Percorso della pagina
- Advanced German for Tourism
- Summary
Unità didattica
Course full name
Advanced German for Tourism
Course ID number
2425-2-F7601M059-F7601M056M
Course Syllabus
Obiettivi formativi
- sviluppo delle capacità linguistiche nelle quattro attività previste dal Quadro comune europeo di riferimento per la conoscenza delle lingue: scrittura, lettura, comprensione, produzione orale
- consolidamento delle competenze linguistiche, comunicative e interculturali utili per operare nel settore del turismo.
Contenuti sintetici
- Approfondimento delle abilità linguistiche
- sviluppo delle competenze culturali e inter-/intraculturali necessarie per operare nel mondo internazionale e globale del turismo incoming e outgoing.
Programma esteso
- Analisi di testi scritti e orali provenienti da fonti storico-letterarie ed economico-sociali diverse su argomenti relativi a: lingua, cultura, pensiero, società ed economia
- lettura di varie tipologie di testi (articoli di giornali e reviste, dépliants ecc.)
- ascolto di podcast e video
- esercizi grammaticali e comunicativi per migliorare la produzione scritta e orale
- ampliamento del lessico specifico del settore e delle strategie comunicative in grado di facilitare la
l'interazione con una clientela di lingua tedesca nelle più diverse situazioni - traduzioni dal tedesco verso l'italiano
Prerequisiti
Livello B1 del Quadro comune europeo di riferimento per la conoscenza delle lingue (QCER) o equivalente.
Metodi didattici
- 38 lezioni in presenza (19 incontri) con didattica erogativa ed interattiva
+ - 4 lezioni a distanza** (2 incontri) in modalità sincrona
per un totale di 42 lezioni (21 incontri)
Modalità di verifica dell'apprendimento
Prova scritta e orale
PROVA SCRITTA
- traduzione dal tedesco in italiano (160-180 parole ca.)
- comprensione di un testo tedesco (800-1000 parole ca.) con due domande aperte
PROVA ORALE
- presentazione di una piccola ricerca su un argomento nell’ambito del turismo o su un altro argomento di interesse dello studente (in quel caso prendere accordi con la docente)
- traduzione di uno dei testi trattati durante il corso
Testi di riferimento
Materiali (testi di lettura, audio e video) disponibili sulla piattaforma e-learning in questo modulo di Lingua Magistrale per il turismo
Periodo di erogazione dell'insegnamento
Primo semestre (settembre 2024 - gennaio 2025).
Lingua di insegnamento
Tedesco e italiano
Sustainable Development Goals
ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Learning objectives
- development and consolidation of language skills in the four language activities as specified in the Common European Framework of Reference for Languages: writing, reading, listening comprehension and oral production.
- consolidation of communication and intercultural skills necessary to pursue a career in the tourism industry.
Contents
- Deepening of language skills
- development of cultural and inter-/intracultural skills necessary to operate in the international and global world of incoming and outgoing tourism
Detailed program
- Analysis of written and oral texts from diverse historical-literary and economic-social sources on topics related to: language, culture, thought, society and economy
- Reading various types of texts (newspaper and magazine articles, brochures, etc.)
- listening to podcasts and videos
- grammar and communicative exercises to improve written and oral production
- expansion of industry-specific vocabulary and communicative strategies that can facilitate interaction with German-speaking clients in a variety of situations
- translations from German into Italian
Prerequisites
Level B1 Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) or equivalent.
Teaching methods
- 38 face-to-face lessons (19 meetings) instruction and interactive teaching in the classroom
+ - 4 distance learning lessons(2 meetings) in real-time
for a total of 42 lessons (21 meetings)
Assessment methods
The evaluation consists of a written and an oral test.
WRITTEN TEST
- translation from German into Italian (160-180 words)
- reading comprehension of a German text (800-1000 words) with two open questions
ORAL EXAM
- presentation of a small research carried out on one of the topics discussed in the course or on a topic of student's interest (in that case talk to the teacher before starting the work)
- translation of one of the texts covered in the course
Textbooks and Reading Materials
All materials (reading texts, audio and video) are available on the e-learning platform in this module of Lingua Magistrale per il turismo
Semester
First semester (September 2024 to January 2025)
Teaching language
German and Italian
Sustainable Development Goals
QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES
Key information
Field of research
L-LIN/14
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
German
Staff
-
Stefanie Karin Vogler