Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Economia del Turismo [F7602M - F7601M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Cultural Heritage Law
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Cultural Heritage Law
Course ID number
2425-1-F7601M050-F7601M042M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Environment and Cultural Heritage Law

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Obiettivo del corso è fornire le linee essenziali del sistema del diritto dei beni culturali (con particolare riferimento alla loro tutela e valorizzazione), consentendo allo studente di orientarsi nell'ambito della variegata normativa multilivello vigente (internazionale, dell’Ue, dello Stato, delle Regioni) e ponendolo nelle condizioni di risolvere casi pratici.

Contenuti sintetici

Il corso si propone di fornire il quadro di insieme e le nozioni istituzionali del diritto dei beni culturali, curando in particolare l'approfondimento dei seguenti aspetti: profili storici in materia di diritto dei beni culturali; Costituzione e assetto delle competenze; soluzioni organizzative e gestionali relative al governo del sistema dei beni culturali; tutela amministrativa e penale dei beni culturali.

Programma esteso

  1. Un approccio storico-istituzionale: dalle leggi degli Stati preunitari al nuovo Codice dei beni culturali e del paesaggio.

  2. La Costituzione culturale.

  3. Fonti sovranazionali e interne del diritto dei beni culturali.

  4. Il concetto di bene culturale.

  5. Il riparto delle competenze legislative e amministrative tra Stato e Regioni in materia di beni culturali.

  6. La disciplina dei beni culturali nel d.lgs. n. 42 del 2004.

  7. La tutela amministrativa e penale dei beni culturali.

  8. Casi pratici.

Prerequisiti

Cognizioni di base di diritto pubblico.

Metodi didattici

Il docente svolgerà molte lezioni in cui inizierà con una prima parte in cui verranno esposti i concetti caratterizzanti l’insegnamento impartito (modalita erogativa), per poi dare corso a una interazione con gli studenti che definirà la parte successiva della lezione (modalita interattiva).

Modalità di verifica dell'apprendimento

Le prove finali d’esame consistono
a) in colloqui orali articolati sugli argomenti trattati durante il corso;
b) sono previste prove scritte costituite da domande aperte svolte in itinere (nel periodo di erogazione delle lezioni).
In entrambi i casi, la Commissione d’esame valuterà il livello di conoscenza della materia di “Legislazione dei beni culturali” acquisito dalle studentesse e dagli studenti tenendo conto degli obiettivi formativi che il corso si propone di perseguire.

Testi di riferimento

-Frequentanti: materiali forniti a lezione.

-Non frequentanti: Gaffuri F. (cur.), Diritto dei beni culturali, Le Monnier Università, 2023.

Piattaforma di studio con casi studio, mappe concettuali e quiz di autovalutazione: www.giappichelliedu.it

Sustainable Development Goals

CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The aim of the course is to provide the essential outlines of the system of cultural heritage law (with particular reference to their protection and valorisation), enabling students to find their way around the varied multilevel legislation in force (international, EU, State, Regions) and enabling them to solve practical cases.

Contents

The course aims to provide the overall framework and institutional notions of cultural heritage law, focusing in particular on the following aspects: historical profiles of cultural heritage law; constitution and organisation of competences; organisational and management solutions relating to the governance of the cultural heritage system; administrative and criminal protection of cultural heritage.

Detailed program

  1. A historical-institutional approach: from the laws of the pre-unitary states to the new Code of Cultural Heritage and Landscape.

  2. The Cultural Constitution.

  3. Supranational and domestic sources of cultural heritage law.

  4. The concept of cultural heritage.

  5. The division of legislative and administrative competences between State and Regions in the field of cultural heritage.

  6. The regulation of cultural heritage in legislative decree no. 42 of 2004.

  7. The administrative and criminal protection of cultural heritage.

  8. Practical cases.

Prerequisites

The knowledge of the basic elements of the multilevel Public Law.

Teaching methods

The professor will carry out many lessons in which he or she will begin with a first part in which the concepts characterizing the course will be exposed (delivery mode), and then begin an interaction with the students which will define the second part of the lesson (interactive mode).

Assessment methods

The final exams consist in
a) oral interviews based on the topics covered during the course;
b) or written tests consisting in open questions carried out on an ongoing basis (along the period in which the lessons are provided).
In both cases, the Examination Commission will evaluate the level of knowledge acquired by the students regarding the topics of "Cultural Heritage Law", focusing on the educational objectives that the course aims to pursue.

Textbooks and Reading Materials

  • Attending students: materials provided in class.

  • Non attending students: Gaffuri F. (cur.), Diritto dei beni culturali, Le Monnier Università, 2023.

Study platform with case studies, concept maps and self-assessment quizzes: www.giappichelliedu.it

Sustainable Development Goals

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
IUS/10
ECTS
5
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
35
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Alessandro Candido
    Alessandro Candido

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics