Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Economia del Turismo [F7602M - F7601M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Advanced German for Tourism
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Advanced German for Tourism
Course ID number
2425-2-F7601M059-F7601M056M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to German Language for Tourism

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

  • sviluppo delle capacità linguistiche nelle quattro attività previste dal Quadro comune europeo di riferimento per la conoscenza delle lingue: scrittura, lettura, comprensione, produzione orale
  • consolidamento delle competenze linguistiche, comunicative e interculturali utili per operare nel settore del turismo.

Contenuti sintetici

  • Approfondimento delle abilità linguistiche
  • sviluppo delle competenze culturali e inter-/intraculturali necessarie per operare nel mondo internazionale e globale del turismo incoming e outgoing.

Programma esteso

  • Analisi di testi scritti e orali provenienti da fonti storico-letterarie ed economico-sociali diverse su argomenti relativi a: lingua, cultura, pensiero, società ed economia
  • lettura di varie tipologie di testi (articoli di giornali e reviste, dépliants ecc.)
  • ascolto di podcast e video
  • esercizi grammaticali e comunicativi per migliorare la produzione scritta e orale
  • ampliamento del lessico specifico del settore e delle strategie comunicative in grado di facilitare la
    l'interazione con una clientela di lingua tedesca nelle più diverse situazioni
  • traduzioni dal tedesco verso l'italiano

Prerequisiti

Livello B1 del Quadro comune europeo di riferimento per la conoscenza delle lingue (QCER) o equivalente.

Metodi didattici

  • 38 lezioni in presenza (19 incontri) con didattica erogativa ed interattiva
    +
  • 4 lezioni a distanza** (2 incontri) in modalità sincrona
    per un totale di 42 lezioni (21 incontri)

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova scritta e orale

PROVA SCRITTA

  • traduzione dal tedesco in italiano (160-180 parole ca.)
  • comprensione di un testo tedesco (800-1000 parole ca.) con due domande aperte

PROVA ORALE

  • presentazione di una piccola ricerca su un argomento nell’ambito del turismo o su un altro argomento di interesse dello studente (in quel caso prendere accordi con la docente)
  • traduzione di uno dei testi trattati durante il corso

Testi di riferimento

Materiali (testi di lettura, audio e video) disponibili sulla piattaforma e-learning in questo modulo di Lingua Magistrale per il turismo

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre (settembre 2024 - gennaio 2025).

Lingua di insegnamento

Tedesco e italiano

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning objectives

  • development and consolidation of language skills in the four language activities as specified in the Common European Framework of Reference for Languages: writing, reading, listening comprehension and oral production.
  • consolidation of communication and intercultural skills necessary to pursue a career in the tourism industry.

Contents

  • Deepening of language skills
  • development of cultural and inter-/intracultural skills necessary to operate in the international and global world of incoming and outgoing tourism

Detailed program

  • Analysis of written and oral texts from diverse historical-literary and economic-social sources on topics related to: language, culture, thought, society and economy
  • Reading various types of texts (newspaper and magazine articles, brochures, etc.)
  • listening to podcasts and videos
  • grammar and communicative exercises to improve written and oral production
  • expansion of industry-specific vocabulary and communicative strategies that can facilitate interaction with German-speaking clients in a variety of situations
  • translations from German into Italian

Prerequisites

Level B1 Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) or equivalent.

Teaching methods

  • 38 face-to-face lessons (19 meetings) instruction and interactive teaching in the classroom
    +
  • 4 distance learning lessons(2 meetings) in real-time
    for a total of 42 lessons (21 meetings)

Assessment methods

The evaluation consists of a written and an oral test.

WRITTEN TEST

  • translation from German into Italian (160-180 words)
  • reading comprehension of a German text (800-1000 words) with two open questions

ORAL EXAM

  • presentation of a small research carried out on one of the topics discussed in the course or on a topic of student's interest (in that case talk to the teacher before starting the work)
  • translation of one of the texts covered in the course

Textbooks and Reading Materials

All materials (reading texts, audio and video) are available on the e-learning platform in this module of Lingua Magistrale per il turismo

Semester

First semester (September 2024 to January 2025)

Teaching language

German and Italian

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
L-LIN/14
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
German

Staff

    Teacher

  • SV
    Stefanie Karin Vogler

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics