour lessons)
• Distance teaching – asynchronous (9 hours, corresponding to 5 lessons)

Assessment methods

Written exam: 10 open-ended questions to assess the ability to reflect autonomously on critical points of the program. No in-progress tests are provided. The ability to reflect on the main topics covered during the course will be assessed.

Textbooks and Reading Materials

  1. P.A Toninelli, Storia d’impresa, il Mulino 2012 (sections relevant to the topics covered in the lessons)
  2. Notes provided during the course

Semester

I semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/12
ECTS
5
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
35
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • VV
    Valerio Varini

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics